حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح امروز در مراسم ارائه دستاوردهای دولت در توسعه زیرساخت های روستایی و پس از گزارش استاندار استان سیستان و بلوچستان به وسیله ویدئو کنفرانس گفت: افتخار دولت یازدهم و دوازدهم، گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان است.

اهم اظهارات وی را به نقل از مهر و ایسنا بخوانید؛

*{با طرح این سئوال که با یک مذاکره با ۶ قدرت بزرگ چه سودی بردیم؟}: بعضی ها مثل اینکه در گوششان پنبه است و انگار پنبه را هم در نمی‌آوردند؛ می گویند مذاکره کردید چه خاصیتی داشت؟ ما بعد از مذاکره بود که به جای فروش یک میلیون بشکه، ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت صادر کردیم. میلیاردها دلار دلار برای کشور پول آوردیم و هر ماه حدود یک میلیارد را آزاد کردیم، چه خاصیت داشت؟ خاصیت این بود که قطعنامه هایی که آمریکا ۳۰ سال برای آنها زحمت کشیده بود، مثل بتی که ابراهیم شکانده بود، آن بت را شکستیم؛ چه کار کردیم؟

اگر با ملاقات کردن مشکلات مردم حل شود دریغ نخواهم کرد

* دولت برای حل مشکلات کشور از هیچ مسیر و طریقی کوتاهی نمی کند و دریغ نمی کند، بنده معتقدم برای منافع ملی کشور، باید از هر ابزاری استفاده کنیم. من اگر بدانم به یک جلسه ای بروم و با کسی ملاقات کنم کشور آباد می شود و مشکلات مردم حل می شود، دریغ نخواهم کرد، زیرا اصل منافع ملی است.

* در شرایطی قرار گرفتیم که یک سال گذشته شدیدترین تحریم را بر ما وارد کردند، ما در عین حال که می ایستیم و مقابل به مثل می کنیم و تعهدات خود را کاهش می دهیم و با وجود اینکه دو مرحله تعهدات را کاهش دادیم و ممکن است باز هم کاهش بدهیم اما همیشه بین آن دو ماه وقت میذاریم تا فرصت دیپلماسی و فعالیت سیاسی داشته باشیم.

جایی باید بایستیم که برایمان منافع داشته باشد

*خواست مردم ما عزت، افتخار و استقلال توام با کاهش زحمت و فشار است، ما دشمن داریم، قبول؛ دشمن به ملت ما فشار می آورد، قبول؛ ما اینجا بنشیم و بگوییم می ایستیم؟ می ایستیم که به اهداف، منافع، امنیت، عظمت برسیم؛ مگر نه اینکه با ایستادن هم پایش درد می گیرد، هم کمرش.

*جایی باید بایستیم که برای آدم منافع داشته باشد، باید برای منافع ملی، استقلال و ... می ایستیم و خسته هم نمی شویم بلکه لذت می بریم و البته از همه ابزار هم برای حل و فصل مسائل استفاده می کنیم.

دست قدرت و دیپلماسی هر دو باید با هم باشند

* {با اشاره به توقیف کشتی}: کشتی را یک جا بگیرند، هم مذاکره می کنیم که کار غلط آنها را بگوییم و هم با دلایل قانونی کشتی را بگیریم؛ هر دو کار باید انجام شود، با دو دست باید کار کنیم و البته خیلی با زحمت می شود کار کرد.

* دست قدرت و دست دیپلماسی هر دو باید با هم باشد، آنهایی که فکر می کنند یک دست بس است، اشتباه می کنند. هم از قدرت باید استفاده کنیم؛ از قدرت اقتصادی، فرهنگی و نظامی باید استفاده کنیم و هم از قدرت سیاسی باید استفاده کنیم و حرف بزنیم و باید مشکل را کم کنیم.

وقتی شرکت های خارجی می آیند کسی حرف نمی زد، الان که رفتند می گویند چرا رفتند

* وقتی شرکت های خارجی به ایران می‌آمدند کسی حرف نمی‌زد و حالا که رفتند می‌گویند چرا می‌روند؟ آن وقت که می‌آمدند چرا نمی‌گفتید؟ آن موقع چشمتان را بسته بودید و الان چشمتان را باز کردید؟ ما از همه توانمان باید استفاده کنیم و از هر کسی که در این کشور خدمت می‌کند سپاسگزاری کنیم. این ناشکری است که یک نهاد اگر کار کند خیلی خوب است و اگر یک نهاد دیگر کار کند خیلی بد است.

چرایی سفر مهم ظریف به فرانسه

* یک عده هستند نصف قانون اساسی را قبول دارند و نصف دیگر را قبول ندارند. ما می‌گوییم همه اصول قانون اساسی. ما در زمینه هسته‌ای دو قدم مهم برداشتیم و مذاکره هم می‌کنیم.

*{ با اشاره به سفر محمدجواد ظریف و دیدار با رئیس‌جمهور فرانسه در حاشیه اجلاس گروه ۷} : وزیر خارجه به پاریس می‌رود و برمی‌گردد و با ما مشورت می‌کند و مجددا به پاریس می‌رود. بعد از جلسه امروز هم ما با مسئولین مربوطه مشورت و بحث داریم. ممکن است بگوییم فلان راه ۱۰۰ درصد موفق باشد اما ما باید کارمان را انجام دهیم. آنجایی که احتمال موفقیت نه ۹۰ درصد بلکه ۲۰ درصد و حتی ۱۰ درصد هست باید تلاش کنیم و به جلو برویم، نباید فرصت‌ها را از دست بدهیم.

* ما باید تلاش های خودمان را انجام دهیم اما در رأس این کارها قدرت داخلی و تولید ملی است، این حرف درست است. یعنی تولید و قدرت ملی است که به ما فرصت می‌دهد تا با دنیا حرف بزنیم اما نه اینکه این فرصت را ایجاد کنیم اما از آن استفاده نکنیم. امروز احیای صنعت، کشاورزی و خدمات شهری و روستایی به معنای توانمند شدن قدرت ملی ماست.

* این امار و ارقام گفته شد که در دولت و یازدهم و دوازدهم چه خدماتی در این ۶ سال به روستاها شد. ما در این دولت در هر هفته به ۳۰ روستا آبرسانی کردیم یعنی ۶.۵ برابر نسبت به قبل رشد پیدا کرده است.

اینکه کسی بگوید «من روستایی ام» بعد از انقلاب تقدس پیدا کرد

*{پس از بازدید از نمایشگاه دستاوردهای وزارتخانه‌ها در توسعه روستایی}: بعد از انقلاب اسلامی تفکر جامعه نسبت به شهر و روستا تغییر کرد. در میان فاصله ها و شکاف های جامعه از لحاظ اجتماعی، اعم از مرد و زن، ثروتمند و فقیر و باسواد و بی سواد، یکی از طبقه بندی‌ها هم شهری روستایی بود. روستایی بودن قبل از انقلاب توام با خود کم‌بینی بود و شهرنشینی و شهری بودن بخصوص مرکز نشینی بود، یعنی یک افتخار محسوب می‌شد. مثلا یکی از افتخارات این بود که یک نفر در شهر تهران متولد شده است.

* در جوامع ما گویی شهری بر روستایی از لحاظ فکری، علمی و تمدنی برتری داشت. اما پیروزی انقلاب یکی از اصلاحاتی که در ذهن جامعه ایجاد کرد یکسان بودن مردم روستانشین و شهرنشین بود و حتی بعد از انقلاب نوعی تقدس هم یافت که کسی بگوید من روستایی‌ام.

* یک عامل مهاجرت از اینجا آغاز می‌شود یعنی فکر می‌کند اگر در شهر باشد جایگاه اجتماعی‌اش بلندتر است. امروز ابدا این تفکر در جامه ما وجود دارد. تمام مردم ما احساس می کنند شهر و روستا نه تنها از نظر قانون مساوی هستند بلکه از نظر منزلت اجتماعی هم مساوی هستند و همه ما احساس می‌کنیم که وظیفه سنگینی در توسعه روستا بر دوش داریم.

* در گذشته، فاصه میان شهر و روستا زیاد بود. یعنی شهرنشین از مراکز آموزشی و بهداشتی قابل ملاحظه و همچنین از رفاه بیشتر برخوردار بود.

اگر امنیت می خواهیم باید روستاها را آباد کنیم

* اگر روستاها را آباد نکنیم، شهرها را ویران کرده‌ایم، چراکه عدم آبادانی روستا باعث افزایش مهاجرت و تشکیل حاشیه نشینی در شهرها می‌شود. برای پیشرفت شهرها باید روستاها آباد شوند. اگر امنیت می‌خواهیم باید روستاها را آباد کنیم.

* ۱۴ هزار روستا تا سال ۹۲ و بیش از ۱۴ هزار طی این دولت گازرسانی شده است و افتخار می کنم که توسعه سریع روستاها از دستاوردهای بزرگ دولت تدبیر و امید است.

* امروز شهر و روستا از نظر قانون و جایگاه اجتماعی یکسان هستند و رفاه بیشتر و دسترسی روستانشینان به خدمات انرژی، سلامت و ارتباطات؛ هدف بزرگ این دولت است.

*جاده معمولی نه اسفالت یک آرزوی بزرگ بود که روستا به شهر به وسیله یک جاده هموار متصل  شود. در ۴۰ یا ۵۰ سال گذشته در برخی فصل ها اصلا امکان دسترسی روستاییان به شهرنبود. گاز اصلاً در ذهن مردم نبود و اگر نفت سفید هم می‌رسید یک معجزه بود. در بیشتر روستاها با هیزم بیابان و نفت سفید گرمایش ایجاد می شد سالی یک بار یک پزشکی می‌آمد روستاهای ما کاملاً از شهر جدا بود.

* اما انقلاب اسلامی و البته یک مقدار تکنولوژی مسیر را هموار کرده است. الان کل دنیا را می‌گویند دهکده جهانی و کل دنیا یک روستا شده است و همه به هم متصل و نزدیک شده اند شما در این انتخابات ها می بینید مردم وقتی پای صندوق می آیند علائم اولین علامت پیروزی را در انتخابات های سراسری روستاها اعلام می کنند.

* برق روستایی برای خانوارهایی که ۱۰ خانوار به بالاتر هستند تقریبا تمام شده و همه این ها برق دارند. البته روستایی که کمتر از ۱۰ خانوار دارد سخت است و راه طولانی است ولی بر مبنای ۱۰ خانوار کار برق رسانی انجام گرفته و الان هم ادامه پیدا می کند.

* در هفته به ۴۷ روستا گاز می رسانیم و در این ۶ سال به اندازه همه تاریخ گازرسانی، به روستاها گاز رساندیم و این تحول بزرگی بود. به طور متوسط ۳۵ کیلومتر راه روستایی در هر هفته بهسازی و آسفالت می شود.

*{ در مورد پوشش پوشش تلفن همراه}: تلفن پوشش همراه که امروز مورد نیاز مردم هست، در هر هفته ۱۰۹ روستا به این پوشش تلفن همراه اضافه می شود و به شبکه متصل می شود. علاوه بر این هر هفته ۹۸ روستا به شبکه ملی اطلاعات اضافه می شود.

* در هر هفته ۱۵ خانه بهداشت و یا پایگاه سلامت به وجود می آید. این آمار، آمار افتخارآمیزی برای جمهور اسلامی ایران و دولت ایران است. البته من جمله آخر را بگویم معنی آن این نیست هر کاری لازم بوده انجام دادیم، معنایش این نیست که کار ما باید متوقف باشد، معنایش این نیست که همه نیازهای روستا را برآورده کردیم، معنایش این نیست که روستاهای ما مشکل ندارند، همه توان برای این است که روستاها سرپا باشند، قدرتمند باشند و در همین مسئله زلزله و سیلی که گذشت چقدر خانه های روستایی تعمیر و بازسازی و نوسازی و احیا شد و در مجموع حرکتی که امروز انجام گرفته حرکت توسعه روستایی است و لذا دولت یک معاونت توسعه روستایی درست کرد برای آنکه همه توسعه روستا هماهنگ شود و مردم روستا روز به روز شرایط بهتری برای زندگی داشته باشند که عزیزان جامعه ما هستند، مرزبانان ما هستند و تولید کشور در اختیار آنها است، مخصوصا تولید مواد غذایی.

* قبلا به وزیر نیرو گفته بودم برای برق رسانی به عشایر هم کاری کنید، عشایری که کوچ می کنند باید بتوانند از برق استفاده کنند. وزیر نیرو امروز به من گفت این کار آغاز شده و از برق تولید خورشیدی ما می توانیم استفاده کنیم. نمونه آن هم در سالن بود که من دیدم. البته برای آب آشامیدنی هم باید فکر کنیم که روستایی ها و عشایر ما که کوچ می کنند بتوانند از نعمت مدرسه، آب، برق، تلفن و شبکه همراه استفاده و بهره برداری کنند.

*روزی که مشعل گاز در زاهدان روشن شد، یک روز تاریخی برای مردم استان بود. گازرسانی باید با سرعت بیشتری در استان ادامه یابد.

*{ با صدور دستور بهره برداری از طرح های برق رسانی به ۴۶ روستا، آبرسانی به ۳۵ روستا، هفت مرکز خدمات درمانی و بهداشتی و یک کیلومتر راه روستایی و دسترسی ۴۱۹ روستا به شبکه اطلاعات ملی}: توسعه راه آهن و توسعه بندر چابهار با مشارکت هند و افغانستان کار بسیار بزرگی در استان بود. از نیروهای مسلح برای برقراری امنیت در استان باید تشکر کرد.

*{ پس از ارائه گزارش استاندار فارس از افتتاح پروژه‌های دولت در توسعه زیرساخت‌های روستاهای استان فارس}: استان فارس مرکز فرهنگی و تمدنی ایران و پرچمدار تمدن باستانی ایران و مرکزی بسیار مهم برای گردشگری تاریخی و  زیارتی است. 

* این استان مرکز گردشگری سلامت است و خوشبختانه مرکزیت بسیار مهمی ار لحاظ دانشگاهی، علمی و بخصوص پزشکی دارد. ما خوشحالیم که در هفته دولت شاهد افتتاح‌ پروژهای متعدد در همه استانها بخصوص در روستاها هستیم.

افتتاح پروژه های روستایی استان آذربایجان غربی

*{ پس از ارائه گزارش استاندار آذربایجان غربی از افتتاح پروژه‌های استانی و روستایی در این استان}: استان آذربایجان غربی مظهر وحدت اقوام و مذاهب مختلف است و دو پروژه به یاد ماندنی در دولت یازدهم و دوازدهم در این استان اجرا شد.

* اولین این پروژه که مهترین آن است، احیای دریاچه ارومیه است که موجب استقرار جمعیت و حیات کشاورزی و حتی زیست انسانی در جمعیت غرب کشور که بالغ بر ۱۵ میلیون می شود، است. اگر اقدامات دولت برای احیای این دریاچه نبود امروز باید ۱۵ میلیون نفر از این منطقه مهاجرت می‌کردند و کل کشاورزی منطقه نابود شده بود.

* این بزرگترین افتخار برای دولت یازدهم و دوازدهم در محیط زیست و احیای شرایط زیست در شمالغرب کشور است.

* دومین پروژه، اتصال ارومیه به شبکه راه آهن سراسری که جزو آرزوهای دیرین مردم این استان برای شنیدن سوت قطار بود، است. در ماه‌های گذشته افتتاح های فراوانی از شبکه آبیاری، سد و سایر مسائل در این استان اتفاق افتاد.

افتتاح پروژه های روستایی استان کرمان

*{ پس از استماع گزارش استاندار کرمان به صورت ویدئو کنفرانس}: کرمان به عنوان بهشت معادن کشور جایگاه عظیمی از لحاظ استخراج معادن مورد استفاده کشور دارد. الحمدلله در این دولت و دولت یازدهم اقدامات بسیار خوبی در زمینه جذب سرمایه گذاری خارجی انجام گرفت.

*یک طرح مهم این دولت که توسط بخش خصوصی انجام می شود و دولت حمایت می کند مسئله رساندن آب از دریای عمان به استان کرمان و همچنین یزد است که موجب یک تحول بزرگ برای پیشرفت این دو استان خواهد بود.

افتتاح پروژه های روستایی استان لرستان

*{ پس از ارائه گزارش استاندار لرستان در خصوص پروژه های زیربنایی روستایی}:استان لرستان، استانی است که همواره پشتوانه بزرگ قدرت ملی ما بوده و هر وقت کشور ما خدای ناکرده در خطری قرار گرفته مردم لرستان در خط مقدم دفاع از کشور و وطن عزیزشان بودند.

*{ با اشاره به سیل اوایل سال در استان لرستان}: با کمال تاسف در اوایل امسال، در فروردین ماه، در سیل های مهیبی که مردم در برخی از استان ها با آن مواجه شدند، استان لرستان هم با یک مشکل بزرگ مواجه شد، مخصوصا پلدختر که در درد و رنج مردم پرآوازه بود.

* من باید تشکر از همه دستگاه هایی که تلاش می کنند، تشکر کنم؛ از بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، از وزارت کشور و از تمام دستگاه های اجرایی که در طول این مدت ۵ ماه و چند روز همه توان خود را برای مرمت و بازسازی مناطق تخریب شده به کار گرفتند. برای آنها آرزوی توفیق می کنم و برای مردم عزیز استان به دلیل زحمات و سختی هایی که در آغاز سال با آن مواجه شدند، تقاضای بردباری می کنم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.