حسن روحانی در بخشی از سخنان خود به وعده دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا به اروپایی‌ها درباره ایران اشاره کرد.

روحانی به دیدار خود با یکی از سران کشورهای اروپایی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در سال گذشته اشاره کرد و گفت: در این دیدار این مقام اروپایی به نقل از رئیس جمهور آمریکا می گفت که اگر اروپایی‌ها با ترامپ همراهی کنند و با ایران همکاری نداشته باشند، سه ماه دیگر، نظامی به نام جمهوری اسلامی ایران در منطقه نخواهد بود.

رئیس جمهور تأکید کرد: به آن مقام اروپایی گفتم آقایی که این ادعا را کرده خودش خواهد رفت و حزبش هم از قدرت ساقط خواهد شد، اما جمهوری اسلامی برای صدها سال دیگر مستحکم‌تر خواهد ماند.

روحانی با بیان اینکه امروز یکسال از آن ملاقات گذشته است، گفت: در سال ۹۷ آمریکایی‌ها توطئه اقتصادی را علیه مردم ما طراحی کردند. این توطئه در بازار باعث ایجاد عدم تعادل شد و مردم تا حدی نگران شدند اما با آگاهی و هوشیاری خود مقتدرانه مقاومت کردند و امسال که تحریم آمریکا از سال گذشته شدیدتر شده و از هر زمان دیگری این تحریم‌ها سنگین‌تر است، مردم نشان دادند که این تحریم‌ها نمی‌تواند در مقابل مقاومت آنها اثری داشته باشد.

رئیس جمهور ادامه داد: یک ابرقدرت تمام امکانات خود از سازمان سیا گرفته تا خزانه‌داری، وزارت خارجه، نیروهای امنیتی و همه جاسوس هایش در دنیا را بسیج کرده تا ببیند کدام کشتی به بنادر ایران نزدیک می‌شود یا از بنادر ایران خارج می‌شود.

روحانی با بیان اینکه هیچ‌وقت آمریکا به این اندازه از نظر حقوقی و سیاسی، ضعیف‌تر، مهجورتر و منزوی‌تر نبوده است و در تاریخ چنین وضعیت ضعیفی برای آمریکا به یاد ندارم، گفت: وزیر امور خارجه آمریکا همین ۲ روز قبل در سازمان ملل غم و غصه سال آینده خود را در مورد ایران اظهار کرده و گفت که اگر برجام باقی بماند سال آینده تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران برداشته می‌شود و این کشور می‌تواند سلاح بخرد و فشار و تنگنایی که بر علیه آن درست کرده بودیم، برداشته می‌شود.

وی افزود: دیدید که وزیر خارجه آمریکا با چه نگرانی و غم و غصه‌ای این موضوع را بیان کرده و علیه ایران صحبت کرد اما حتی یک نفر هم با آمریکا همراه نشد، آمریکا در تاریخ خود تا این میزان بیچاره  و تحقیر نشده بود.

رئیس جمهور ادامه داد: سال گذشته شخص رئیس جمهور آمریکا در جلسه شورای امنیت شرکت کرد، اما هر ۱۴ عضو این شورا با او مخالفت کرده است در جلسه مجمع عمومی سازمان ملل هم همه اعضا به او لبخند تمسخرآمیز زدند و این در تاریخ آمریکا بی‌سابقه است که رئیس جمهورش مورد استهزاء و تمسخر قرار بگیرد. آمریکا شکست خورده و ما موفق میدان هستیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.