مهدی تقوی در گفتگو با خبرآنلاین با تاکید بر اینکه اتخاذ سیاست هایی منجر به ایجاد ثبات در بازارها شود، می‌تواند زمینه را برای بهبود فضا و سرمایه گذاری در بازارها فراهم نماید، گفت: اقتصاد ایران باید به اقتصادی قابل پیش بینی تبدیل شود تا سرمایه گذاران بتوانند در قبال این وضعیت، برای فعالیت برنامه ریزی موثر نمایند.  

او با اشاره به اینکه ریزش شدید قیمت ها همان قدر مضر است که افزایش قیمت‌ها، ادامه داد: متاسفانه به محض ریزش قیمت‌ها، هر دستگاهی تلاش می‌کند افتخار این کار را به نام خود بزند اما در موعد افزایش قیمت‌ها، تقصیر بر گردن عوامل بیرونی و دلالان و ... می‌افتد.  

تقوی اضافه کرد: بی تردید وقتی سیاست‌های اتخاذ شده در حوزه پولی به شکلی باشد که دوره های نوسان به سمت افزایش و سپس نوسان به سمت کاهش اتفاق بیفتد، بدان معناست که سیاستگذار ابزاد رقیق تثبیت بازار را در دست ندارد، به این ترتیب ضرورت دارد بانک مرکزی حداقل در دوره کنونی، مسبت به تثبیت بازار، بدون سرکوب نرخ ارز اقدام نماید. او در پاسخ به این سئوال که چرا قیمت ارز در روزهای گذشته درگیر نوسان کاهشی و سپس افزایش مجدد شد، گفت: من چندان اطلاعی از سیاست های اجرایی ندارم اما به عوان یک معلم اقتصاد سیاستی که بازار را به ثبات نرساند را تایید نمی کنم. 

 وی گفت: نوسان های کاهشی قیمت غالبا سبب می شود بازار با رکود مواجه شود چرا که در حال حاضر سرمایه گذار در بازار حضور دارد نه مصرف کننده از این رو در دوره‌های کاهش قیمت تقاضای خرید را وارد بازار نمی کند و به محض انکه بازار در آستانه افزایش قرار می یگرد، برای کسب سود بیشتر دست به معاملات صوری می زند.  

 به گفته وی در حال حاضر سرمایه گذاران حرفه ای نیز محتاط شده اند و سرمایه گذاران آماتور و معمولی نیز غالبا با زیان از بازارها خارج می شوند چرا اوالا ممکن است توان تحمل خواب بالای پول را نداشته باشند و از سوی دیگر رفتار از پیش تعیین شده و قابل پیش بینی دارد. به گفته وی با نوساناتی از این دست فرار سرمایه از بازار ارز اتفاق می افتد اما سرمایه ها به سرعت وارد بازارهای موازی نظیر خودرو و مسکن نمی شوند و در نتیجه دوره تجمیع سرمایه سرگردان در اقتصاد بار دیگر وضعیت را حساس می کند.  

 ای گفته های تقوی با تایید برخی فعالان بازار همراه بود. فعالانی که در گفتگو با خبرآنلاین از تعمیق رکود در روزهای اخیر سخن می گویند و معتقدند به رغم کاهش قیمت، مشتری هنوز کمیاب ترین پدیده در بازار ایران است.  

سیاست‌های اتخاذ شده تداوم یابد

در دیگر سوی اما یک فعال اقتصادی خواهان تداوم سیاستهای بانک مرکزی شد و تاکید کرد: در چند ماه اخیر خبری از بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های خلق الساعه نبوده است و همین امر سبب شده بازار خود را بازیابی نماید.  

ابراهیم جمیلی ، از فعالان اقتصادی و اعضای قدیمی اتاق بازرگانی، در رابطه با کاهش قیمت ارز در روزهای گذشته به خبرآنلاین گفت: قطعا باید کاهش قیمت ارز را به فال نیک بگیریم و این میان به نقش مثبت بانک مرکزی هم اشاره کنیم. به باور من این مهم بدون همکاری میان صادرکنندگان و بانک مرکزی ممکن نمی‌شد. کاهش اخیر قیمت ارز ناشی از سیاست اخیر بانک مرکزی و تعامل نهاد سیاست گذار پولی با صادرکنندگان بود که ماحصل آن به بازگرداندن ارز حاصل از صادرات به داخل کشور انجامید.

او با مهم خواندن کاهش قیمت ارز در هفته گذشته، تاکید کرد: گرچه کاهش قیمت به هیچ عنوان قابل مقایسه با روند افزایشی نبود اما اکنون وظیفه ما این است که به مردم نشان دهیم دوره بحران رو به اتمام است و شوک قیمتی در مقابل نخواهد بود بلکه با برنامه ریزی مشکلاتی مانند کاهش تولید، مولد اولیه کارخانجات و استمرار صادرات را بهبود بخشیم که با وجود تحریم‌ها کار آسانی نیست.

وی با بیان اینکه در چند ماه اخیر دستور العملهای خلق الساعه صادر نشد، تصریح کرد: انتظار می رود دولت در ماه‌های بعدی نیز همین روند را ادامه دهد و به جای انتخاب رویکردهای سخت گیرانه، تعامل با بخش‌ها را در دستور قرار دهد.

این فعال حوزه معدن گفت: اکنون باید این باور عمومی را تقویت کنیم که دیگر نوسانات پیشین تکرار نخواهد شد و اعتماد جامعه را به سیاستهای پولی جلب کنیم. باید جامعه حس کند جلوی بحران گرفته شده زیرا اگر دوباره اعتماد اجتماعی افزایش پیدا کند، آن گاه به تدریج قیمتها هم واقعی می شوند و مثلا در بخشهایی چون مسکن و طلا که قیمتها به شکل غیرواقعی رشد کردند، کاهش قیمت هم دیده خواهد شد ولی در غیر این صورت هر لحظه اتفاقی ممکن است تمام رشته ها را پنبه کند.

و با تایید سخنان تقوی در خصوص تعمیق رکود در دوره های نوسانی گفت: مطمئن باشید اگر اعتماد افکار عمومی جلب شود، به تدریج تقاضای موثر وارد بازار می شود و با تثبیت نرخ دلار در قیمت های پایین‌تر  سایر بازارها نیز با کاهش قیمت و تعدیل همراه خواهند بود و نشانه‌های این اتفاق نیز در شرایط کنونی ظاهر شده است. به گفته وی دوام سیاست کاهش نرخ ارز کم کم تاثیر خود را به جا می گذارد و بازارهای موازی ارز از دوره تعمیق رکود به دوره رونق نسبی وارد خواهند شد.  

جمیلی با اشاره به شرایط فعلی کشور به مسئولان پیشنهاد داد اصلاح ساختار اقتصاد کشور از همین امروز آغاز شود تا تولید در کشور رقابتی شود و یارانه هم تنها به نیازمندان و اقشار فرودست تعلق بگیرد.

این فعال اقتصادی با اشاره به شرایط سخت اقتصاد تاکید کرد: امسال قطعا سال سختی است و حتی در سال آینده هم احتمالا با تعمیق رکود، شرایط جالب نخواهد بود ولی می‌توان با هماهنگی‌های بیشتر این سال سخت را به نحوی پایان ببریم که تولید آسیب نبیند. بازار کشورهای همسایه از جمله بخشهایی است که نه مشمول تحریم‌ها می‌شود و نه مشکلی در رابطه با آنها به وجود می‌آید. درنتیجه با تمرکز بر این بازارها می‌توان تا حدودی به انگیزه های تولیدکنندگان افزود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.