گیلاس منبع عظیمی از انواع ویتامین‌ها و مواد عالی است که در طب سنتی کاربرد زیادی دارد، این میوه دارای طبع سرد وتر و حاوی آب، پروتئین، فیبر، چربی، قند، آهن، کلسیم و گوگرد است.  

یک فنجان گیلاس حاوی ۹۰ کالری و سرشار از فیبر، پروتئین و ویتامین‌های آ. و ث. است. مصرف این میوه به افزایش فعالیت آنتی اکسیدانی در بدن کمک می‌کند و مطالعات بالینی محققان دانشگاه میشیگان این را ثابت کرده است. 

فراتر از خاصیت آنتی اکسیدانی، این میوه منبع طبیعی ملاتونین است، یعنی هورمونی که چرخه خواب و بیداری را در بدن تنظیم می‌کند. 

در اینجا می‌توانید ۸ دلیل زیر را برای مصرف هرچه بیشتر گیلاس در فصل تابستان دنبال کنید: 

کمک به بهبود ورم مفاصل و بیماری‌های التهابی:مصرف منظم گیلاس به کاهش سطح اکسید نیتریک که با استئوآرتریت و آرتریت روماتوئید در ارتباط است، کمک می‌کند. رابطه بین مصرف گیلاس و کاهش حملات نقرس نیز به اثبات رسیده است. چون مقدار اسید اوریک را که در نقرسی‌ها بالاست، کاهش می‌دهد. اسید اوریک یک ماده زاید و دفعی است که در اثر هضم و جذب مواد غذایی در بدن بوجود می‌آید و اگر مقدار آن در بدن افزایش یابد، به کریستال‌هایی در مفاصل تبدیل می‌شود و درد و تورم را در آن قسمت ایجاد می‌کند. 

سطوح پایین‌تر قند خون در افراد دیابتی: گیلاس حاوی آنتوسیانین است؛ یک رنگدانه طبیعی که خواص درمانی متعددی دارد از جمله این که منجر به افزایش تولید انسولین به میزان ۵۰ درصد می‌شود و کنترل بهتر قند خون را به دنبال دارد. قند گیلاس برای افراد دیابتی مضر نیست، چون از نوع سوربیتول است که ۷۰ درصد آن در بدن بدون این که تبدیل به گلوکز شود، صرف تولید انرژی می‌گردد. 

کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی: گیلاس مزایای سلامت قلب و عروق را به دنبال دارد و درست مانند داروهای تجویز شده برای کمک به تنظیم چربی و قند خون در بیماران مبتلا به سندرم متابولیک عمل می‌کند. مصرف منظم گیلاس همچنین خطر ابتلا به سکته مغزی را کاهش می‌دهد. 

کمک به کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ: فیبر موجود در گیلاس خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می‌دهد. مصرف منظم گیلاس به دلیل وجود فیبر فراوان با کاهش و کنترل وزن نیز در ارتباط است. 

کمک به بهبود حافظه: گیلاس منبع خوبی از آنتوسیانین برای بهبود حافظه و بهبود عملکرد حرکتی است. 

پیشگیری از پیری زودرس: آنتی اکسیدان‌های موجود در این میوه جلوی عمل رادیکال‌های آزاد را در بدن می‌گیرند. رادیکال‌های آزاد مولکول‌های ناپایداری هستند که با حمله به سلول‌های سالم بدن، باعث تخریب آن‌ها می‌شوند. تخریب سلولی توسط رادیکال‌های آزاد، باعث ایجاد استرس اکسیداتیو در بدن و پیری زودرس سلول‌ها می‌شود. 

خواب خوب شبانه: ملاتونین موجود در گیلاس برای تنظیم ساعت داخلی بدن و چرخه خواب و بیداری مفید است. خوردن یک فنجان گیلاس در روز به بهبود خواب شبانه کمک میکند. 

پیشگیری از پوسیدگی دندان: عصاره گیلاس یک ضد باکتری علیه فساد و پوسیدگی دندان است. در بررسی‌ها مشاهده شده که عصاره گیلاس سیاه تا ۸۹ درصد فعالیت آنزیم‌های عامل تشکیل پلاک دندان را متوقف می‌کند. 

کمک به کاهش وزن: آلبالو و گیلاس دارای کالری و چربی کمی هستند و مقدار زیادی آب دارند. تحقیقات نشان داده که افزایش مصرف آب سطح انرژی و متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد، در نتیجه انرژی بیشتری در بدن می‌سوزد. بسیاری از افراد اثرات مفید میوه‌هایی مثل آلبالو و گیلاس را که دارای آب زیادی هستند، در کاهش وزن خود مشاهده کرده اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.