رضا رحمانی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: خودروسازان موظفند خودروهایی که با قیمت قطعی فروخته اند با همان قیمت واگذار کنند.

وی با اشاره به مصوبه فروش خودرو بر اساس حاشیه بازار گفت: هدف اصلی از این مصوبه پایین آوردن قیمت خودرو در بازار است؛ البته شرط اینگونه فروش خودرو افزایش تولید و عرضه آنهاست.

وزیر صنعت گفت: دو خودروساز اصلی کشور، تنها مجوز پیش فروش ۳۰ درصد از ظرفیت تولیدشان را دریافت کرده اند؛ اما باید گفت که دو علت اصلی بدقولی خودروسازان در عمل به تعهداتشان، مشکلات ورود قطعات از خارج و کاهش تولید خودرو بود.

وی با اشاره به بازار ۷۰ هزار میلیارد تومانی خودرو در کشور گفت: ۵۰۰ هزار نفر در ۲ هزار واحد صنعتی قطعه ساز در ۱۵ استان کشور در این صنعت مشغول به کار هستند؛ این در حالی است که چند ماه پیش تولید خودرو در کشور به شدت کاهش یافته بود و در وضعیت خطرناکی بودیم؛ اما اکنون روند نزولی تولید خودرو کاهش یافته و شاهد افزایش تولید هستیم.

رحمانی با اشاره به وجود ۱۳ هزار خودروی وارداتی در گمرک گفت: با هماهنگی های صورت گرفته با دستگاه قضایی این خودروها به زودی ترخیص می شود و به دست خریداران و مصرف کنندگان خواهد رسید؛ پس تأثیر کاهش نرخ ارز در آینده خودش را نشان خواهد داد.

وی گفت: هیچ دلیلی برای افزایش قیمت کالاهای اساسی که با نرخ ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی دلار به کشور وارد می شوند، وجود ندارد؛ در تأمین کالاهای اساسی مشکلی نداریم اما مشکل اساسی در شبکه توزیع است که این کالاها به دست مردم نمی رسد و رضایتمندی عمومی در این زمینه وجود ندارد.

رحمانی با بیان اینکه در فرآیند توزیع کالاهای اساسی بازنگری کرده ایم؛ به تشدید کنترل ها و نظارت ها در بازار اشاره کرد و افزود: در هشت ماهه اول امسال بیش از ۲ میلیون بازرسی در سراسر کشور صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه نظام جدید توزیع اقلام اساسی یارانه ای به زودی اعلام و اجرایی خواهد شد،به نوسانات اخیر در بازار مرغ اشاره داشت و افزود: برای تنظیم این بازار وزارت جهاد کشاورزی اقدام به عرضه ذخایر موجود در انبارها کرد و از صادرات مرغ جلوگیری شد.

وی گفت: اعضای ستاد تنظیم بازار پس از شنیدن توجیهات تولید کنندگان شیر با افزایش قیمت شیر خام به شرط تأمین شیر واحدهای تولیدی موافقت کردند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: روند افزایش قیمت ها در برخی کالاها متوقف شده و در برخی کالاها نیز شاهد کاهش قیمت ها هستیم.

رحمانی گفت: با ثبت سفارش های جدیدی که برای واردات گوشی های تلفن همراه صورت گرفته و با ورود این گوشی ها به بازار، شاهد روند کاهشی قیمت گوشی تلفن همراه تا شب عید خواهیم بود.

وی در ادامه افزود: امسال اقدامات خوبی برای تقویت صادرات شده است.

رحمانی با اشاره به اینکه اکنون مبادلات تجاری میان ایران و ترکیه ۱۰ میلیارد دلار است گفت: در سفر رئیس جمهور به ترکیه توافق شد تا این مبادلات به ۳۰ میلیارد دلار برسد.

وی افزود: به ازای هر یک میلیارد دلار افزایش صادرات ۵۰ هزار فرصت شغلی جدید در کشور ایجاد خواهد شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.