پیروز حناچی در همایش روز ملی حمل و نقل که صبح امروز با حضور وزیر کشور، فرمانده پلیس راهور، رئیس سازمان ملی استاندارد، جمعی از شهرداران و استانداران و جمعی از مدیران حوزه حمل و نقل شهری در محل وزارت کشور برگزار شد، با بیان اینکه چگونه مسئله‌ای را مطرح کنیم که ۵۰ درصد راه رسیدن به جواب است، گفت: سوال غلط یا تشخیص مسئله به شکل غلط ما را از مسیر دور می‌کند. اعتقاد دارم کشور با سابقه، پیشینه و با فرهنگی هستیم و بسیاری از مسائل و راهکارها در ادبیات ما هست که بایستی به آن توجه کنیم.

او ادامه داد: همه ما در برابر وقت و زمانی که در ترافیک از مردم تلف می‌شود مسئولیم و رنج مردم رنج ما هم است و با عنایت به مسئولیت پذیری تلاش می‌کنیم این مسیر را اصلاح کنیم.

حناچی ادامه داد: در مقیاس کلان، شریان‌های حیاتی کشور به موضوع حمل و نقل و ترافیک وابستگی دارد و در مقیاس شهرها هم یکی از پدیده‌های زندگی شهری است. اساسا بدون حمل و نقل شهرهای بزرگ پدید نمی‌آیند و این موضوعی است که برای دوران حال حاضر ما بوده و شاید در قرون پنجم و چهارم پدیده‌ای به این شکل وجود نداشته است، اما این موضوع در عصر حاضر امری است که زندگی شهری ما به آن وابسته است.

شهردار تهران اضافه کرد: گسترش شهرها تبعاتی به دنبال داشته است. معمولا در شهرسازی می‌گوییم وقتی شهرها از جمعیت ۵۰۰ هزار نفر بیشتر می‌شوند باید تمهیداتی برای آن اندیشید. یعنی شهرهای کمتر از ۵۰۰ هزار نفر هنوز فرصت دارند که مسائل‌شان را با هزینه کمتر مرتفع کنند، اما وقتی جمعیت شهر از یک میلیون نفر بالاتر رفت هزینه این کار نیز بالاتر خواهد شد. کلانشهری مانند تهران که کمتر به این موضوع به شکل منسجم پرداخته موقعی به فکر افتاد که جمعیت آن از پنج میلیون نفر بیشتر شد و طبیعتا هزینه و حل مشکلات به راحتی نبود.

حناچی تصریح کرد: حمل و نقل و ترافیک و هماهنگی آن با زندگی شهری موضوع میان بخشی است و بایستی حداکثر ظرفیت‌های نهفته را در این حوزه به کار گرفت و این کار جز با همدلی و همراهی دستگاهی‌هایی که در این حوزه سهم دارند میسر نمی‌شود. ما کمتر عادت کرده‌ایم که خود را به کار تیمی تجهیز کنیم. بعضی اوقات بازی‌های تیمی را به شکل انفرادی انجام می‌دهیم. البته بهره‌ای هم نمی‌بریم و جایی که به شکل تیمی کار می‌کنیم بهره بهتری به دست می‌آوریم که با تلاش در این عرصه می‌توانیم بزرگترین پاداش یعنی رضایت و لبخند شهروندان را به دست آوریم.

او گفت: حمل و نقل و ترافیک در شهرها محرک اقتصادی شهرها هم هست و به تبع گسترش آن یکی از دغدغه‌های نظام مدیریت شهری هم تلقی می‌شود. ترافیک و به تبع آن آلودگی یکی از پیامدهای زندگی شهری، خصوصا در کلانشهرها است. متاسفانه در کشور به خصوص در روزهای سرد سال شهرهای میانی و شهرهایی که حتی در مقیاس کلانشهرهای بزرگ نیستند در زمره شهرهای آلوده قرار می‌گیرند. شهری مانند اراک در آستانه کلانشهر شدن است اما در مقیاسی نیست که اولین شهر آلوده کشور در بعضی از روزهای سال شود که این نشان دهنده این است که باید برای آن تمهیداتی بیندیشیم.

به گفته او، این مسائل صرفا به شهرسازی مربوط نمی‌شود. گاهی تجمع صنایع در محدوده کوچک می‌تواند منشأ آلودگی باشد که معضل بسیاری از کلانشهرها هم است. ۹۵ درصد سرمایه گذاری در پنج درصد مساحت مراکز استان‌ها انجام می‌شود که این یکی از دلایل آلودگی است و این وضعیت در تهران سه برابر می‌شود و طبیعتا وقت و انرژی بسیاری از شهروندان تلف می‌شود.

شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: باید در اینجا پرسید که آیا این موضوع غیر قابل حل است؟ که در این میان می‌توان به تاریخ ۲۶ آبان سال ۳۶ و همزمان با آن ۹ دسامبر ۱۹۵۲ در لندن اشاره کرد که در این شهر بر اثر آلودگی هوا عده‌ای زیادی جان خود را از دست دادند و امروز نقطه عطفی برای اخذ تصمیمات بزرگ در این کلانشهر شد. پس می‌توان نتیجه گرفت که این موضوع را می‌توان با مدیریت و تدبیر حل کرد. البته این موضوع فقط در لندن نبوده است و بسیاری از کلانشهرهای دنیا توانسته‌اند با برنامه ریزی منسجم و سرمایه گذاری این موضوع را حل کنند.

او ادامه داد: اجرای شبکه‌های گسترده حمل و نقل یکی از موارد تاثیرگذار در این زمینه است. در کشور ما قدری این کار دیر آغاز شد؛ اما در تهران و کلانشهرها این کار آغاز شده. البته نمی‌توانیم بگوییم به شکل گسترده سهم بسزایی در حمل و نقل عمومی داریم زیرا هنوز گستردگی شبکه خطوط مترو، هم در تهران و هم در کلانشهرها به گونه‌ای نیست که همه مناطق کلانشهرها را به شکل پیوسته پوشش دهد.

حناچی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به سه شنبه‌های بدون خودرو نیز اشاره کرد و گفت: سه شنبه‌های بدون خودرو این هدف را دنبال می‌کند و اگر می‌خواهیم شهری پاک و کم کربن داشته باشیم باید کسانی که مرجع در جامعه هستند پرچم دار این حرکت باشند. مردم از کسانی که در جامعه مرجع هستند تابعیت می‌کنند. به سهم خودم تلاش کردم که این کار را انجام دهم و به همکاران هم نیز گفتم تا زمانی که آنها این کار را انجام ندهند مردم به باور نخواهند رسید.

شهردار تهران همچنین به تغییر رفتار عمومی که تبدیل به یک عادت شده است اشاره کرد و گفت: تغییر رفتار عمومی که تبدیل به رفتار روزمره شده پروسه‌ای پیچیده دارد که برای این کار نیازمند همراهی متخصصان علوم اجتماعی و همراهی نخبگان هستیم.

به گفته او، آلودگی شهرها بعد از توسعه شبکه گاز تجاری و خانگی، ارتباط مستقیم با حمل و نقل دارد. بخش عمده‌ای از آلودگی در شهرهای ما ارتباط مستقیمی با حمل و نقل دارد. در حقیقت ما در بخش استفاده کم از خودروهای شخصی موفق نبودیم. اگرچه تلاش‌هایی در این زمینه کرده‌ایم و طرح‌های زوج و فرد و ترافیک گذاشته شده است؛ ولی هنوز استفاده از خودروی شخصی به شکل یک رفتار عمومی است که باید این نقطه را هدف قرار دهیم و تلاش کنیم مردم مجاب شوند برای هر کاری از خودروی شخصی استفاده نکنند.

او ادامه داد: در تهران مشکلی تحت عنوان توزیع یکنواخت حمل و نقل همگانی در همه مناطق شهر داریم که با تکمیل شبکه مترو و مدهای دیگر حمل و نقلی این موضوع را تغییر خواهیم داد. تهران بیش از ۳۰۰۰ اتوبوس برای این هدف کم دارد که تلاش می‌کنیم این مشکل نیز حل شود. همچنین محدوده طرح ترافیک نیز کار میان بخشی است و تجربیات در دنیا و یا LEZ نشان می‌دهد که محدوده کاهش آلودگی باید در شهرها افزایش پیدا کند.

حناچی همچنین به معضل تردد موتورسیکلت‌ها اشاره کرد و گفت: در تهران بیش از سه میلیون موتور سیکلت داریم و با وجود این همه اصرار بر معاینه فنی و تلاش برای کاهش آلودگی ولی بسیاری از این موتورهای کاربراتوری معادل چند خودروی یورو ۶ آلودگی تولید می‌کنند که قطعا باید به آنها توجه شود و همچنین توسعه حمل و نقل موتورهای باطری دار نیز می‌تواند در این زمینه موثر باشد.

شهردار تهران اضافه کرد: با نگاه کرامت انسانی هم که توجه کنیم وظیفه داریم که به این موضوع بپردازیم و هیچ موضوعی مهمتر از ایمنی و سلامت شهروندان نیست.

حناچی در پایان صحبت‌هایش به برنامه‌های شهرداری تهران برای کاهش آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: طرح کاهش و کنترل آلودگی هوای شهر به شکل مستمر، الزام شرکت‌های خصوصی اتوبوسرانی به دارا شدن معاینه فنی، الزام شرکت‌های خصوصی اتوبوسرانی به دارا شدن معاینه فنی، جلوگیری از عبور و مرور و تردد خودروهای دیزلی فرسوده، افزایش دقت معاینه فنی در پایتخت، اجرای طرح ترافیک جدید تهران که پس از تصویب در شورای ترافیک به نتیجه خواهد رسید، از جمله برنامه‌های شهرداری است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.