روز گذشته مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا برای حل پرونده جمال خاشقجی با طرح سه سناریو وارد ریاض شد و با ملک سلمان دیدار و گفتگو کرد. (اینجا)

 

پمپئو در حالی به دیدار ملک سلمان رفت که دولت مطلوبش زیر بار هجمه رسانه های خبری آمریکا خصوصا نیوریورک تایمز و واشنگتن پست قرار گرفته است و آنها خواستار مجازات سنگین از سوی کاخ سفید درباره اقدامات و نقض حقوق بشر عربستان هستند. در این فضای رسانه ای سنگین پمپئو روز گذشته با مقامات عربستان دیدار کرد، دیداری که دست مایه کاربران شبکه های مجازی قرار گرفت.

 

تصویری که از وزیر خارجه آمریکا در دیدار با پادشاه سعودی منتشر شده حکایت از آن داشت که مایک پمپئو یا گناهکار است یا اینکه به شدت در این پرونده با استرس مواجه شده است. چرا که در تصویر او به حالت استند بای نشسته است و دست ها را به هم قفل کرده است و با چهره ای پریشان منتظر سخن گفتن از پادشاه است. برخی از فعالان فضای مجازی زبان بدن و چهره پمپئو را مانند کسی تلقی کرده اند که در جایگاه پرسشگر نیست بلکه در جایگاه یک پاسخگو نشسته است.

 

دیدار پمپئو با ملک سلمان درباره قتل خاشقجی

 

این تصویر نشان می دهد که واشنگتن به شدت نگران و تحت فشار آینده روابط با عربستان است، چرا که نمایندگان سنای آمریکا حتی جمهوریخواهان همگی خواستار اقدامی در خور توجه کاخ سفید علیه ریاض شده اند. کما اینکه آنها نگران انتخابات پیش رو نیز هستند.

بزنگاه رسانه های خبری ترکیه

همزمان با ورود پمپئو به عربستان و دیدارش با مقامات این کشور، رسانه های خبری ترکیه یک مدرک جدید به نقل از پلیس رو کردند. (اینجا)

همچنین پس از اعلام این اخبار اردوغان رئیس جمهور ترکیه نیز اعلام کرد که تفتیش کنسولگری همچنان ادامه خواهد داشت.(اینجا)

واکنش ترکیه تا روزی که آمریکایی ها به ریاض نیامده بودند بسیار در خور توجه و محتاطانه پیش رفت، به زعم کارشاناسان مدیریت بحران ترکیه قابل تامل بود و خبر از آن می داد که اردوغان نمی خواهد این مساله باعث خرابتر شدن روابط دو کشور شود.(اینجا)

بر همین اساس زمانی که واکنش مقامات آمریکایی علیه عربستان شدیدتر شد به مراتب انگیزه اردوغان نیز هویدا شد و اخبارهای محرمانه تری به رسانه های خبری ترکیه درز پیدا کرد، گویی مقامات ترکیه قصد دارند با اطلاعات قطره چکانی ریاض را تحت فشار شدید حملات رسانه ای و افکار عمومی قرار دهند و به مراتب نرخ معامله را بالاتر ببرند. کارشناسان معتقدند که رئیس جمهور ترکیه دنبال 3 سر سود است و این معامله را خواهد برد.(اینجا)

پمپئو در ریاض ترامپ در کاخ سفید؛ سرنوشت مبهم ولیعهد جوان

به نظر می رسد ولیعهد جوان سعودی، محمد بن سلمان که کار خود را وزارت دفاع در کنار سلف خود آغاز کرد به اتمام رسیده است یا به گونه ای موی دماغ غرب شده است.

اقدامات بن سلمان که یک شبه به مقام ولیعهدی رسید با جاه طلبی و یاغی گری همراه بود. او استارت کار خود را با جنگ یمن آغاز کرد، بحرانی که طی آن دهها زن و کودک قربانی قحطی، وبا و جنگ شده اند. این جنگ بسیار داد فعالان حقوق بشر را درآورده است. دولتهای انگلیس، فرانسه و آمریکا برای فروش تسلیحات به عربستان در جنگ یمن مورد فشار احزاب مخالف خود و فعالان ضد جنگ قرار گرفته اند به طوری که افکار عموی نیز خواستار پایان دادن به این جنگ پایان حمایت رهبران غرب از دولت عربستان شده اند.

دومین اقدام محمد بن سلمان در زمان ولیعهدی بحران قطر بود که اعراب را به جان هم انداخت و سوم نیز عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، عاملی که در جهان اسلام و جهان عرب تا کنون یکی از اوجب واجبات محسوب می شد. در خصوص ایران نیز روابط تیره تر شد تا جایی که مدعی شد تهران و شهرهای ایران را ناآرام خواهد کرد.

با وجود میلیاردها دلار پولی که به خزانه آمریکا واریز شده، اما جاه طلبی این ولیعهد جوان خواب را نیز بر کاخ سفید آشفته کرده است.  آنطور که پیداست، دیگر مهره مقامات پشت پرده سیاست آمریکا و لابی سعودی در آمریکا نیست چرا که لابی های سعودی نیز رسما اعلام کردند که فعالیت خود را به حالت تعلیق در می آورند.

اما این مساله برای ترامپ هم قابل هضم نیست و او عاشق تجارت با سعودی هاست و نمی تواند این وضعیت را بپذیرد، پس چه کاری می توانست بکند؟ در راستای این فشار مایک پمپئو به ریاض آمد. (اینجا)

 

بحران روابط عربستان و آمریکا بر سر مساله خاشقجی

 

 

پمپئو درباره دیدار خود با مقامات عربستان یک بیانیه صادر کرد: «در هر یک از ملاقات‌های اخیرم، رهبران سعودی داشتن هرگونه اطلاعی از آنچه در کنسولگری آنها در استانبول رخ داده را به شدت رد کردند.

وی اظهار کرد: ارزیابی من از این نشست‌ها این است که برای مشخص شدن تمام واقعیت‌ها و حصول اطمینان از پاسخگو بودن افراد از جمله رهبران و مقام‌های ارشد عربستان سعودی تعهدی جدی وجود دارد.»

پس از انتشار بیانیه وزیر خارجه آمریکا، دونالد ترامپ پس از گفتگوی تلفنی با ملک سلمان پادشاه عربستان در این باره به شبکه فاکس نیوز گفت: «بستگی به این دارد که آیا پادشاه و یا ولیعهد درباره ماجرا چیزی بدانند یا نه. به نظر من نکته اول این است که چه اتفاقی افتاده است. با این حال، بستگی به این دارد که آیا آنها در این باره اطلاعی داشته‌اند یا خیر. او ادامه داد: اگر آنها در این باره چیزی بدانند، بسیار بد خواهد بود.»

ترامپ به این شبکه دوست داشتنی خود گفت: « واکنش آمریکا به دخالت عربستان سعودی در مسئله ناپدید شدن خاشقجی به این بستگی دارد که آیا آنها چیزی در این خصوص می دانند یا خیر. عربستان سعودی متحد ماست، این کشور متحد ما علیه ایران است. آنها یک متحد فوق العاده برای من بوده اند. آنها (سعودی ها) مقادیر زیادی پول در کشور ما سرمایه گذاری می کنند.»

ترامپ در بخش دیگری از این مصاحبه به قرار داد ۱۱۰ میلیارد دلاری فروش سلاح به عربستان سعودی اشاره کرد و گفت: «اگر آمریکا این سلاح ها را به عربستان نفروشد، این کشور برای خرید سلاح به روسیه و چین روی می آورد. آیا ما قصد آسیب زدن به کشور خود را داریم؟ زیرا این اتفاق می افتد و آنها سلاح های خود را از چین و روسیه می خرند. در واقع ما به آنها آسیب نمی زنیم. به خودمان آسیب می زنیم. من نمی خواهم از یک توافق ۱۱۰ میلیارد دلاری صرف نظر کنم.»

رئیس‌جمهور آمریکا ضمن انتقاد از افرادی که عربستان سعودی را مقصر ناپدید شدن جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی می‌دانند، عنوان کرد: این مردم در این پرونده پیش داوری می‌کنند.

همچنین رئیس‌جمهور آمریکا در جریان مصاحبه‌ای با آسوشیتدپرس گفت: ما مجددا با پرونده‌ای مواجه شده‌ایم که مردم در آن می‌گویند عربستان سعودی گناهکار است، مگر آنکه خلافش ثابت شود. من این چنین رویه‌ای را نمی‌پسندم.

ترامپ اعتراضات جهانی علیه عربستان سعودی را با جنجال پیرامون برت کاوانا، عضو دادگاه عالی آمریکا مقایسه کرد که در آن کاوانا در جریان روند تایید صلاحیتش به تعرض جنسی متهم شده بود.

وی گفت: ما به تازگی از پرونده‌ مشابهی بیرون آمدیم که در آن متوجه شدیم کاوانا کاملا بی‌گناه بود. ما ابتدا باید متوجه شویم که چه اتفاقی رخ داده است.» با اینحال علی رغم ادعاهای رئیس جمهور آمریکا؛ فاکس نیوز دروغ ترامپ را درباره رابطه با سعودی ها بر ملا کرد.

رئیس جمهور آمریکا در توئیتر خود نوشت هیچ گونه روابط تجاری با سعودی ها نداشته است اما حساب کاربری شبکه فاکس نیوز نشان داد که او دروغ می گوید.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، نشریه نیوزویک در گزارشی به قلم جسیکا کنونگ نوشت به نظر می رسد شبکه تلویزیونی محبوب دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا که اغلب از او حمایت می کند، سخنان ترامپ را در ارتباط با روابط تجاری و اظهارات دوستانه قبلی اش درباره عربستان سعودی نقض کرده است.

تیم تحقیقی فاکس نیوز صبح روز سه شنبه به بررسی سخنان ترامپ درباره رد منافع ویژه او با پادشاهی عربستان پرداخت و این که چرا او در ارتباط با ناپدید شدن جمال خاشقجی روزنامه نگار توضیح نمی دهد.

تیم تحقیقی این شبکه تلویزیونی محافظه کار پنج لینک را در ارتباط با مراودات بین ترامپ و عربستان سعودی توئیت کرد: ترامپ در سال هزار و نهصد و نود و یک، یک قایق به شاهزاده سعودی فروخت. در سال دو هزار و یازده ترامپ طبقه چهل و پنجم برج جهانی ترامپ را به سعودی ها فروخت.

 

بحران روابط عربستان و آمریکا بر سر مساله خاشقجی

 

در ژوئن سال ۲۰۱۵، او توئیت کرد: "من سعودی ها را دوست دارم، شمار زیادی از آنها در برج ترامپ حضور دارند.

در اوت سال ۲۰۱۵ او نوشت: "آنها آپارتمان هایی را از من خریدند و چهل تا پنجاه میلیون دلار هزینه کردند. در سال دو هزار و هفده، لابی گران سعودی دویست و هفتاد هزار دلار برای هتل ترامپ در دی سی هزینه کردند.

 

یک ساعت قبل تر، ترامپ در توئیتر خود نوشت: "تاکنون، من هیچ گونه منافع مالی در عربستان سعودی (یا روسیه) نداشته ام. هر گونه صحبت در این باره که من منفعتی با آنها داشته ام اخبار جعلی است (که از این دست اخبار هم بسیار زیاد است)."

 

بحران روابط عربستان و آمریکا بر سر مساله خاشقجی

بحران روابط عربستان و آمریکا بر سر مساله خاشقجی

 

همان گونه که فاکس نیوز اعلام کرد، رئیس جمهور آمریکا در حقیقت پیشینه ای طولانی از روابط با این پادشاهی دارد و آشکارا اعلام کرده است سعودی ها را دوست دارد.

 

ترامپ در آستانه ورشکستگی در سال ۱۹۹۱، کشتی دویست و هشتاد و دو فوتی خود به نام "شاهزاده " را به شاهزاده الولید بن طلال میلیاردر سعودی فروخت و چهار سال بعد بخشی از سهام هتل پلازای خود در نیویورک را نیز به او فروخت. ترامپ در سال دو هزار و یک، طبقه چهل و پنجم برج جهانی ترامپ را به سعودی ها فروخت.

بحران روابط عربستان و آمریکا بر سر مساله خاشقجی

 

 

در ژوئن ۲۰۱۸، زمانی که ترامپ اعلام کرد در انتخابات ریاست جمهوری شرکت خواهد کرد، او گفت: "عربستان سعودی، آنها یک میلیارد دلار در روز در می آورند. یک میلیارد دلار در روز. من سعودی ها را دوست دارم. شمار زیادی از آنها در این ساختمان هستند. آنها یک میلیارد دلار در روز درآمد دارند."

 

بحران روابط عربستان و آمریکا بر سر مساله خاشقجی

 

ترامپ در اوت سال دو هزار و پانزده در یک تجمع انتخاباتی در آلاباما گفت: "عربستان سعودی، من با شمار زیادی از آنها کنار آمده ام. آنها از من آپارتمان خریده اند. آنها چهل میلیون دلار، پنجاه میلیون دلار هزینه می کنند. آیا باید از آنها متنفر باشم؟ من آنها را خیلی دوست دارم."

با این وجود، شبکه فاکس بیزنس تا روز سه شنبه همچنان تنها رسانه مهم غربی است که همچنان قرار است در ابتکار عمل سرمایه گذاری آتی شرکت کند که یک کنفرانس سرمایه گذاری در ریاض -عربستان سعودی- است که قرار است هفته آینده برگزار شود.

بحران روابط عربستان و آمریکا بر سر مساله خاشقجی

 

روزنامه نیویورک تایمز، اکونومیست و لس آنجلس تایمز همگی از شرکت در این کنفرانس انصراف داده اند. مقامات فاکس نیوز به درخواست های روز سه شنبه نیوزویک برای اظهار نظر در این باره پاسخ ندادند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین با این همه که دونالد ترامپ علاقه ای وافر و قلبی به سعودی ها دارد مساله بن سلمان برای او بغرنج شده است؛ از سویی گمانه زنی ها برای برکناری ولیعهد جوان شدت گرفته است و در این باره؛ روزنامه تایمز انگلیس در مقاله‌ای نوشت که سفیر عربستان در واشنگتن احتمالا فردی است که در صورت برکناری محمد بن سلمان جایگزین وی به عنوان ولیعهد عربستان خواهد شد.

روزنامه تایمز انگلیس در مقاله‌ای با عنوان "چه کسی جانشین محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان می‌شود" نوشت: اصطلاح "تغییر نظام" از زمان مداخله آمریکا در عراق و شکست‌ها در لیبی و سوریه مخدوش شده است. روی کار آمدن محمد بن سلمان به مثابه حلقه نجاتی برای آمریکا و انگلیس بود و در طول چندین دهه این کشورها ائتلافشان با عربستان را به عنوان پایه و اساس استراتژی امنیتی و خارجی خود به دلیل نفت و ایران از یکسو و از سوی دیگر تبدیل شدن عربستان به یک جزیره باثبات و حامی غرب در سایه تنش‌های منطقه حفظ کرده‌اند.

بحران روابط عربستان و آمریکا بر سر مساله خاشقجی

 

به گزارش ایسنا، این روزنامه نوشت: مردم این کشور و مخالفان در غرب با این ائتلاف به دلیل سیاست‌های عربستان در قبال زنان و آزادی‌ها مخالف بودند، برای همین بن سلمان برای تغییر این مسائل پا به عرصه گذاشت و توانست برای دستور کار اصلاحی خود به حمایت دست یابد. اما با افزایش خشم و فشارها درباره ربوده شدن جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی در کنسولگری عربستان در استانبول و تردید واشنگتن درباره اینکه احتمالا بن سلمان دستور قتل وی را داده است، صحبت کردن درباره بررسی ایجاد جایگزینی برای بن سلمان نسبت به اجرای آن آسانتر است چراکه بدترین سناریویی که ممکن است آمریکایی‌ها یا انگلیسی‌ها در این باره تصور کنند این است که این مسئله ثبات عربستان را به خطر بیندازد.

این روزنامه نوشت: اگر ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان تصمیم بگیرد ولیعهد را قربانی کند احتمالا ترجیح خواهد داد که این پست همچنان متعلق به این خانواده باشد و همین مسئله باعث شده "خالد بن سلمان"، سفیر عربستان در واشنگتن و برادر کوچکتر محمد بن سلمان که اخیرا در پی پرونده خاشقجی به ریاض فراخوانده شده، جایگزین احتمالی باشد.

بحران روابط عربستان و آمریکا بر سر مساله خاشقجی

قانونگذاران عصبانی هستند

در همین حال معاون رئیس جمهوری آمریکا گفته است که دولت واشنگتن خواستار پاسخ‌هایی در ارتباط با ناپدید شدن روزنامه‌نگار منتقد عربستان است و وعده داده آنهایی که مسؤول این اقدام هستند، مجازات می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری هیل، مایک پنس، معاون رئیس جمهوری آمریکا به خبرنگاران گفت: ما در حال بررسی تمام ابعاد این مساله هستیم. ضرورت دارد که جهان حقیقت را بداند. اگر جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی به قتل رسیده باشد، باید بدانیم چه کسی مسؤول است و مهمتر اینکه او یکی از اعضای رسانه‌های آزاد و مستقل بود. هرگونه خشونت منجر به مرگ محکوم می‌شود اما این حمله و تهاجمی علیه یک رسانه مستقل و آزاد است. ما به دنبال پاسخ هستیم. جهان باید پاسخ را بداند.

همچنین رند پاول سناتور آمریکایی در بیانیه‌ای اعلام کرد: عربستان سعودی دوست آمریکا نیست، زیرا این کشور بدترین بازیگر در جهان است که مشوق گسترش تروریسم است.

رند پل، در پیامی در توییتری نوشت: عربستان سعودی دوست ما نیست، زیرا آنها بدترین بازیگری هستند که مروج تروریسم هستند.

پل اعلام کرد: دولت آمریکا نباید از فروش و تامین تسلیحات به عربستان سعودی حمایت کند.

وی ادامه داد که این درخواست بسیاری از قانون‌گذاران در کنگره است.

میچ مک کانل رهبر اکثریت سنا نیز اظهار کرد قانونگذاران این کشور باید بدانند که در ماجرای مفقود شدن خبرنگار منتقد سعودی چه اتفاقی افتاده و پس از آن دست به اقدام علیه ریاض بزنند.

رهبر حزب اکثریت در سنای آمریکا در گفت‌وگو با بلومبرگ روابط ریاض و واشنگتن را «نه عالی» توصیف کرد.

او گفت: به طور مشخص قبل از تصمیم‌گیری درباره اقداماتی که باید به عمل آید، لازم است بدانیم که چه اتفاقی افتاده است.

همچنین قانونگذاران آمریکایی از وزیر خزانه‌داری آمریکا خواستند در اعتراض به ماجرای ناپدید شدن روزنامه‌نگار مخالف عربستانی، از شرکت در کنفرانس مالی ریاض خودداری کند.

 

به گزارش پایگاه اینترنتی هیل، تعداد زیادی از نمایندگان و سناتورها آمریکایی از استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا خواستند در اعتراض به ماجرای ناپدید شدن «جمال خاشقجی»، روزنامه نگار سعودی منتقد محمد بن سلمان—ولیعهد عربستان—از سفر به عربستان و شرکت در کنفرانس مالی ریاض خودداری کند.(اینجا)

 

بحران روابط عربستان و آمریکا بر سر مساله خاشقجی

 

 

 

«سر» را در کنسولگری بریدند

در نهایت همزمان با آمد و رفت های دیپلماتیک و حضور پمپئو در ترکیه با استقبال گرم اردوغان، شبکه خبر.7 ترکیه اعلام کرد که ماموران امنیتی ترکیه به اسناد صوتی مبنی بر شکنجه و قتل جمال خاشقچی در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول دست یافته اند که حاوی جزئیات بیشتری از جنایت علیه این روزنامه نگار است.

 
 

 هنوز از سرنوشت دقیق خاشقچی که از روز دوم اکتبر(10 مهرماه) به محل ساختمان کنسولگری عربستان در شهر استانبول مراجعه کرده و ناپدید شده، خبر دقیقی در دست نیست، ولی منابع غیر رسمی پلیس به رسانه ها گفته اند که اسناد و شواهد نشان می دهد که وی در داخل ساختمان کنسولگری مورد ضرب و شتم و شکنجه قرار گرفته و در همان جا به قتل رسیده است.

ساعاتی پیش پایگاه اینترنتی شبکه خبر.۷ با انتشار گزارشی مدعی شد که بر اساس اخبار دریافتی از منابع موثق، اسناد صوتی زیادی مربوط به ضرب و شتم خاشقچی در اختیار ماموران قضایی ـ امنیتی ترکیه قرار دارد که در یکی از موارد محمد العتیبی سرکنسول عربستان از ماموران بن سلمان می خواهد که هر گونه اقدام علیه خاشقچی را بیرون از کنسولگری انجام دهند.(اینجا)

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.