پس از ۷۵ روز، محمدعلی افشانی، شهردار تهران به قولی که به خبرنگاران داده بود تا ظرف یکی دو روز نشست خبری برگزار کند، عمل کرد و با رسانه ها به پرسش و پاسخ پرداخت.

بر خلاف محمدعلی نجفی، شهردار سابق تهران که در اولین و آخرین نشست خبری خود حدود ۳۰۰ نفر را در نشست خبری خود گردآورده بود، نشست خبری افشانی، خلوت تر از شهردار سابق بود. حتی سالن رودکی برج میلاد تهران که میزبان این نشست بود، به طور کامل پر نشد و آنطور که مجری برنامه اعلام کرد تنها ۸۰ تن از اهالی رسانه از خبرنگار گرفته تا عکاس و فیلمبردار به این نشست دعوت شده بودند.

شهردار تهران در ابتدای نشست خبری خود درباره رئوس برنامه های خود از جمله عدالت شهری، شفافیت در شهرداری و پاسخگویی توضیح داد و گفت: تمام مدیران شهرداری موظف به پاسخگویی به همه شهروندان به خصوص رسانه ها هستند و باید پذیرفت نقد اصحاب رسانه برای ما نعمت است.

او همچنین به دوگانه محلات محروم-برخوردار اشاره کرد و گفت: در برنامه من، تبعیض مثبت برای اولویت در تخصیص منابع برای محلات محروم در نظر گرفته شده است. همچنین کاهش آسیبهای اجتماعی از جمله تکدی گری را در دستور کار داریم و امیدواریم تا سال آینده در شهر، گدا و متکدی نداشته باشیم. خوشبختانه استانداری هم پای کار آمده و نهادهای خدمات رسان مانند بهزیستی و کمیته امداد در این باره نقش آفرین هستند. از مجموع متکدیان سطح شهر تهران، ۷۰ درصد خارجی هستند و از کشورهای مختلف مانند پاکستان آمده اند. از متکدیان ایرانی هم تنها ۱۰ درصد اهل تهران هستند. ۹۰ درصد متکدیان، از سایر کشورها و استانها به تهران می آیند.

شهردار تهران درباره معتادان متجاهر هم توضیح داد و گفت: ساماندهی معتادان و سکونتگاه های غیر رسمی از جمله برنامه های دیگر شهردار است. همچنین مدیریت بحران و اورژانس هوایی هم از نیازهای شهر تهران است.

دوره من، دوره مبارزه با فساد است

خبرنگاری پرسید چرا شاخص های فساد در دوره شهرداری شما افزایش یافته؟ افشانی گفت: چنین چیزی نیست. در دوره من، دوره اصلی، مبارزه با فساد است. وارد شدن در این عرصه هزینه سنگینی دارد و من با کمال میل، هزینه مبارزه با فساد را می پردازم.

خبرنگاری درباره اینکه شنیده شده شهردار با تحقیق و تفحص از شهرداری تهران مخالف است، گفت: از تحقیق و تفحص در دوره خودم حمایت می کنم و به جد استقبال می کنم و مبنای من حاکمیت قانون است. کسانی که چنین مسایلی را گفته اند، حداقل تماس بگیرند و بپرسند.

افشانی درباره اجرای قانون منع اشتغال بازنشستگان گفت: این قانون در شهرداری از دیروز اجرایی شده است و شخصا ۳ بار با نمایندگان تماس گرفته و از آنها خواسته ام از این قانون حمایت کنند چون قانون خوبی است و باعث چرخش نخبگان می شود. از فردا شروع به اجرای این قانون می کنم. سه شاخص برای انتصابات داریم. دانش فرد در حوزه تحصیلات دانشگاهی و عملی بودن این دانش، تجربه مرتبط با حوزه کاری و توان انجام ماموریت سازمانی و سلامتی وی در حوزه های مالی از اصلی ترین شاخصهای انتصابات مدیران در شهرداری است. به معاون نیروی انسانی دستور داده ام تمام رزومه کسانی که من منصوب کرده ام را روی سایت بگذار و قبلی ها را هم کنار آن قرار بده تا مردم قضاوت کنند.

اولویت اول؛ کاهش آسیب‌های اجتماعی

افشانی با اشاره به اینکه اصول مدیریتی که من مبنای عملم است بر چهار اصل استوار است، گفت: «مشارکت به عنوان مهمترین اصل. معتقدم تا زمانی که مردم در امور زندگی خود مشارکت نداشته باشند امکان موفقیت برنامه ها و خدمت رسانی به مردم وجود نخواهد داشت. بنابراین لازمه هر گونه توسعه این مشارکت است. این مشارکت با اعتماد مردم به مدیران شهری حاصل می شود. مساله بعدی حاکمیت قانون و اجرای بدون تبعیض آن برای همه است. همه مسئولان به این امر باید پایبند باشند. عدالت باید برای طبقات ضعیف جامعه نفع داشته باشد چرا که طبقات فرادست از ظرفیت هایی استفاده می کنند که عدالت را ممکن است زیر سوال ببرد. مساله بعدی شفافیت است یعنی دسترسی همه مردم به اطلاعات حوزه شهرداری. همه مردم باید اطلاعات دقیقی داشته باشند تا بدانند منابع در شهرداری چگونه هزینه می وشد و چه تصمیماتی گرفته می شود.»

او با اشاره به مسئله بعدی گفت: «مساله چهارم پاسخگویی است همه مدیران مختلف شهرداری موظف به پاسخگویی به همه شهروندان به خصوص رسانه ها هستند و باید بپذیریم که نقد اصحاب رسانه برای ما نعمت است و باید از آن استقبال کنیم. مساله بعدی که بسیار اهیمت دارد این است که ما در شهری زندیگ می کنیم که در آن زیست دو گانه وجود دارد محلات محروم و محلات برخوردار. یکی از برنامه های من کاهش فاصله بین محلات محروم و برخوردار است و این را به عنوان تبعیض مثبت می بینم. یعنی ما به مناطق محروم اولویت بدهیم در تخصیص منابع و پروژه هایی که تعریف می کنیم تا این فاصله کمتر شود. یکی از مهمترین برنامه ها کاهش آسیب های اجتماعی در این راستا است رهبر معظم انقلاب روی این مساله تاکید فراوانی دارند و ریاست محترم جمهور هم همین طور.»

۷۰ درصد متکدیان خارجی هستند

افشانی در ادامه با اشاره به اینکه در سطح شهر تهران متاسفانه تکدی گری عارضه ای است که هر بیننده ای را ناراحت می کنند و اگر مسافران آن را ببینند چهره ‌ای از شهر می بینند که برازنده شهر تهران نیست، گفت: «من امیدوارم با کمک هم این مشکل را بتوانیم حل کنیم و تا سال بعد این مساله ‌در سطح شهرمان به جایی برسیم که تکدی گری نداشته باشیم.‌ در این زمینه هماهنگی شده و خوشبختانه استانداری هم پای کار هستند و نهادهای خدمات رسان مانند بهزیستی و کمیته امداد نقش ‌خود را ایفا می کنند نیروی انتظامی و دادگستری هم در تقسیم کارها هستند تا به این هدف برسیم. از مجموع متکدیان سطح شهر تهران ۷۰ درصد خارجی و ۳۰ درصد ایرانی هستند و ده درصد آنها تهرانی هستند در واقع ‌‌۹۰ درصد متکدیان تهرانی نیستند اینها از کشورهای دیگر هم آمده اند.‌»

به گفته شهردار تهران، موضوع بعدی اعتیاد است که یکی از آسیب های جدی جامعه ماست و این جزو اولویت های ماست که با توجه به نقش وزارت ‌کشور و وزیر کشور و استانداری های شهرهای مختلف این را جدی دنبال خواهیم کرد. ۵۶ درصد از معتادان تهران از ‌شهرهای دیگری هستند و قرار است اینها را به شهرهای خود برگردانیم تا در این زمینه چهره شهر بهتر از قبل شود. ‌‌مردم ما به شادی نیازمندند و مردم باید احساس کنند که می توانند با هزینه اندک شاد زندگی کنند و این از وظایف ماست. در واقع ساماندهی سکونت گاهی های غیررسمی از اولویت های ماست. ‌همان طور که می دانید بخش قابل ملاحظه ای از ساختمان های شهر با زلزله بالای ۶ ریشتر فرو می ریزد به همین دلیل ما ‌برنامه داریم که مدیریت بحران را ساماندهی کنیم تا اگر حادثه ای روی داد آمادگی لازم باشد و بعد تلاش کنیم رای مقاوم سازی و ‌نوسازی بافت های فرسوده که در طول برنامه به آن خواهیم پرداخت. ‌

ضرورت استفاده از امکانات هوایی در مواقع بحرانی

او با اشاره به اینکه باید بتواینم شناسنامه ساختمان ها را داشته باشیم تا بتوانیم در مواقع بحرانی از آن استفاده کنیم، گفت: «باید از امکانات هوایی در شرایط بحرانی استفاده کنیم. مساله دیگر سیل است با توجه به تغییر شرایط اقلیمی ممکن با سیل های ‌مهمی رو برو بشویم و بارندگی بالای ۲۰۰ میلیمتر داشته باشیم در شهر تهران دچار آسیب جدی خواهیم شد به همین دلیل به ‌معاونین مربوطه دستور داده ام که وضعیت شهر را در مقابل بحران های حاصل از سیلاب بررسی کنند. ‌موضوع بعدی که بسیار حائز اهمیت است آلودگی هوا و حمل و نقل و عمومی است که همه با آن رو برو هستیم به همین دلیل ‌جزو اولویت های ماست و قدم های اصلی را در این زمینه بر می داریم که یکی از آنها توسعه خطوط مترو است تا هفته دولت ‌بیش از ۵۰ کیلومتر از مسیر های مترو بهره برداری شود و ۷۰ واگن هم اضافه خواهد شد و مهمترین برنامه ما ساخت و تولید ‌‌۶۳۰ واگن است که کار بسیار خوبی در این زمینه انجام شده است و مراحل مختلف آن انجام شده است در مناقصه ۱۱ شرکت ‌اروپایی هم حضور داشتند. البته نهایتا سه شرکت اسناد را تحویل دادند وبرنده شدند و شرکت واگن سازی تهران با مشارکت یک ‌شرکت چینی برنده شده و به زودی تولید آنها شروع شده است.»

افشانی گفت: «فرق این قرارداد با قرارداد قبلی این است که قیمت امروز محصولات بهتر از قبلی است در قرارداد قبلی هم ۲۵ درصد به ۵۵ ‌درصد داخلی سازی رسید. ما به طور کامل در آینده خواهیم توانست واگن ها را در داخل بسازیم. موضوع بعدی که به شخصه پیگیر آن هستم. این است که در دوره مدیریت من هیچ جایی تغییر کاربری داده نخواهد شد و آن ‌مصوبه شورای شهر درباره برج باغ ها را اجرا می کنیم با توجه به نیاز مبرم شهر به فضای سبز هیچ تغییر کاربری رخ نخواهد ‌داد. ‌جلسه ای با بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام داشتم تا باغ های تحت اداره آنها در اختیار ما باشد تا از ساخت و ساز در ‌آن جلوگیری شویم و تعدادی از این باغ ها تبدیل به فضای سبز برای مردم شود. ‌در بخش حمل و نقل عمومی نوسازی یکی از برنامه های مهم است. یکی نوسازی اتوبوس رانی است که ۳ هزار اتوبوس در ‌تهران باید نوسازی شوند این اتوبوس ها تعدادی نوسازی می شوند و مساله بعدی موتورسیکلت ها ست که با مشارکت برخی ‌نهادها و مالکان موتورها برقی شوند.‌»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.