تعامل با مخاطب عامل موفقیت شرکت‌های گردشگری

زنجیره ارزش این صنعت را در مسیر درست تغییر و دگرگونی قرار داده است. ارزش‌ها در حال حاضر در این صنعت با ارتباط بین گردشگر و آژانس‌های متفاوت در بخش‌های مختلف از طرق گوناگونی ساخته می‌شوند. اینترنت کانال پایه‌ای و اساسی برای مدیریت خدمات ترویجی و ساده سازی کسب‌وکار است. در واقع اینترنت ابزار اولیه صنعت گردشگری است که برای ارائه اطلاعات درباره سرویس‌ها و خدمات، ارائه پیشنهادهای موجود در سراسر دنیا و جلب توجه مردم و کمک به آنها در ساختن و انتخاب یک مقصد گردشگری جدید و جذاب برای اوقات فراغت  از آن استفاده می‌شود.

عموما شرکت‌ها به ارزش دارایی‌های دیجیتال اذعان دارند و دائما در حال یادگیری این هستند که چگونه از این ابزار به درستی استفاده کنند تا درآمدها و نفع خود را از کسب‌وکاری که در آن مشغول هستند، بهینه کنند. در حال حاضر ما در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که مشتری‌ها در آن حاکم هستند و همین دلیل کافی برای این موضوع است که چرا تسلط بر فضاهای مجازی که در آنجا تجربه‌های جدید برای مسافران تولید می‌شود، مهم است و نیز اهمیت توجه زیاد به فضاهایی که در آنها مخاطبان تجربه‌ها و جست‌وجوهای خود را به اشتراک می‌گذارند از این موضوع ناشی می‌شود. در این مسیر شبکه‌های اجتماعی انقلابی در کسب و کارهای گردشگری ایجاد کرده‌اند و به آنها کمک می‌کنند که بتوانند به درستی در تمام سطوح کسب و کار خود به ذهنیت مشتریان و انتظارات آنان نزدیک شوند.

اینستاگرام، پرچمدار تعامل با مشتری

چالشی که در این میان وجود دارد این است که یاد بگیریم چگونه از طریق محتوا با مشتریان و مخاطبان خود ارتباط بهتری برقرار کنیم. البته این بدیهی است که نوع ارائه محتوای ما به بستری که شبکه اجتماعی برای ما فراهم کرده، بستگی دارد. در حال حاضر شاید یکی از قوی‌ترین شبکه‌های اجتماعی، اینستاگرام است که به مشتریان و مخاطبان تسلط دارد و بارها در همین ستون در مورد مسائل مرتبط با آن نوشته‌هایی را خوانده‌اید.  اینستاگرام بستری است که در میان تمام شبکه‌های اجتماعی، مخاطب بیشترین ارتباط را در آن با پست‌های افراد برقرار می‌کند؛ هم از طریق تصویر هم از طریق صدا و هم از طریق متن.

شرکت‌ها باید از پتانسیل موجود در این بستر استفاده کنند و محتواهای تعاملی بیشتری را تولید کنند و مخاطب را به تعامل و شرکت در پست‌ها تشویق و ترغیب کنند زیرا تعامل مهم‌ترین و پایه‌ای‌ترین عامل برای ارتباط مفید و سالم بین شرکت‌ها، مخاطبان و مشتریان به شمار می‌رود. ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که اطلاعات اضافی در آن وجود دارد که باعث قدرتمندتر شدن کاربران می‌شود و شهرت و معروفیت تاثیر بسیار مهمی‌در موفقیت مدل‌های کسب‌وکار شرکت‌ها دارد. این اطلاعات زیاد باعث می‌شود که شرکت‌ها مجبور به ساخت محتوای مناسب شوند تا بتوانند توجه مخاطب را به خود جلب، پیشنهادهای آنان را دریافت و اعتماد آنان را به درستی کسب کنند تا بتوانند شهرت و معروفیت مثبت برند خود را به منصه ظهور بگذارند.

شاخص‌های شهرت در فضای آنلاین به صورت یک فشارسنج است که می‌تواند به صورت مقایسه گرانه‌ای ضریب رضایت مخاطب را در بخش‌های مختلف گردشگری تخمین بزند. در این فضاست که هم خود صنعت گردشگری و هم بازیگران این صنعت باید به درستی استراتژی‌های صحیحی پیاده‌سازی کنند تا بتوانند پایداری کسب‌وکار خود را در صنعتی که روز به روز به میزان رقابت در آن هم به‌صورت درونی و هم به‌صورت بیرونی اضافه می‌شود، تضمین کنند. در نتیجه باید گفت که بعد از فهمیدن این موضوع که تعامل با مخاطب عامل برای موفقیت شرکت است و نیز با در نظر گرفتن این مساله که در حال حاضر در دنیایی زندگی می‌کنیم که بستر آنلاین مهم‌ترین بستر تعامل است و در میان تمام فرصت‌های تعامل، اینستاگرام به عنوان یکی از مهم‌ترین بسترها نقش ایفا می‌کند، بنابراین برای هر شرکتی که در حوزه گردشگری فعالیت دارد لازم است که صفحه‌ای را در شبکه اجتماعی اینستاگرام برای ارتباط بهتر با مخاطب راه‌اندازی کند و با آموزش و یادگیری از تمام مزایای این بستر به درستی استفاده کند. قبل از این در همین ستون تشریح بعضی راه‌های ارتباط از این طریق ذکر شده و در آینده نیز به آن پرداخته خواهد شد.