وحید محمدنژاد در گفت و گو با ایسنا، گفت: صنعت حمل و نقل دریایی یکی از شاخصه های توسعه یافتگی کشورهاست و در این میان نیروی انسانی متخصص و کارآمد دریایی یکی از عوامل اصلی دستیابی به این توسعه پایدار است . 

محمدنژاد افزود: نقش بارز و منحصر به فرد دریانوردان ایرانی در عرصه حمل و نقل ۹۰ درصدی کالا و خدمات در بخش دریا خصوصا پس از پیروزی انقلاب اسلامی بیش از پیش اشکار شده و جانفشانی و شهادت طلبی های کارکنان صنعت حمل و نقل دریایی ایران در جنگ تحمیلی برای رساندن کالاهای اساسی به داخل کشور بر هیچکس پوشیده نیست . 

این مهندس دریانوردی بیان کرد: در هفته گذشته حادثه ای رخ داد که در ابعاد گوناگون مورد بحث و بررسی قرار گرفت و آن حادثه چیزی نبود جز برخورد دو کشتی در آب های کشور چین که یکی از آن دو کشتی ایرانی و در اثر برخورد آتش گرفته بود . 

وی اذعان کرد: این اتفاق ناگوار درس هایی برای ما داشت که از جمله آن نشان داد مسئولین رسانه ها، صداوسیما و مردم تا چه اندازه با منابع انسانی فعال در حوزه صنعت دریا و دریانوردی آشنا هستند. 

محمدنژاد گفت: این حادثه مشخص کرد با وجود مرزهای پهناور دریایی که خلیج همیشه فارس، دریای خزر و دریای عمان را از طریق ۷ استان کشور شامل می شود، هنوز در لایه های مختلف جامعه نه تنها آشنایی مناسبی با اقتصاد دریا وجود ندارد بلکه سرمایه های انسانی فعال در این زمینه هم در جامعه مغفول مانده اند و همچنان دریا با منابع نفتی آن شناخته می‌شود و نه چیزی بیش از آن . 

وی با انتقاد از نوع نقل مطالب و تحلیلهای مربوط به حادثه سانچی در میان افراد جامعه اظهار کرد: برای بنده که نزدیک به چندین سال است در دریا بودم و اکنون مهندس دوم کشتی هستم، چندین بار در تحلیل سانچی به خودم می گویم   "نمیدانم ".ولی این روزها هرجا و هر کانال و گروه تلگرامی را نگاه کنیم یک تحلیل ارائه شده و آنچنان هم با جدیت بر صحت تحلیلشان اصرار دارند که انسان جرات مخالفت را ندارد! 

محمدنژاد با اشاره به ضعف مفرط رسانه ای در مورد پوشش خبری حادثه سانچی افزود: وقوع حادثه تلخ سانچی و برخورد صورت گرفته با این حادثه از سوی مسئولین، رسانه ها، صداوسیما و مردم با نگاهی به خبرهایی که در روزهای نخست وقوع این حادثه منتشر شد،  بخوبی نشان داد که در تمام خبرها میزان نفت خام و ارزش دلاری آن مورد توجه بوده است پس از آن بیمه کشتی مورد توجه قرار گرفت و بعد هم میزان آلودگی زیست محیطی حاصل از این رخداد حسرتی برای رسانه ها شد؛ رسانه های اندکی به اتلاف سرمایه باارزش انسانی صنعت دریانوردی ایران از جمله ۳۲ نفر شامل ۲۹ دریانورد ایرانی و ۲ دریانورد بنگلادشی و همسر یکی از دریانوردان ایرانی اشاره داشتند و خانواده های این عزیزان با غم از دست دادن عزیزانشان سوختند و ساختند . 

این مهندس دریانوردی خاطرنشان کرد: با اعتراض دریانوردان و خانواده های آنها نسبت به پوشش ضعیف رسانه ای و اطلاع رسانی نگاه ها به سمت دریانوردان نیز معطوف شد و رسانه ها اندکی به خودشان آمدند و ارزش مادی محموله نفتی و آلودگی زیست محیطی و بیمه و دلار و ... اندکی رنگ باخت و سرنوشت دریانوردان نیز مهم شد؛ اما این واکنش های رسانه ای و بازخورد جامعه به حادثه سانچی این سوال را به وجود آورد که آیا جامعه ما با صنعت دریانوردی آشنایی دارند و اگر دارند این اشنایی تا چه حدی است؟ !! 

وی درخصوص مشکلات جامعه دریانوردی کشور اظهار کرد: شاید مهم ترین دغدغه و مشکل این باشد که مردم و جامعه ایران هنوز آنطور که باید با شغل دریا و دریانوردی آشنا نیستند و با وجود اینکه روز جهانی دریانوردی در تقویم های بین المللی وجود دارد اما هنوز در اکثر تقویم های ایرانی در روز ۲۵ ژوئن یا ۴ تیرماه نامی از روز دریانورد برده نمی شود و این کم لطفی هاست که ما را به گسترش ادبیات دریایی بیشتر ترغیب می کند . 

محمدنژاد یادآور شد: نبود ساختار و انجمن صنفی قدرتمند که به دور از سیاست های تحمیلی شرکت های کشتیرانی و اتحادیه های مالکان کشتی ها به نفع قشر دریانورد و برای تحقق حقوق قانونی شان انجام وظیفه کنند، ازجمله اصلی ترین دغدغه های دریانوردان ایرانی است . 

این مهندس شاغل در صنعت دریانوردی کشور عنوان کرد: حذف مالیات بر حقوق ، ‌توجه به ساخت فیلم های دریایی با استفاده از دریانوردان، معرفی مشاغل دریایی و منابع دریا در کتب درسی و مدارس، چاپ خاطرات دریانوردان و تهیه مستند از فعالیت های دریایی، افزایش ضریب حقوق ریالی با توجه به ماهیت سخت و زیان آور بودن شغل دریانوردی در ایام بازنشستگی، رسیدگی به خانواده دریانوردان زمانی که خودشان در سفر دریایی هستند همه و همه می تواند موجب تقویت دانش جامعه در مورد دریا و دریانوردی و نیز تقویت روحیه سرمایه انسانی فعال در این حوزه گردد. 

محمدنژاد اذعان کرد: امیدواریم برای قدردانی از زحمات و جانفشانی های عزیزان از دست رفته در حادثه سانچی تنها به این یک دو روز بسنده نشود و در مقاطع مختلف تجلیل و قدردانی از مقام والای دریانوردان به عنوان سفیران دریایی و رسیدگی به مشکلات صنفی آنان صورت گیرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.