اگر فائوچی نبود

والاس ولز: گاهی اوقات به نظر من بهتر است اُمیکرون را یک ویروس کاملا متفاوت بدانیم. این نه تنها از گونه اجدادی بلکه با انواع اولیه آن بسیار متمایز است؟

فائوچی: دقیقا. واکسن‌ها به خوبی در برابر عفونت و بیماری با آلفا، بتا و دلتا محافظت می‌کنند. سپس اُمیکرون آمد. آن‌قدر از مصونیت فرار می‌کند که حتی واکسن به خوبی در برابر عفونت محافظت نمی‌کند. بنابراین با یک ویروس در حال تغییر، مدت زمان ایمنی دوام نمی‌یابد - به همین منظور مصونیت گله‌ای برای آن ویروس معنا ندارد.

والاس ولز: اما فراتر از تکامل ویروس، آیا هرگز باید انتظار مصونیت گله‌ای با ویروسی مانند این را داشته باشیم؟ درک من این است که به‌دلیل نحوه تکثیر سارس کوو-۲ از راه هوا و مجرای مخاطی، توقف انتقال بسیار سخت و حتی غیرممکن است.

فائوچی: این درست است؛ اما ربطی ندارد. این امر، دانستن این را که چه کسی آلوده است و قادر به انتقال است و چه کسی نیست، پیچیده‌تر می‌کند. اما هنوز مفهوم ایمنی گله را تغییر نمی‌دهد.

والاس ولز: پس آیا ما اساسا نباید انتظار می‌داشتیم که پس از مقدار معینی از عفونت و واکسیناسیون، بیماری ناپدید شود؟ اشتباه کردیم؟ زیرا این یک دیدگاه بسیار متعارف در سال ۲۰۲۰ بود.

فائوچی: بستگی به این دارد که منظور شما از «ناپدید شدن» چیست. اگر عفونت جامعه را در سطح پایینی کنترل کنید که جامعه را مختل نکند، برای برخی افراد به این معنی است که ناپدید می‌شود. برای افراد دیگر، به این معنی است که خوب، وجود دارد؛ اما خیلی جامعه را آزار نمی‌دهد.

اما به هوش باشید: تصور اینکه می‌توانید در برابر عفونت محافظت کنید، کاملا دور از ذهن نبود - به این معنی که حتی اگر ویروسی در خود داشته باشید، عیار آن به اندازه کافی بالا نیست که به شخص دیگری منتقل شود و سپس متوجه چیزی شدیم که خیره‌کننده بود. وقتی به عیار ویروس در افراد مبتلا و بدون علامت و یک ویروس در بینی افراد آلوده علامت‌دار نگاه می‌کردید، همین طور بود. با خود می‌گفتید اینجا چه خبر است؟ این یک شگفتی بزرگ بود. بنابراین ما اشتباه می‌کردیم؛ اما اشتباه نمی‌کردیم؛ زیرا به داده‌های به این آشکاری دقت نکرده بودیم. ما هرگز آن داده‌ها را در ابتدا نداشتیم. اوایل نمی‌دانستیم که ۵۰ تا ۶۰درصد از انتقال‌ها بدون علامت است. وقتی آن داده‌ها مشاهده کردم دیگر با خود گفتم: این فرق دارد.ما با بیماری‌ای روبه‌رو هستیم که قبلا مانند آن را ندیده بودیم.

والاس ولز: فقط برای اینکه ذهنم را تکانی بدهم می‌پرسم، چه زمانی این را یاد گرفتیم؟ اواخر بهار ۲۰۲۰؟

فائوچی: اواسط تا اواخر بهار. مردم در فوریه و اوایل مارس این را همه جا روایت می‌کردند. اما ما واقعا تا پایان ماه مارس به‌طور کامل متوجه آن نشده بودیم.