والاس ولز: اخیرا متوجه شدم که شما روی یک چیز تاکید کرده‌اید. این درسی بوده که می‌گوید برای متوقف کردن رشد تصاعدی (کرونا) باید زود اقدام کنید و اینکه مداخلات اولیه بسیار موثرتر از مداخلات بعدی هستند. اما در ژانویه و فوریه و حتی تا مارس۲۰۲۰، شما و بسیاری از افراد دیگر در زیرساخت‌های بهداشت عمومی پیامی را منتشر می‌کردید که اکثر آمریکایی‌ها واقعا نیازی به نگرانی درباره ویروس ندارند که این یک ویروس واقعی نیست. خطر برای اکثر ما در اواخر ماه مارس وجود داشت و واقعا زنگ خطر به صدا درآمده بود. (اقدامات صورت‌گرفته) خیلی دیر نبود؟ آیا می‌توانستیم زودتر زنگ خطر را به صدا دربیاوریم؟ و اگر چنین است، به نظر شما چه تاثیری می‌گذاشت؟

فائوچی: خب، اول از همه، این یکی از چیزهایی است که مدام تحریف می‌شود. وقتی گفتم در این لحظه نیازی به انجام هیچ کار متفاوتی نداریم، لطفا فراموش نکنید که بعد از آن یک نقطه ویرگول و سپس یک «اما» و سپس «این می‌تواند به سرعت تغییر کند و بهتر است که برای آن آماده شد»، وجود دارد. من این را بارها گفته‌ام؛ اما همیشه افرادی که می‌خواهند مرا دست بیندازند، فقط قسمت اول جملات را نشان می‌دهند.

والاس ولز: اما اگر به گذشته برگردید، اگر خودتان را به فوریه۲۰۲۰ ببرید، به‌عنوان مثال به هلن برانسوِل می‌گویید که این ویروس کم‌خطر است و نمی‌خواهید اعتبار خود را درباره چیزی که ممکن است یک هشدار اشتباهی باشد، به خطر بیندازید؟ یا اینکه با خود می‌گویید ای کاش با تاکید بیشتری می‌گفتم که این یک تهدید واقعی و فوری است و ما باید فورا خود را برای دفاع آماده کنیم؟

فائوچی: بله، اگر به گذشته برگردیم ما قطعا باید این کار را می‌کردیم. با این حال، اگر به آنچه در آن زمان می‌دانستیم نگاه کنید، می‌بینید که تا ژانویه اطلاعات بسیار اندکی داشتیم. ما درکی از این نداشتیم که با یک ویروس بسیار مسری روبه‌رو هستیم که به وضوح از طریق راه‌های بی‌سابقه و تجربه‌نشده توسط ما در حال شیوع است و بنابراین در ابتدا (کرونا) ما را فریب داد و ما را درباره نیاز به ماسک و نیاز به تهویه و نیاز به جلوگیری از تعامل اجتماعی گیج کرد.

  فکت

فائوچی در پنل موسسه آسپن در ۱۱فوریه۲۰۲۰ به هلن برانسوِل، روزنامه‌نگار کهنه‌کار گفته بود: «در حال حاضر، خطر واقعا نسبتا کم است؛ اما باید مراقب بود. سوال این است: آیا این خطر وجود دارد که این امر به یک بیماری همه‌گیر در جهان تبدیل شود؟ کاملا! بله! وجود دارد.» او همچنین افزود که حالا فرض کنید برخاستیم و ریسک بزرگی به جان خریدیم تا آن را نابود کنیم؛ اما اگر چیز خاصی نباشد، چه؟ در آن صورت به اعتبار خود خدشه وارد کرده‌اید؟

والاس ولز: گسترش (بیماری) بدون علامت.

فائوچی: برای من، این تغییر‌دهنده بازی بود و اگر این را خیلی زود می‌دانستیم، استراتژی ما برای مقابله با شیوع در آن هفته‌های اولیه متفاوت بود. بنابراین وقتی مردم به من می‌گویند «آیا می‌توانستیم بهتر عمل کنیم؟» می‌گویم حتما حتما! اگر بسیاری از چیزها را در آن زمان می‌دانستید که اکنون می‌دانید، قطعا می‌خواهید کارها را به‌گونه‌ای متفاوت انجام دهید.

والاس ولز: اما با نگاهی به گذشته، اگر سیاست‌هایی که در اواسط ماه مارس به‌جای اواسط فوریه اجرا می‌شدند، آیا اکنون در سال۲۰۲۳ درجایگاه بسیار متفاوتی قرار نمی‌گرفتیم؟ من آدم معتقد به سرنوشت نیستم و نمی‌خواهم هم به نظر برسم. به هر حال این یک بیماری همه گیر بوده است. آیا حرکت سریع‌تر در آن ماه‌های اول تفاوت اساسی در واکنش کلی ما ایجاد می‌کرد؟

فائوچی: نمی‌دانم. می‌توان تصور کرد که (مجددا) در نهایت در همان وضعیت قرار می‌گرفتیم. اما آیا ما می‌توانستیم اقتصاد را تعطیل کنیم؟ آیا کشور آن را قبول می‌کرد، وقتی شما چند مورد مبتلا و یک مورد فوتی داشتید؟ من نمی‌گویم این دلیلی برای انجام ندادن آن است - احتمالا اگر می‌دانستیم آنچه را که اکنون می‌دانیم، این کار را می‌کردیم. اما با وجود چند مورد ابتلا، نمی‌دانم آیا می‌توانستیم کشور را تعطیل کنیم یا خیر؟

والاس ولز: بخشی از آن مسائل مربوط به انجام آزمایش‌ها بود، درست است؟ ازآنجاکه در آن زمان تعداد عفونت‌های ما بسیار بیشتر از موارد گزارش‌شده بود - آزمایش‌های ما بسیار پیچیده بود. چقدر مشکل بزرگ بود؟

فائوچی: بسیار بزرگ. این یک مشکل بزرگ، بزرگ، بزرگ بود. نه تنها اختلال فنی توسط مرکز پیشگیری و کنترل بیماری به‌وجود آمده بود، بلکه متعاقب آن اعلام شد که حق استفاده از دیگر منابع و تست‌های دیگر را ندارید و به جای اینکه بگویند اجازه می‌دهیم شیوه‌های دیگر تست در دسترس باشد، می‌گفتند: «نه، صبر کنید، صبر کنید. ما آن را درست می‌کنیم. درستش می‌کنیم.»

  فکت

در اوایل سال۲۰۲۰، درحالی‌که کشورهای دیگر میلیون‌ها شهروند را از نظر ویروس کرونای جدید غربالگری می‌کردند و مورد آزمایش قرار می‌دادند، در آمریکا با مصیبت تنها توانستند از هزاران نفر تست کرونا بگیرند و بعد هم اعلام شد که کیت آزمایش مرکز پیشگیری و کنترل بیماری ناموفق نشان داده است و باید جمع‌آوری شود.

ادامه دارد