سریال ادامه‌دار کاهش قیمت

در کنار این دو عامل طی هفته جاری برخی اظهارنظرها از سوی رضا رحمانی، وزیر صمت در ارتباط با عرضه محصولات جدید توسط ایران خودرو تاثیر مثبتی روی بازار داشته است. اما در ارتباط با وضعیت بازار، سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران تهران به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: در کنار ثبات بازار ارز و بهبود عرضه، اتفاق دیگری که تاثیر مثبتی روی قیمت‌ها در بازار داشته است و توانسته روند قیمت‌ها را کاهشی کند، توقف عرضه عمده محصولات شرکت‌های خودروساز به چند نمایندگی خاص است. اشاره رئیس اتحادیه نمایشگاه داران به شیوه عرضه محصولات خودروسازان است که به اصطلاح به آن «فروش سبدی» می‌گویند. پیش‌تر خودروسازان محصولات تولیدی خود را به چند نمایندگی مشخص تحویل می‌دادند و خودروها توسط آنها به بازار تزریق می‌شد.

به‌طور مثال، خودروسازان تعداد دو هزار خودرو را در اختیار یک نمایندگی قرار می‌دادند و آن نمایندگی محصولات را در بازار توزیع می‌کرد.    به گفته موتمنی، این نحوه توزیع در حال حاضر متوقف شده و خودروسازان به‌صورت مستقیم خودرو را توزیع می‌کنند.رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران تهران همچنین از توقف صدور کارتکس توسط خودروسازان خبر می‌دهد و این اقدام را در کاهشی شدن قیمت‌ها در بازار تاثیرگذار می‌داند.برخی از فعالان بازار صدور کارتکس خودرو توسط شرکت‌های خودروساز و خرید و فروش این کارتکس‌ها را که به نوعی معامله صوری خودرو محسوب می‌شد، در رشد قیمت‌ها موثر می‌خوانند. به گفته موتمنی در حال حاضر قیمت‌ها از صادر نشدن کارتکس نیز تاثیر گرفته و کاهشی شده است. حال به سراغ بازار خودرو می‌رویم و شرایط قیمتی محصولات موجود در بازار را طی هفته‌ای که گذشت بررسی می‌کنیم.

شیب نزولی قیمت داخلی‌ها

همان‌طور که گفته شد آرامش بر بازار خودرو حاکم شده و در حال‌حاضر قیمت برخی محصولات نزولی شده است. طبق اظهارات فعالان بازار، پراید ۱۱۱ در حال‌حاضر با قیمت ۴۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بازار موجود است. این خودرو هفته گذشته با قیمت ۴۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در بازار موجود بود. دیگر محصول خانواده پراید یعنی مدل ۱۳۱ نیز که هفته قبل با قیمت ۴۴ میلیون تومانی در بازار حضور داشت. این هفته با دو میلیون تومان کاهش به قیمت ۴۲ میلیون تومان رسیده است. از بازار تیبای صندوق‌دار هم خبر می‌رسد این محصول در شرایط حاضر با قیمت ۴۹ میلیون از سوی فروشندگان عرضه می‌شود؛ بنابراین تیبای صندوق‌دار نسبت به هفته‌های اخیر نزدیک به دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت خود را از دست داده است. دیگر محصول خانواده تیبا، یعنی تیبا۲ نیز  با قیمت ۵۵ میلیون تومان در بازار حضور دارد.

این خودروی هاچ‌بک نیز به تبعیت از مدل سدان خود در مدت مشابه کاهش قیمتی را تجربه کرده است. ساینا با گیربکس دستی نیز در هفته‌جاری با قیمت ۵۵ میلیون تومان معامله شد. از بازار کوییک با گیربکس دستی نیز خبر می‌رسد این خودرو با پرداخت ۶۲ میلیون تومان در اختیار خریداران قرار می‌گیرد.در خانواده پژو، مدل ۲۰۷ اتومات در حال‌حاضر با قیمت ۱۶۰ میلیون تومان در بازار موجود است. همین خودرو با گیربکس معمولی با قیمت ۱۱۶ میلیون عرضه می‌شود. همچنین پژو ۲۰۶ تیپ۲ و تیپ ۵ طی هفته‌ای که گذشت به ترتیب با قیمت ۷۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و ۹۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عرضه شدند. البته این قیمت‌ها مربوط به مدل‌هایی از ۲۰۶ است که بدون آپشن به بازار عرضه شده‌اند. این خودروها  سنسور دنده عقب و ضبط ندارند. از این رو با قیمت پایین‌تر در بازار خرید و فروش می‌شوند. همچنین قیمت پژو ۲۰۶ صندوق‌دار که همواره اندکی از قیمت ۲۰۶ تیپ ۵ بیشتر بود، در حال حاضر با قیمت ۹۱ میلیون تومان از سوی فروشندگان عرضه می‌شود.

این مساله نشان‌دهنده قرار گرفتن قیمت پژو صندوقدار زیر قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۵ در بازار است. قیمت این خودرو هم بدون داشتن آپشن ۹۱ میلیون است. پژو ۴۰۵ معمولی در حال حاضر با قیمت ۷۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بازار حضور دارد. مدل SLX این خودرو نیز به قیمت ۷۹ میلیون تومان، در دسترس خریداران قرار دارد. سمند LX نیز با قیمت ۷۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ازسوی فروشندگان به خریداران عرضه می‌شود. همین خودرو با مدل EF۷ نیز ۷۹ میلیون تومان قیمت خورده است. حال سراغ محصولات رنو در بازار می‌رویم. طی هفته‌ای که گذشت، ساندرو استپ‌وی اتومات  ۱۷۸ میلیون در بازار قیمت خورد. ساندرو نیز با گیربکس اتومات ۱۶۰ میلیون تومان در بازار قیمت دارد و ۱۱۷ میلیون تومان قیمتی است که فعالان بازار برای پارس‌تندر در نظر گرفته‌اند. تندر E۲ هم با قیمت ۱۱۳ میلیون تومان قابل خریداری است. رانا هم طی هفته‌ای که گذشت ۷۶ میلیون تومان قیمت خورد. این خودرو طی در هفته گذشته با قیمت ۷۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بازار حضور داشت.

بررسی قیمت دنا در بازار نشان می‌دهد در شرایطی که دنا معمولی در بازار با قیمت ۱۰۵ میلیون تومان موجود است. دنا پلاس ۱۴۶ میلیون تومان معامله می‌شود. حال سراغ دو محصول مونتاژی ایران‌خودرو یعنی پژو ۲۰۰۸ و دانگ‌فنگ H۳۰ کراس می‌رویم. خودروی مونتاژی فرانسوی ایران‌خودرو در بازار ۳۱۰ میلیون تومان قیمت دارد و محصول چینی این خودروساز هم با قیمت ۱۲۵ میلیون تومان قابل خریداری است. همچنین نگاهی به قیمت سه محصول مونتاژی سایپا می‌اندازیم. چانگان محصول مونتاژی چینی این خودروساز در حال‌حاضر با قیمت ۱۷۲ میلیون تومان از سوی فروشندگان عرضه می‌شود. سراتو محصول مونتاژی کره‌ای سایپا نیز با پرداخت ۲۹۶ میلیون تومان در اختیار خریداران قرار می‌گیرد. سیتروئن C۳ در حال حاضر با قیمت ۳۵۰ میلیون تومان در بازار داد و ستد می‌شود.

حرکت دنده عقب وارداتی‌ها در جاده قیمت

خودروهای وارداتی که بیش از خودروهای داخلی تحت تاثیر نرخ ارز قرار دارند با کاهش نرخ ارز و ایجاد ثبات در این بازار، بیش از پیش قیمت خود را از دست داده‌اند.به گفته موتمنی، در حال حاضر خرید و فروش خودروهای وارداتی در بازه بیش از ۷۰۰ میلیون تومان به نوعی متوقف است و خریداران برای خرید خودروها در این بازه قیمتی یادشده در بازار حضور پیدا نمی‌کنند.در بازار وارداتی‌ها در حال حاضر سوناتا هیبرید با قیمت ۶۶۰ میلیون تومان از سوی فروشندگان به خریداران عرضه می‌شود. توسان محصول SUV‌ هیوندایی با قیمت ۶۷۰ میلیون تومان در بازار موجود است. النترا و سراتو نیز به ترتیب با قیمت ۴۶۰ و ۴۶۵ میلیون تومان قابل خریداری هستند. سانتافه دیگر محصول SUV هیوندای در مقابل پرداخت ۷۷۰ میلیون تومان از سوی فروشندگان در اختیار خریداران قرار می‌گیرد.

سورنتو کیا در حال حاضر در بازار نایاب است؛ اما دیگر SUV کیا یعنی اسپورتیج ۶۹۰ میلیون تومان در بازار قیمت خورده است. اپتیما محصول سدان شرکت کیا در حال حاضر با قیمت ۷۰۰ میلیون تومان داد و ستد می‌شود.شرکت خودروسازی نیسان با دو محصول X-TRAIL و جوک در بازار حضور دارد. قیمت این دو محصول در بازار به ترتیب ۹۲۰ و ۴۶۰ میلیون تومان است.تیولی نیز با قیمت ۳۵۰ میلیون تومان از سوی فروشندگان عرضه می‌شود. حال به سراغ محصولات اروپایی حاضر در بازار می‌رویم شرکت فرانسوی رنو با تالیسمان و کولیوس در بازار حاضر است. این خودروها به ترتیب با قیمت‌های ۶۷۵ و ۷۸۰ میلیون تومان قابل خریداری هستند. تیگوان محصول فولکس واگن نیز قیمتی معادل ۹۶۰ میلیون تومان در بازار دارد.