در ارتباط با افزایش قیمت خودرو،  امیرحسن کاکایی معتقد است: دستکم سه ماه است که زیاندهی خودروسازان و افزایش هزینه‌های آنها ناشی از افزایش قیمت قطعات مشخص شده است و راهکارهای کوتاه‌مدتی همچون افزایش بهره وری در این شرایط کارساز نیست. این کارشناس خودرو ادامه داد: پیش از این خودروهای کمتر از ۴۵ میلیون تومان مشمول قیمت‌گذاری بودند اما این روزها انتظار می‌رود همه خودروها مشمول شوند.

وی یادآور شد: سازمان حمایت مسوول تعیین قیمت نیست، بلکه خودروها قیمتی تعادلی دارند که بالا و پایین می‌شود؛ در این شرایط سازمان حمایت بررسی می‌کند که این بالا یا پایین شدن‌ها خارج از منطق نباشد. کاکایی، افزایش قیمت‌های یادشده را در چارچوب منطقی توصیف کرد و گفت: اگر غیر از این بود همه مراجع قانونی به آن واکنش نشان می‌دادند.

عضو هیات‌علمی گروه مهندسی خودرو در دانشگاه علم و صنعت ایران تاکید کرد: ثابت نگه داشتن قیمت‌ها در شرایط کنونی، به معنای افزایش زیان و زیان انباشته خودروسازان است؛ درحالی‌که در این شرایط کار اصلی خودروسازان باید فکر کردن به چگونگی دور زدن تحریم‌ها، داخلی‌سازی قطعات، به‌روزرسانی خطوط و پر کردن خلاهای فناورانه باشد.

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران، نظری برخلاف کاکایی دارد. موتمنی در زمینه افزایش نرخ خودروهای تولید داخلی گفت: قیمت‌های اعلامی جدید ایران‌خودرو برای برخی خودروها، به هیچ عنوان نمی‌تواند به تعادل در بازار منجر شود. سعید موتمنی اظهار کرد: متاسفانه تراژدی سال ۱۳۹۱ با افزایش قیمت خودرو در حال تکرار است و خودروسازان خواب افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت‌های آن سال را می‌بینند. این مقام صنفی معتقد است خودروسازان قادر به کنترل هزینه‌های بالای خود نیستند و سود خود را در ۲ نرخی شدن و حاشیه بازار می‌بینند. موتمنی اضافه کرد: با افزایش قیمت‌ها، خودروسازان نمی‌توانند جواب افرادی که خرید کرده‌اند را بدهند و ناچار به بازگرداندن پول آنها هستند که در توانشان نیست. وی تاکید کرد: زمانی شرایط بازار خودرو بهتر می‌شود که انحصار در فروش را از بین ببریم. وی پیش‌بینی کرد: از آنجا که خودروسازان خود را بی‌رقیب می‌بینند، در ادامه با کم کردن عرضه و بستن ورودی به بازار به خواسته‌هایشان می‌رسند و مردم نیز مجبورند بخرند. موتمنی معتقد است، راه از بین بردن انحصار در بازار خودرو، ورود خودروهای کمتر از ۱۵ هزار دلار است تا شرایط برای رقابت فراهم شود.