آن‌طور که رئیس شورای رقابت در گفت و گو با خبرگزاری تسنیم عنوان کرده، به‌طور متوسط، محصولات مشمول قیمت‌گذاری ایران‌خودرو مجوز افزایش ۱۸/ ۷ درصدی را دریافت کرده‌اند و سایپا نیز می‌تواند به‌طور متوسط افزایش ۰۱/ ۷ درصدی را برای خودروهای خود اعمال کند. رضا شیوا همچنین گفته که به مدیران‌خودرو (یکی از خودروسازان بخش خصوصی) نیز مجوز افزایش ۶۲/ ۵ درصدی قیمت محصولاتش داده شده است. به گفته وی، خودروسازان می‌توانند از ابتدای تیرماه امسال، مجوزهای داده شده را اعمال و قیمت محصولات خود را مطابق با درصدهای اعلامی افزایش دهند.

تصمیم شورای رقابت مبنی بر افزایش قیمت حداکثر ۱۸/ ۷ درصدی خودروهای داخلی در حالی است که فعالان صنعت خودرو به‌خصوص قطعه‌سازان انتظار داشتند شورا قیمت خودروها را حدود ۲۰ درصد بالا ببرد. از آن‌سو وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز پیش‌تر به خودروسازان داخلی اجازه داده که قیمت محصولات خود را تا ۶/ ۹ درصد افزایش دهند و این موضوع، فعالان صنعت خودرو را به موافقت شورای رقابت با افزایش قیمت موردنظر آنها، امیدوار کرده بود. خودروسازان و قطعه‌سازان انتظار داشتند شورای رقابت در دو مرحله با افزایش حدودا ۲۰ درصدی  قیمت خودروها موافقت کند، بدین شکل که در مرحله اول، ۶/ ۹ درصد به قیمت‌ها افزوده و به فاصله کوتاهی در مرحله دوم نیز ۶/ ۹ درصد دیگر اضافه شود.

آنها حتی هشدار داده بودند که در صورت عدم موافقت شورای رقابت با رقم درخواستی، روند تعطیلی واحدهای قطعه‌سازی آغاز و تیراژ نیز به‌تدریج کاهش خواهد یافت. با این حال، شورای رقابت به این هشدارها توجه‌نکرد و مجوز افزایش قیمت حدودا ۲۰ درصدی خودروهای داخلی را صادر نکرد.

حال باید منتظر ماند و دید واکنش خودروسازان و قطعه‌سازان به این ماجرا چیست و آیا آنها کماکان به‌دنبال افزایش قیمت خواهند بود یا با همین مجوز هفت درصدی کنار خواهند آمد.