رضا رضایی افزود: نگاهی به وضعیت قطعه‌سازی در ترکیه و مطالعه رشد صنعت خودرو و قطعه‌سازی آن، حاکی از تدوین قوانین مناسب و اعطای مشوق‌های دولتی است که طی آن قطعه‌سازان نیز با همکاری با برندهای بزرگ و صاحبنام جهانی و پیوستن (انجام کار مشترک) با آنها به رشد و توسعه دست یافته‌اند. به گفته وی، پارسال صادرات قطعه‌سازی ترکیه بیش از ۱۴ میلیارد یورو بود و راه پیشرفت خودروسازی ما نیز انعقاد قرارداد با خارجی‌ها و شروع همکاری با داخلی‌سازی حداقل ۴۰ درصدی است. رضایی، زمان اجرای قراردادها را یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت برشمرد و گفت: اتمام پروژه‌ها از سوی خودروسازان یا قطعه‌سازان در موعد مقرر برای رشد و تعالی آنها مهم است و هر چند تحریم‌ها در سال‌های گذشته بر قطعه‌سازان هم تاثیرگذار بود، اما فعالان این عرصه به‌صورت شبانه‌روزی فعال بوده و سعی در به‌روزرسانی دانش فنی‌شان داشتند. رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو ابراز امیدواری کرد زمان اجرای قراردادها هر چه کوتاه‌تر باشد تا پروژه‌ها با موفقیت بیشتر عملیاتی و اجرایی شوند.

وی تصریح کرد: از دولت انتظار می‌رود برای به‌روزرسانی سخت‌افزارها، دانش فنی و مهارت قطعه‌سازان، کمک‌ها و مشوق‌های ویژه نظیر تسهیلات ارزان قیمت و مشوق‌های صادراتی، بیمه‌ای و گمرکی ارائه کند. رضایی همچنین مجموع مطالبات قطعه‌سازان از دولت را نزدیک به ۵۰ هزار میلیارد ریال عنوان کرد. پیش‌تر «آرش محبی‌نژاد» دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور گفته بود: اگر زمان رسیدن به عمق تولید داخل ۶۰ تا ۷۰ درصدی طولانی شده یا به تاخیر افتد، تعطیلی بسیاری واحدهای قطعه‌سازی دور از انتظار نخواهد بود.

اردیبهشت ماه گذشته قرارداد و تفاهم نامه ۱۰ جانبه بین‌المللی برای طراحی و تولید پلت‌فرم محصولات جدید ایران خودرو با حضور وزیران صنعت، معدن و تجارت، علوم، تحقیقات و فناوری در محل شرکت ساپکو امضا شد.رضایی در ادامه درخصوص حاشیه قیمتی بالای برخی خودروها در بازار و کارخانه، یادآوری کرد: نخستین دلیل این موضوع به عرضه و تقاضا بر می‌گردد. این مسوول به کلامی از «محمدرضا نعمت‌زاده» وزیر پیشین صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد که می‌گفت «خودروسازان باید در حاشیه بازار حرکت کنند» و افزود: امروز چنین موضوعی محقق نشده است. وی با اشاره به برخی خودروها نظیر پژو ۲۰۷ که از کیفیت بالایی هم برخوردارند و وارد بازار شده‌اند اما حاشیه قیمتی بالایی هم پیدا کرده‌اند، ادامه داد: در این زمینه شاهدیم شرکت ایران خودرو براساس برنامه تدوین شده خود به تولید می‌پردازد، اما بی‌ثباتی بازار افزایش تقاضا را رقم زده است و خودروساز نیز برای هماهنگ کردن خود با این سطح تقاضا نیازمند زمان است.