در بازار دیروز در گروه خودرویی اعلام برنامه پرداخت مطالبات قطعه‌سازها به رونق این گروه انجامید. براین اساس بانک‌ها طبق فهرستی که خودروسازان در اختیارشان قرار می‌دهند، مبالغ را مستقیما به قطعه‌سازان می‌پردازندکه در جریان آن ۱۱ هزار میلیارد تومان در دو بخش ریالی و ارزی پرداخت می‌شود که شامل ۴ هزار میلیارد تومان و ۸۴۴ میلیون یورو است اما تکلیف مطالبات ارزی هنوز مشخص نشده است. دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان کشور در گفت‌وگو با «ایرنا» افزود: علاوه بر ۵۰۰ میلیارد تومانی که دیروز به حساب قطعه‌سازان واریز شد، مقرر شده تا پایان وقت اداری یکشنبه نیز هزار میلیارد دیگر پرداخت شود.آرش محبی‌نژاد اظهار کرد: تاکنون بیشترین پرداختی‌ها مربوط به بانک‌های صنعت و معدن، ملت و تجارت بوده و از دیروز بانک‌های ملی، سپه و صادرات و بانک‌های خصوصی اقتصاد نوین، کارآفرین، سینا، سامان، پارسیان و پاسارگاد نیز در این راستا فعال شدند.وی ادامه داد: این نقدینگی به حساب بیش از ۶۵۰ قطعه ساز که در زنجیره تامین دو خودروساز بزرگ کشور حضور دارند واریز و پیش بینی می‌شود با تداوم روند پرداخت‌ها و افزایش شمارگان تولید قطعه‌سازان، حدود ۱۵۰ هزار نفر نیروی کار تعلیق شده قطعه‌سازی حداکثر تا دو هفته آینده به سر کار بازگردند.

وی یادآور شد: علاوه بر ۴ هزار میلیارد تومان یاد شده که مقرر است بانک‌ها تا پایان هفته جاری به حساب قطعه سازان واریز کنند، قرار است ۸۰ درصد وجوه حاصل از فروش و پیش فروش خودروها، ۸۴۴ میلیون یورو تسهیلات ارزی و بخشی از ۴۰ هزار میلیارد تومانی که به‌عنوان نقدینگی برای کل بخش صنعت پیش‌بینی شده، نیز به قطعه‌سازان پرداخت شود.در گروه بانکی دیروز نمادهای بانکی به ویژه دو بانک تجارت و ملت شاهد رونق معاملات بودند که ملت به صف خرید عمده‌ای رسید.در این گروه بانک ایران زمین از برنامه افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی خبر داد. بر این اساس، «وزمین» در نظر دارد سرمایه فعلی را از ۴۰۰ به ۸۰۰ میلیارد تومان برساند. تامین مالی این بانک فرابورسی از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی و با چهار هدف بهبود نسبت کفایت سرمایه، دستیابی به نسبت دارایی‌های ثابت به حقوق صاحبان سهام مورد تایید بانک مرکزی، اصلاح ساختار مالی و خروج از شمول ماده ۱۴۱ اصلاحیه قانون تجارت اعمال خواهد شد.

در گروه برقی سازمان خصوصی‌سازی به وکالت از شرکت صنعت و تجارت آداک اقدام به عرضه بلوک ۹/ ۸ درصدی سهام شرکت ایران ترانسفو می‌کند. در این واگذاری قیمت پایه هر سهم ۵۸۷۷ ریال و قیمت پایه کل ۲/ ۲ هزار میلیارد تومان تعیین شده است. همچنین خریدار در صورت خرید نقد و شرایطی موظف است ۲۰ درصد را به‌طور نقد و مابقی اقساط ۴ ساله پرداخت کند.همچنین این شرکت ۳۷۵ میلیارد تومانی درخصوص تهاتر بخشی از تسهیلات دریافتی با بانک تجارت دست به شفاف‌سازی زد و اعلام کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته و مساعدت شرکت توانیر و بانک عامل، مطالبات ایران ترانسفو به مبلغ ۲۵۰ میلیارد تومان با بخشی از تسهیلات دریافتی از بانک تجارت تهاتر شد و شرکت به منظور تامین نقدینگی برای خرید مواد اولیه در نظر دارد تسهیلات جدید اخذ و در منابع پیش‌بینی شده استفاده کند. این شرکت برای تهاتر بخش دیگری از مطالبات در حال پیگیری از طریق شرکت توانیر با سایر بانک‌های عامل است که در صورت تحقق، اطلاع‌رسانی لازم انجام خواهد شد.در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۶۹۹ میلیارد تومان و در فرابورس به ۴۶۸ میلیارد تومان بالغ شد.