طی معاملات یکشنبه جاری، افزایش تقاضا در سهام کالایی با شدت کمتری دنبال شد و نمادها در هر یک از گروه‌های مربوطه، روند قیمت متفاوتی را در پیش گرفتند. این دسته از سهام که در جریان معاملات بهمن ماه تحت فشار فروش به کف حمایتی خود نزدیک شده بودند، از منظر جلب تقاضا در سطح جذابی قرار گرفتند؛ از جمله دلایل مهمی که در کنار سایر عوامل مثبت، موجب شتاب رشد تقاضا در سهام مزبور شد.  از این رو با رشد قابل توجه بها همزمان با تعطیلات آخر هفته بازارهای جهانی، اندکی از جوش و خروش تقاضا کاسته شد و همگام با سبزپوش شدن نیمی از سهام، نیمی دیگر در محدوده قرمز قیمت خوردند.   شاخص کل فرابورس دیروز، رشد نزدیک به ۲۴ واحدی را تجربه کرد که بخش بسیار زیادی از این افزایش در گرو معاملات پتروشیمی مارون بود.  با بازگشایی مرتبه دوم «مارون» که در انحصار سهامداران حقیقی خرید و فروش شد، بیش از ۱۸ واحد به آیفکس افزوده شد. از سویی، اثر فزاینده سه نماد گروه فلزات «میدکو»، «ارفع» و «ذوب»، موجب ارتقای نزدیک به چهار واحدی شاخص کل شد.

نگاهی به روند بازار

روز گذشته، حدود ۴۲۰ میلیون سهم به ارزش نزدیک به ۱۳۴ میلیارد تومان در بازارهای اول و دوم فرابورس دست به دست شد که معاملات سهام صنعت فلزات اساسی حدود یک‌سوم این نقدینگی را به گردش درآورد. از طرفی رصد صنایع از منظر رشد متوسط قیمت نمادها، حاکی از صدرنشینی گروه تک‌سهمی خودرو و ساخت قطعات بود. نماد «خدیزل» که به تازگی اطلاعیه‌ای در سامانه کدال نشر کرده است، از دریافت مجوز افزایش بیش از ۱۰ درصدی نرخ فروش محصول «مینی باس سحر» خبر داد.  محصول نام‌برده در سال مالی قبل به مبلغ بیش از ۶۲ میلیارد تومان فروش رفته بود و اعمال مجوز افزایش ۱۰ درصدی نرخ به قیمت ۳۳۹ میلیون تومان را در تاریخ یکم بهمن ماه دریافت کرد.

چه خبر از «اخزا» و «تسه»؟

در معاملات دومین روز هفته جاری فرابورس، بیش از ۷۸۸ میلیون برگه بهادار به ارزش نزدیک به ۴۶۹ میلیارد تومان در بازارهای چندگانه دست به دست شد. بخش عمده این نقدینگی با ارزش بیش از ۱۹۵ میلیارد تومان در معاملات اوراق با درآمد ثابت رقم خورد. در این بازار بیش از یک میلیون برگه اسناد خزانه اسلامی به ارزش افزون بر ۱۱۱ میلیارد تومان معامله شد. روند افزایشی قیمت که در شمار بیشتری از اوراق خزانه دیده می‌شد نشان از تداوم رشد تقاضا در بازار بدهی دارد که اکنون با افزایش جذابیت‌ها در بازار سهام با سرعت کمتری دنبال می‌شود.  در حالی‌که بیشترین نرخ سود موثر در اوراق «اخزا۶۲۳»، «اخزا۶۲۴»‌ و همچنین «اخزا۷۰۳» در مقدار ۹/ ۲۲ درصد رقم خورده بود، کمترین بازدهی به میزان ۵/ ۲۰ درصد به «سخاب۷» اختصاص داشت. در نهایت متوسط نرخ سود «اخزا» نیز با عدم جابه‌جا‌یی محسوسی بر سطح ۵/ ۲۱ درصدی ثابت باقی ماند.   در بازار تسهیلات مسکن نیز بیش از ۱۰۷ هزار برگه اوراق تسهیلات به ارزش حدود ۶ میلیارد تومان دست به دست شد. در شرایطی که امتیاز تسهیلات مسکن به سررسید آذر ماه سال جاری رشد محدود قیمت را تجربه کرد، سایر اوراق بازار در مدار منفی معاملات روز خود را به پایان رساندند. از این رو دامنه قیمت در بازه ۵۳ هزار تومان تا ۵۴ هزار تومان رقم خورد که بیشترین قیمت در داد و ستدهای برگه «تسه۹۶۰۲» ثبت شده بود.

رصد فعالیت بازیگران فرابورسی

فرابورس ایران روز یکشنبه در مجموع شاهد جابه‌جایی افزون بر ۴۲۰ میلیون سهم به ارزش حدود ۵/ ۸ میلیارد تومانی در مسیر حقیقی به حقوقی بازار بودیم. در این میان نماد معاملاتی شرکت آهن و فولاد ارفع بیشترین مشارکت بازیگران حقیقی را به خود دید. بررسی خالص تغییر مالکیت این شرکت طی روز معاملاتی گذشته حکایت از جابه‌جایی حدود ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار سهم «ارفع» به ارزش یک میلیارد تومان از سوی بازیگران حقوقی به حقیقی دارد. پس از آن نیز «غپاذر» شاهد بیشترین خالص تغییر مالکیت به سمت معامله‌گران حقیقی به ارزش ۶۸۰ میلیون تومان بود.