روزی که گذشت، بازار سهام مطابق روندی که در روزهای اخیر آغاز شد، تلاطم‌های کم‌عمقی را سپری و شاخص کل را دستخوش تغییرات اندکی کرد. بررسی نمودار شاخص طی معاملات ماه جاری، حکایت از حرکت تقریبا یکنواخت آن دارد که دامنه نوسان آن بسیار محدود است. امری که به واسطه تغییرات اندک بازار در آذر ماه و گردش نقدینگی پایین، در نمودار نماگر مزبور انعکاس یافته است. صنایع صادراتی بر اثر تلاطم‌های بازارهای جهانی و اثرات تحریم‌ها با بی‌اعتمادی سهامداران مواجه شده‌اند و زیرگروه‌های کوچک‌تر که به زعم فعالان بازار ریسک کمتری دارند، بیشترین رشد روزانه را تجربه می‌کنند.

 رصد صنایع بازار اول و دوم

شنبه هفته جاری، معاملات خرد بازار اول و دوم نزدیک به ۱۴۶ میلیارد تومان نقدینگی را به گردش درآورد که حاصل داد و ستد افزون بر ۴۵۷ میلیون سهم بود. فلزات اساسی و محصولات پتروشیمی بیش از نیمی از این نقدینگی، معادل تقریبا ۸۲ میلیارد تومان را رقم زدند. در سوی مقابل، صنعت خودرو و ساخت قطعات کمترین نقدینگی روز معاملاتی را کسب کرد، ضمن اینکه صنعت مزبور بین صنایع با بیشترین بازدهی منفی نیز دیده شد. رصد صنایع از منظر بازدهی روزانه، نشانگر صدرنشینی صنعت زراعت بود. صنعت مزبور که چهارشنبه هفته پیشین میزبان سهام شرکت کشاورزی مکانیزه اصفهان کشت به نماد معاملاتی «زکشت» شده بود، غالب توجهات را به خود جلب کرد و روزی مثبت را سپری کرد. صنعت عرضه برق و گاز و سپس ۹ صنعت دیگر در مراتب بعدی صنایع با رشد مثبت شاخص، قرار گرفتند که فرآورده‌های نفتی نیز در میان آنها بود. در مقابل، منفی‌ترین شاخص به گروه تولید محصولات کامپیوتری اختصاص یافت.

 «ترین»های فرابورس

شاخص کل طی معاملات روز گذشته، نزدیک به ۹ واحد در جهت منفی جابه‌جا‌ شد. سهام «ذوب» و «میدکو» که در مجموع بیش از ۱۲ واحد از آیفکس کاسته بودند، بیشترین تکانه را به آیفکس وارد کردند. در مقابل این دو نماد فلزی کاهنده، فولاد هرمزگان جنوب به‌عنوان نماد با بیشترین اثر فزاینده بر شاخص کل شناخته شد و نزدیک به چهار واحد به آن افزود. در میان پربیننده‌ترین نمادهای دیروز، «مادیرا» صدرنشین شد. نماد مزبور که از آغاز معاملات خود در پنجم آذر، با رشد قیمتی روزهای خود را سپری کرده بود، طی دو روز معاملاتی اخیر توسط فعالان بازار تحت اصلاح قیمتی قرار گرفت و بیشترین عرضه روز را رقم زد. نماد مزبور که میان سهامداران حقیقی معامله شد، در انتهای روز صف فروش بیش از ۵/ ۱۴ میلیارد تومانی را به انتظار گذاشت. از طرفی دیگر، بیشترین تقاضای سهام به نماد معاملاتی «زکشت» معطوف شد. در پایان داد و ستدها، صف خرید سهام عنوان شده، در نزدیکی ۳۹ میلیارد تومانی تثبیت شد. سهامی ذوب‌آهن اصفهان نیز با به گردش درآوردن بیش از ۴۳ میلیارد تومان، به‌عنوان نماد با بیشترین ارزش معاملاتی شناخته شد.

 آغاز هفته با حمایت حقیقی‌ها

روز معاملاتی پیش، بازار پس از چهار روز کاری پی در پی، با چرخش خالص تغییر مالکیت غالب سهام به نام سهامداران حقیقی به روز خود پایان داد. طی این چرخش، بیش از یک میلیارد تومان سهام از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد معامله‌گران حقیقی جابه‌جا‌ شد. معاملات صنعت محصولات پتروشیمی، بیشترین خالص خرید معامله‌گران خرد را به خود اختصاص داد که نزدیک به ۶ میلیارد تومان محاسبه شد. پتروشیمی غدیر نیز به‌عنوان اولویت نخست سهامداران حقیقی، خالص خرید بیش از ۶ میلیارد تومانی را از جانب آنها تجربه کرد. در ادامه حمل و نقل و همچنین فلزات اساسی نیز با پشتیبانی معامله‌گران خرد بازار مواجه شدند. در این میان نماد معاملاتی سهامی ذوب آهن اصفهان، یکی دیگر از ترجیحات حقیقی‌ها بود که ارزش خالص تغییر مالکیت یافته در آن به بیش از ۲ میلیارد تومان می‌رسید. از سویی دیگر، سهامداران حقوقی، بیشترین خالص خرید خود را در صنعت استخراج کانه‌های فلزی و تک‌نماد آن، «کگهر» رقم زدند که مقدار آن در نزدیکی ۴ میلیارد تومان بود. فرآورده‌های نفتی و همچنین بانکی‌ها، از جمله صنایع دیگری بودند که پس از استخراج کانه‌های فلزی، بیشترین خالص تغییر خرید به سمت حقوقی‌ها را تجربه کردند. در مجموع خالص خرید معامله‌گران عمده از دو صنعت مزبور بیش از ۳ میلیارد تومان برآورد شد. پالایش نفت شیراز و بانک دی، از مهم‌ترین نمادهایی بودند که حقوقی‌ها را به این دو صنعت جلب کردند.

 بازار اوراق مشارکت

شنبه هفته جاری، حدود یک میلیون ورقه به ارزش تقریبا ۹۱ میلیارد تومان در بازار اوراق مشارکت دست به دست شد. در این میان، ارزش معاملات اوراق اسناد خزانه اسلامی، بیش از ۷۱ میلیارد تومان از این نقدینگی را به گردش درآورده بود. «اخزا۷۰۵» با ارزش معاملات بیش از ۱۷ میلیارد تومانی، پرمعامله‌ترین برگه اسناد خزانه اسلامی در بازار اوراق با درآمد ثابت شناخته شد. تمام این اوراق مزبور با رشد محدود قیمتی معاملاتشان را به سرانجام رساندند. به این ترتیب نرخ سود موثر اوراق اسناد خرانه، با افت ۳/ ۰ درصدی به سطح ۲۳ درصدی عقب‌نشینی کرد.