گرایش معامله‌گران به سمت شرکت‌های کوچک بازار و خرید در سهام این بنگاه‌ها، موجب تغییر مسیر دو شاخص مهم بازار یعنی شاخص کل و شاخص کل هم‌وزن شد به‌طوری‌که شاخص کل با توجه به افت نمادهای بزرگ بازار از جمله پتروشیمی پارس، هلدینگ نفت و گاز پارسیان و پالایشگاه‌های تهران و اصفهان، با افت ۴۳۶واحد معادل ۲۶/ ۰درصدی مواجه شد. به این ترتیب به محدوده ۱۶۴هزار و ۴۹۳واحدی عقب‌نشینی کرد.در همین حال به دلیل گرایش بازار به سمت شرکت‌های کوچک و تعداد مثبت بالای این نمادها، شاخص کل هم‌وزن افزایش ۱۷۷ واحدی را تجربه کرد و عدد ۲۸ هزار و ۸۰۳ واحد را به نمایش گذاشت.

در بازار دیروز درگروه غذایی عرضه ۱۵ درصد سهام کشت و صنعت و دامپروری و مرغداری دشت خرم‌دره، با تخصیص ۳۳۸سهم به هر خریدار به انجام رسید. این شرکت با ارزش ۱۳۴ میلیارد تومان چهاردهمین شرکت تازه‌وارد بازار سهام در سال جاری و پس از شرکت‌های پرداخت الکترونیک سامان کیش، پتروشیمی غدیر، کشاورزی و دامپروری بینالود، پتروشیمی پارس، کشت و دام قیام اصفهان، عطرین نخ قم، تجارت الکترونیک پارسیان کیش، دارو‌سازی اوه سینا، کشت و صنعت و دامپروری پارس، پتروشیمی بصیر و سنگ‌آهن گهر زمین، صنایع ماشین‌های اداری ایران و شرکت کشاورزی مکانیزه اصفهان، به‌شمار می‌رود.

در گروه خودرویی دیروز با اعلام افزایش نرخ خودروها، نمادهای خودرویی با اقبال همراه شدند. در این میان گروه سایپا شاهد بازگشایی و معاملات پر‌حجمی بود. روز گذشته نماد «خساپا»  با  رشد قیمت را تجربه کرد و در نهایت ۴۰۵میلیون برگه سهم «خساپا» در میان معامله‌گران دست به دست شد.

همچنین در گروه خودرویی، ایران خودرو بزرگ‌ترین‌ خط تولید خارج از کشور موسوم به سیامکو و مستقر در سوریه را پس از هشت سال توقف راه‌اندازی کرد. به گزارش «سانا»، سیامکو با همکاری ایران خودرو، خط تولید چند اتومبیل از جمله پژو ۲۰۷، رانا (شمرا) و سورن (شهبا) را آغاز کرد و قرار است با همکاری یک شرکت چینی، دو محصول دیگر را تولید کند.

به گفته یک مقام مسوول، قیمت خودروها بین ۵ تا ۱۰ هزار لیره سوری بوده و خدمات پس از فروش و تمام قطعات یدکی نیز تامین می‌شود. فعالیت سیامکو که بزرگ‌ترین خط تولید خارج از کشور و مستقر در حوالی دمشق است از سال ۲۰۰۷ میلادی آغاز شده و در گذشته انواع سمند تولید می‌کرد و در حال توسعه خطوط تولید برای محصولات شاسی بلند، کامیون، وانت و حمل‌ونقل عمومی است.

در این میان سرمایه‌گذاری رنا نیز از لغو برگزاری مجمع سالانه جهت تصویب صورت‌های مالی منتهی به پایان شهریور ماه سال‌جاری خبر داد. به این ترتیب مجمع سالانه «ورنا» که قرار بود ۳۰ دی برگزار شود، لغو و تصمیم‌گیری درخصوص دستور جلسات به مجامع بعدی موکول شد.

همچنین در این راستا سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس از برگزاری جلسه امروز خبر داد و تاکید کرد که قطعا تصمیم کارگروه ساماندهی مشکلات خودرو در مجلس با مصوبه ستاد تنظیم بازار متفاوت خواهد بود. بهرام پارسایی با اشاره به مصوبه ستاد تنظیم بازار مبنی بر نحوه قیمت‌گذاری خودروهای پیش‌فروش شده به خانه ملت گفت: کارگروهی متشکل از نمایندگان مجلس، شرکت‌های خودروسازی، وزارت صنعت، تعزیرات حکومتی، سازمان بازرسی و مرکز پژوهش‌ها به منظور تعیین قیمت خودرو، نحوه واگذاری خودروهای پیش‌فروش شده و ساماندهی مشکلات صنعت خودرو تشکیل شده است. در گروه حمل‌و‌نقل دیروز اکثر نمادهای گروه با رشد قیمت معامله شدند. در این گروه مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اعلام اینکه ناوگان ملی کشتیرانی برای تردد در بنادر کشورهای دیگر مشکل بیمه‌ای ندارد، گفت: دولت آمریکا در حال تلاش است تا محدودیت‌هایی را برای تردد ناوگان ما به وجود آورد، اما با این اقدام آنها مبارزه می‌کنیم.

در گروه شرکت‌های کامپیوتری شرکت آسان پرداخت همزمان با برگزاری مجمع فوق‌العاده و تصویب افزایش سرمایه ۵/ ۳۲ درصدی از همکاری با گروه اینترنتی رز (شرکت‌های اسنپ) خبر داد؛ همزمان با برگزاری مجمع فوق‌العاده «آپ»، این شرکت بورسی از همکاری با گروه اینترنتی رز (شرکت‌های اسنپ) خبر داد و در کدال اعلام کرد: با توجه به رشد دانلود اپلیکیشن «آپ» و عبور از مرز ۳۰ میلیون، افق فعالیت‌های شرکت در این زمینه، مبتنی بر ایجاد یک

 Market Place جامع، در دسترس و آسان در اپلیکیشن آپ است.

به همین دلیل و درجهت گسترش و تنوع خدمات قابل ارائه، تمرکززدایی از درآمدهای صرفا مبتنی بر کارمزدهای شاپرکی و همچنین با نگاه حداکثرسازی منافع بلند‌مدت برای تمامی ذی‌نفعان از جمله کاربران و سهامداران، شرکت آسان پرداخت پرشین و گروه اینترنتی رز (گروه شرکت‌های اسنپ، اسنپ فود، اسنپ تریپ، اسنپ مارکت، بامیلو و...) درجهت افزایش توان رقابتی و گسترش میزان دسترسی‌های عموم، در قالب یک همکاری مشترک (JV) برای اقدامات اجرایی ثبت شرکتی (New Company) با مالکیت ۷۰درصد آسان‌پرداخت پرشین و ۳۰درصد گروه اینترنتی رز به جمع‌بندی و تفاهم نهایی رسیده‌اند.

در گروه فلزی، شرکت فولاد مبارکه صورت‌های مالی حسابرسی‌شده تلفیقی مربوط به ۶ ماه نخست سال جاری را منتشر کرد؛ بر این اساس  «فولاد» در گزارش تلفیقی مربوط به نیمه نخست سال جاری به ازای هر سهم ۸۸۹ریال سود محقق کرده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته، ۱۷۲درصد رشد نشان می‌دهد. همچنین «فولاد» در گزارش اصلی مربوط به نیمه نخست سال نیز ۵۳۳ریال سود به ازای هر سهم محقق کرده است.

در این گروه ملی سرب و روی نیز در گزارشی خاطرنشان کرد: روند تولیدکارخانه سرب این شرکت پس از تعمیرات اساسی (اوورهال) کوره کالدو (بزرگ‌ترین کوره دو‌محوره ذوب سرب دنیا) به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اقدامات صنعتی دهه اخیر در صنایع ذوب فلزات رنگی توسط کارشناسان داخلی شرکت با بهترین کیفیت به انجام رسید. به این ترتیب روند تولید به حالت اولیه خود بازگشته و به‌رغم عدم انتشار در جراید عمومی احتمالا به‌دلیل اهمیت مساله در فرآیند رشد قیمت سهام تاثیر‌گذار بوده است. شرکت عمران و توسعه فارس صورت‌های مالی تلفیقی ۱۲ماهه مربوط به سال مالی منتهی به پایان شهریور ماه ۹۷ را منتشر کرد. این شرکت با سرمایه یک هزار میلیارد ریالی سود هرسهم را ۳۴۰ ریال شناسایی کرد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با رشد ۱۶ درصدی همراه شد. سود خالص تلفیقی این شرکت ۳۶۱ میلیارد ریال و سود انباشته در پایان دوره نیز به بیش از ۴۹۳ میلیارد ریال رسیده است. همچنین در صورت‌های مالی یکساله سال مالی مذکور، سود هرسهم شرکت اصلی به‌صورت حسابرسی نشده مبلغ ۴۰۰ ریال اعلام شده است که در مقایسه با سال مالی گذشته رشد ۲۸ درصدی دارد. همچنین در آخرین اخبار مربوط به عملکرد صندوق‌های قابل‌معامله، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات)، ارزش صندوق‌های قابل معامله (ETF) در بازار سرمایه را بیش از ۱۱۲هزار میلیارد ریال اعلام کرد. این آمار مربوط به عملکرد این نهادهای مالی تا پایان آذر‌ماه سال جاری است.در مجموع بازار دیروز بازار منفی بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۹۴۷میلیارد تومان و در فرابورس به ۳۵۸میلیارد تومان رسید.