کانال‌شکنی نفت

در این میان اما خوش‌بینی به حل اختلافات تجاری بین چین و آمریکا موجب شد نفت روز گذشته مسیر صعودی خود را برای هشتمین روز معاملاتی متوالی ادامه دهد و هر دو نوع نفت شاخص برای اولین بار از میانه‌های دسامبر در مسیر افزایشی تغییر کانال دهند. این طولانی‌ترین دوران رشد متوالی قیمت‌ نفت در یک سال و نیم اخیر محسوب می‌شود. بر این اساس، قیمت نفت شاخص بازار آمریکا تا لحظه تنظیم این گزارش (ساعت ۱۶ به وقت تهران) ۱/ ۱ دلار معادل بیش از دو درصد رشد کرد و به ۹/ ۵۱ دلار بر بشکه رسید. برنت، نفت شاخص بازار اروپا ۲/ ۱ دلار معادل بیش از ۲ درصد رشد قیمت را به ثبت رساند و ۹۶/ ۵۹ دلار بر بشکه معامله شد. این نفت شاخص در ساعاتی از روز به بیش از ۶۰ دلار بر بشکه نیز رسید. 

جنگ تجاری بین چین و آمریکا نگرانی‌های شدیدی در سمت تقاضای بازار نفت ایجاد کرده بود و مهم‌ترین عامل سقوط ۳۵درصدی قیمت‌ها در سه ماه پایانی سال ۲۰۱۸ محسوب می‌شود. از این رو، مذاکرات بین دو کشور در روزهای اخیر موجب خوش‌بینی به رشد تقاضای نفت شده و بر قیمت‌ها اثرگذار بوده است. علاوه‌بر این، انتشار آمار موسسه نفت ‌آمریکا از کاهش ۱/ ۶ میلیون بشکه‌ای موجودی ذخایر تجاری نفت در این کشور و همچنین اخباری در خصوص رسیدن تولید اوپک به کف ۶ ماهه از رشد قیمت‌‌ها حمایت کرد.

دعوت «کاپلان» به توقف رشد نرخ بهره

«رابرت کاپلان» رئیس فدرال رزرو شعبه ایالت دالاس از لزوم توقف روند افزایشی نرخ بهره در شرایط کنونی حمایت کرد. براساس نظر کاپلان روند انقباضی تا زمانی‌که بتوان نااطمینانی‌ها و نگرانی‌های موجود در اقتصاد جهانی را به خوبی ارزیابی کرد، باید مورد تجدیدنظر قرار گیرد.

کاپلان تاکید کرد: «فدرال رزرو باید به‌خوبی شرایط بازار سهام را زیر نظر داشته باشد.» بازار سهام در ماه دسامبر بدترین عملکرد خود را از سال ۲۰۰۸ میلادی ثبت کرد. نگرانی نسبت به افزایش نرخ بهره فدرال رزرو و جنگ تجاری آمریکا و چین، فشار زیادی بر بازارهای مالی وارد کرده است که بازنگری سیاست‌گذاری پولی را الزامی می‌کند. فدرال رزرو آمریکا در سال ۲۰۱۸ میلادی ۴ مرتبه نرخ بهره را افزایش داد. برخی رشد یک درصدی ظرف سال گذشته میلادی را فراتر از ظرفیت اقتصادی توصیف کرده و سال ۲۰۱۹ را نیازمند کاهش شتاب رشد نرخ بهره عنوان می‌کنند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز یکی از منتقدان جدی سیاست‌های پولی فدرال رزرو محسوب می‌شود و بارها خواستار عدم افزایش نرخ بهره شده است.

 

06-01