در همین حال در حالی که اکثر نمادهای بازار در گیر استراحت و اصلاح قیمت هستند، مسوولان بازار عرضه اولیه چند شرکت کوچک را برنامه‌ریزی کرده‌اند. در هفته جاری عرضه دو شرکت آوه سینا و دامپروری پارس برنامه‌ریزی شده است. این عرضه‌ها در حالی صورت می‌گیرد که بازار سهام نیازمند عرضه شرکت‌های بزرگ و با پتانسیل بالاست.

در این باره مدیرعامل داروسازی آوه سینا ضمن تشریح آخرین وضعیت مالی و عملکردی این شرکت ۳۵ میلیارد تومانی آماده عرضه اولیه، درخصوص فرصت‌ها و تهدیدهای آن نسبت به رقبا توضیحاتی داد. مدیر‌عامل شرکت آوه سینا آخرین وضعیت مالی و عملکردی این شرکت ۳۵ میلیارد تومانی را تشریح کرد تا آماده عرضه اولیه ۱۰ درصدی در بازار دوم فرابورس طی دوشنبه هفته جاری شود. به این ترتیب، ۱۰ درصد از سهام «داوه» با سرمایه ۳۵ میلیارد تومانی معادل ۳۵ میلیون سهم در روز دوشنبه ۲۳ مهر در بازار دوم معاملات فرابورس عرضه اولیه می شود.

 در این شرایط بازار روز چهارشنبه تحت تاثیر رشد دو گروه معدنی و پالایشگاهی و به‌رغم افت قیمت اکثریت شرکت‌ها توانست به رشد ۱۶۸واحدی شاخص کل دست یابد و در پایان هفته به رقم ۱۸۱هزار و ۱۵واحد برسد. در تحولات مهم بازارهای جهانی بهای نفت و فلزات پایه هفته گذشته ناپایدار بود و بهای نفت به مرز ۸۱دلار برای نفت برنت رسید. بهای فلزات پایه پس یک دوره نوسان کاهشی با افزایش مواجه شده است. بهای هر تن مس به بیش از ۶هزار و ۳۰۰دلار رسید و بهای دو فلز روی و سرب نیز به ترتیب ۲هزار و ۶۴۰دلار و یک هزار و ۹۹۴دلار رقم خورد.

در همین حال هفته آینده احتمالا دولت اقدام به معرفی نهایی شماری از اعضای جدید کابینه خواهد کرد که نحوه رفتار مجلس با کاندیداهای وزارت به خصوص در سه وزارتخانه اقتصاد، رفاه و صمت برای بازار دارای اهمیت است. همچنین انتظار می‌رود وزیر راه‌وشهرسازی نیز تغییر یابد. در گروه مخابرات روز چهارشنبه مدیرعامل مخابرات درخصوص آثار اجرای احکام دیوان عدالت مبنی بر حذف تعرفه و آبونمان تلفن ثابت و برگشت ۸/ ۱هزار میلیارد تومان به مشترکان اقدام به شفاف‌سازی کرد.

 مجید صدری درخصوص اعلام آثار جاری و سنواتی اجرای احکام دیوان عدالت اداری مبنی بر حذف تعرفه و آبونمان تلفن ثابت و نهایتا برگشت مبلغ ۸/ ۱هزار میلیارد تومان به مشترکان اعلام کرد: در راستای حفظ منافع سهامداران و پیشگیری از اثرات نامطلوب مالی مالیاتی و دفاتر قانونی، این شرکت با به‌کارگیری تمام ظرفیت‌ها در حال پیگیری حقوق حقه از مراجع قضایی است. بنابر این گزارش، معاون وزیر ارتباطات ضمن اعلام ممنوعیت ارائه اجباری سرویس اینترنت روی خط ثابت و انتقال مشترکان شرکت‌های اینترنتی خصوصی به شرکت مخابرات درباره اثر ۳ حکم دیوان عدالت روی تعرفه‌ها و عملکرد «اخابر» گفته بود، حذف آبونمان ۷۰۰ میلیارد تومان در یک سال درآمد مخابرات را کاهش داد و بابت سال‌های گذشته نیز «اخابر» باید ۱۸۰۰ میلیارد تومان به مشترکان بازگرداند. این کار باعث می‌شود، مخابرات خط‌هایی که کارکرد کم دارند را تخلیه کند زیرا نگهداری آنها سودی ندارد.

در گروه استخراج کانه‌های فلزی شرکت چادرملو درپی انتشار صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای ۶ ماهه،۳۱۷ ریال سود به ازای هر سهم محقق کرد و توانست رشد ۱۷۲ درصدی سود خالص را طی ۶ ماه نسبت به مدت مشابه سال ۹۶ ثبت کند. این شرکت ۷/ ۲ هزار میلیارد تومان در ۶ ماهه درآمد داشته است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۴۶ درصد رشد داشته است. مدیرعامل چادرملو اعلام کرد: در آینده نزدیک کارخانه تولید آهن اسفنجی خود را راه‌اندازی خواهیم کرد. وی با بیان اینکه این کارخانه حداکثر تا دو ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید، اظهار داشت که با راه‌اندازی این کارخانه توان اقتصادی چادرملو افزایش پیدا خواهد کرد. وی تاکید کرد: ارزش افزوده‌ای که از تبدیل گندله به آهن اسفنجی پرداخت می‌شد، با راه‌اندازی این خط تولید، تماما در مجموعه باقی خواهد ماند و سود این کار به سود کلی مجموعه اضافه خواهد شد.

در گروه معدنی هم ایمیدرو اعلام کرد: عملیات اجرایی پروژه جدید زغال‌سنگ پروده ۴ طبس در فهرست طرح‌های آماده شروع عملیات اجرایی قرار گرفت. هدف از اجرای این طرح ایجاد ۷۵۰هزار تن ظرفیت تولید زغال‌سنگ خام در بلوک سه پروده‌۴ طبس است که زمینه ۶۰۰ فرصت شغلی مستقیم و تا ۴ برابر شغل غیر‌مستقیم را فراهم می‌کند. کنسرسیوم اجرای پروژه به رهبری شرکت CMCچین،گروه کارشناسی را در گروه‌های مختلف پروژه مستقر کرده است. در همین حال فعالیت‌های پروژه در زمینه‌های مختلف علاوه بر تجهیز و آماده‌سازی، در بخش تامین زیرساخت‌های آب، برق و راه‌های دسترسی نیز در حال فعالیت است. در حال حاضر نقشه راه‌های دسترسی به سایت برای دوران ساخت و محل اقامت پیمانکاران در دوران ساخت نهایی شده است. بنابر این گزارش، قرارداد اجرای بلوک سه پروده ۴ طبس در حالی که در دهه ۸۰  امضا شد،‌ تاکنون به سبب باز نشدن ال‌سی، به مرحله اجرا نرسیده بود اما در مرداد ماه با پیگیری‌های ایمیدرو، ال‌سی طرح گشایش یافت و در حال حاضر آماده عملیات اجرایی است.

در گروه خودرویی خبرهای اولیه حکایت از احتمال تغییر مدیرعامل سایپا و جایگزینی مدیرعامل سابق گروه بهمن به‌جای وی دارد. در گروه فولادی میزان تولید شمش فولاد شرکت‌های بزرگ کشور طی ۶ ماهه نخست سال ۹۷، بیش از ۱۴ درصد رشد کرد. به گزارش سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، ۷ شرکت فولادساز کشور از ابتدای فروردین تا پایان شهریور امسال، ۹ میلیون و ۴۰۴ هزار و ۷۸۰تن شمش فولاد تولید کردند. از این میزان، مجتمع فولاد مبارکه (مبارکه، هرمزگان و سبا) ۴ میلیون و۷۴۴ هزار و ۷۵۹ تن، فولاد خوزستان یک میلیون و ۹۰۹ هزار و ۵۷۸ تن، ذوب آهن اصفهان یک میلیون و ۱۲۳ هزار و ۸۴۶ تن، فولاد کاوه جنوب۴۷۹ هزار و ۱۳۷ تن، فولاد خراسان ۵۰۲ هزار و ۶۳۰ تن، طرح ثامن چادرملو ۴۳۳ هزار و ۸۵۴ تن و فولاد آلیاژی ایران ۲۱۰ هزار و ۹۷۶ تن فولاد خام تولید کردند. میزان تولید شرکت‌های مذکور طی شهریور امسال، یک میلیون و ۵۵۴هزار و ۳۱۱ تن بود که در مقایسه با میزان تولید سال گذشته، ۶ درصد رشد نشان می‌دهد. ۹ شرکت بزرگ فولادی از ابتدای فروردین تا پایان شهریور، ۵ میلیون و۶۴۳ هزار و ۹۳۴ تن محصولات فولادی (انواع ورق، لوله، تیرآهن، میلگرد، شمش کالایی، کلاف و ریل) تولید کردند که نسبت به رقم مدت مشابه سال گذشته، ۸ درصد رشد نشان می‌دهد.

از این میان، مجتمع فولاد مبارکه (مبارکه و سبا) ۳ میلیون و ۴۳۳ هزار و۲۷۱ تن، ذوب آهن یک میلیون و ۷۹ هزار و ۸۹۷ تن، فولاد اکسین ۳۷۰هزار و ۱۰۱ تن، فولاد خراسان ۲۷۲ هزار و ۸۹۹ تن، فولاد آذربایجان ۱۴۶هزار و ۱۷۰ تن، فولاد آلیاژی ایران ۱۲۴ هزار و ۶۷۴ تن، ورق خودرو چهارمحال و بختیاری ۱۱۶ هزار و ۱۲۴ تن، نورد و لوله اهواز ۸۶ هزار و۳۰۴ تن و گروه ملی صنعتی فولاد ایران ۱۴ هزار و ۴۹۴ تن تولید کردند. طی ۶ ماه نخست امسال، ۱۱ میلیون و ۲۷۶ هزار و ۵۹۸ تن آهن اسفنجی تولید شد که در مقایسه با رقم مدت مشابه سال گذشته، حاکی از افزایش ۱۹ درصدی تولید این محصول است.

در گروه فولادی فولاد اکسین‌خوزستان و ۴۵درصد نوردو لوله اهواز واگذار می‌شوند. مشاور رئیس‌کل سازمان خصوصی‌سازی گفت: شرکت فولاد اکسین‌خوزستان و ۴۵ درصد شرکت نورد و لوله اهواز توسط سازمان خصوصی‌سازی واگذار می‌شوند. وی افزود: این سازمان هفته اول آبان ۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال سهام شرکت دولتی را در نوبت فروش دارد که شامل واگذاری ۱۰ بنگاه به ارزش ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال در مزایده و سه شرکت با ارزش سه هزار میلیارد ریال از طریق بورس و فرابورس است.

وی گفت:شرکت فولاد اکسین خوزستان با قیمت پایه ۳۰ میلیارد ریال، ۲۰ درصد نقد و بقیه در اقساط چهارساله واگذار می‌شود. ۴۵ درصد شرکت نورد و لوله اهواز، نیز به شکل وکالتی در بورس و فرابورس واگذار می‌شود. قیمت پایه شرکت نورد و لوله اهواز یک هزار و ۴۲۰ میلیارد ریال است که خریدار باید ۲۵ درصد آن را نقد و بقیه را در اقساط چهار ماهه پرداخت کند.در گروه کاشی و سرامیک رئیس انجمن کاشی و سرامیک از توقف صادرات به ۳ کشور عراق، افغانستان و پاکستان به دلیل بخشنامه جدید دولت مبنی بر بازگشت ارز حاصل از صادرات خبر داد. بهنام عزیز‌‌زاده با گلایه از اینکه بخشنامه جدید دولت در پیمان‌سپاری ارزی صادرکنندگان را ملزم به بازگشت ارز حاصل از صادرات به داخل کرده، به خبرگزاری تسنیم گفت: این بخشنامه صادرات صنعت کاشی و سرامیک را به کشورهای عراق، افغانستان و پاکستان متوقف کرده است.

 وی با اعلام اینکه فعالان این صنعت در صادرات محصولات به کشورهای مذکور ریال دریافت می‌کنند، افزود: چگونه باید به ازای صادراتی که ریال دریافت شده است، به دولت دلار پرداخت شود؟ حدود ۹۰ درصد صادرات صنعت کاشی و سرامیک به این ۳ کشور است، با ابلاغ این بخشنامه امکان صادرات برای صنعت کاشی و سرامیک نیست و آنها ملزم به کاهش تولید یا تعطیلی واحدهای تولیدی شده‌اند زیرا بازار ساخت و ساز در داخل راکد است و تولیدکنندگان از طریق صادرات هزینه‌ها را جبران می‌کردند. عزیززاده با اعلام اینکه حجم صادرات کاشی و سرامیک ایران به عراق حدود ۱۰۰ میلیون مترمربع است،ادامه داد: برای حل مشکل نامه‌های متعددی به معاون رئیس‌جمهور و حتی وزیر صنعت نوشته شده اما هنوز راهکاری برای رفع مشکلات تولیدکنندگان این بخش تعریف نشده است.برای کسب بازار صادراتی عراق، افغانستان و پاکستان تلاش زیادی انجام شده است، در صورت عدم صادرات کاشی و سرامیک به این سه کشور رقبای هندی و چینی بازار را از آن خود خواهند کرد.در گروه قطعه سازان شرکت قطعات اتومبیل ایران یکی از زیرمجموعه‌های غیر‌مستقیم ایران خودرو از برنامه افزایش سرمایه ۱۵۴ درصدی از دو محل سود انباشته و مطالبات حال شده سهامداران و آورده‌نقدی خبر داد.

«ختوقا» اعلام کرد: شرکت در نظر دارد سرمایه فعلی را از دو محل سود انباشته و مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی با ۱۵۴ درصد افزایش به ۱۶۵ میلیارد تومان برساند تا قادر به مشارکت در افزایش سرمایه و تامین سهم سرمایه ناشی از افزایش سرمایه شرکت‌های گروه، اصلاح ساختار مالی و تامین سرمایه در گردش و بهبودجریان سودآوری، جبران مخارج و تامین سرمایه پروژه‌های مصوب شرکت‌های گروه باشد.در گروه تصفیه نفت براساس خبرهای اولیه نفت سپاهان روز چهارشنبه یک درصد بلوک پالایشگاه اصفهان را در نرخ ۱۱هزار ریال خریداری کرد.

در گروه شیشه‌ای، شیشه همدان در مجمع خود ۱۵۰ریال سود تقسیم کرد. در گروه دارویی ریشمک بودجه خود را با توجه به نرخ ارز در دسترس تعدیل کرد. براساس این بودجه تعدیل شده سال مالی ۱۳۹۷ در تاریخ ۹ مرداد و با نرخ ارز ۷۵ هزار ریال مبنای پیش‌بینی قرار گرفت که در صورت‌های مالی ۹ ماهه منتهی به ۳۱ شهریور ماه، نرخ ارز مذکور بر اساس نرخ ارز در دسترس (میانگین موزون سنا - اسکناس) به مبلغ ۱۳۱ هزار و ۹۱۲ ریال محاسبه شده است.در گروه شوینده، پاکسان افزایش نرخ مجدد محصولات خود را اعلام کرد. این افزایش نرخ برای انواع پودرهای دستی، ماشینی، کفشوی و صابون در نظر گرفته شده است. افزایش نرخ مجاز برای انواع پودر‌ها ۱۴ درصد و سایر محصولات ۲۰ درصد اعلام شده است. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری در تلاش برای متعادل ماندن بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به یک هزار و ۳۱۷میلیارد تومان و در فرابورس به ۶۰۹میلیارد تومان رسید.