تصمیم جدید شورای پول و اعتبار به دلیل اثر مثبت در وضعیت سودآوری شرکت‌های صادرکننده، غالب توجهات را به سمت سهام صنایع فلزات اساسی و محصولات شیمیایی جلب کرد. سهم بیش از ۷۰ درصدی این دو گروه از نقدینگی کل بازار اول و دوم و افزایش قیمت عمده سهام‌ مرتبط در این دو گروه نشان از صدق این مطلب دارد. در بین اخبار مثبت برای گروه پالایشی، گفته شده است، نفت خام تحویلی به پالایشگاه از پرداخت مالیات ارزش افزوده مستثنی است.

پیرو این خبر در جدول صنایع با بیشترین بازدهی فرآورده‌های نفتی با بیشترین نرخ رشد روزانه به جایگاه نخست صعود کرد. قابل ذکر است که قیمت کلیه سهام‌ متعلق به این گروه افزایش یافته بود. گروه‌های فلزات اساسی و محصولات شیمیایی رتبه‌های بعدی را به نام خود ثبت کردند. صنعت محصولات کاغذی با تک نماد «چکاپا» که روز یکشنبه در قعر جدول بازدهی صنایع فرابورسی قرار داشت، با رشد ۳ درصدی مقام چهارم را کسب کرد. گروه پیمانکاری صنعتی اما جایگاه خود را در انتهای جدول مزبور حفظ کرد. در مجموع، روز گذشته ۱۱ صنعت از افزایش شاخص برخوردار شدند و ۱۲ صنعت با افت شاخص به معاملات خود پایان دادند.

رصد جدول مؤثرترین نمادها بر رشد آیفکس طی معاملات روز دوشنبه نشان می‌دهد که عمده نمادهای زیرمجموعه دو صنعت فلزات اساسی و محصولات شیمیایی در صدر نمادها با بیشترین تاثیر مثبت در محاسبه شاخص کل فرابورس قرار داشتند.شرکت پتروشیمی مارون با اثر چشم‌گیر بیش از ۱۳ واحدی در ارتقای شاخص این بازار در صدر قرار داشت. «زاگرس» و «میدکو» دوم و سوم شدند. بیشترین تقاضا برای خرید سهام، همچنان به ذوب آهن اصفهان تعلق داشت و پس از اتمام معاملات صف خرید بیش از ۵/ ۱۳ میلیارد تومانی پشت دروازه ورود به این نماد منتظر ماند. پتروشیمی زاگرس نیز با صف خرید سنگینی به کار خود پایان داد. در مجموع روز گذشته در فرابورس ایران ۹۶۸ میلیون برگه به ارزش ۳۵۲ میلیارد تومان معامله شد. سهم ارزش معاملات بازار اول و دوم از این رقم نسبت به روز یکشنبه با افت مواجه شد؛ خاطر نشان می‌شود که روز شنبه ارزش معاملات بازار اول و دوم در سطح ۵۲ میلیارد تومان قرار داشت.در ادامه سهامداران روز یکشنبه افزایش قابل توجهی در این متغیر شاهد بودند (۱۱۸میلیارد تومان). نقدینگی بازار اول و دوم روز گذشته به ۹۹ میلیارد تومان رسید که البته همچنان رقم چشمگیری طی فعالیت فرابورس ایران به شمار می‌رود.

رصد تغییر مالکیت سهام فرابورس

دیروز هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه با استقبال سهامداران حقیقی مواجه و در سقف مجاز روزانه معامله شد. عنوان بیشترین ارزش معاملات خرد سهام فرابورسی نیز به این نماد تعلق گرفت. «هرمز» و «شاوان» هم از ترجیحات دوم و سوم سهام‌داران حقوقی بودند. در مجموع، خالص خرید سهامداران خرد به حدود ۲۶ میلیارد تومان رسید.از طرفی «ذوب» که در روز یکشنبه مورد توجه سهامداران خرد بود،دیروز به صدر جدول خرید سهامداران عمده انتقال یافت. پس از ذوب آهن اصفهان «چکاپا» رتبه دوم را در جلب توجه سهامداران عمده به خود اختصاص داد.

نرخ «اخزا»ها در آستانه ۳۰ درصد

توامان با اقبال سرمایه‌گذاران به سهام و رشد فزاینده شاخص‌های فرابورس، تقاضا برای اوراق خزانه کاهش نسبی را ثبت کرده است. سطح عمومی قیمت اوراق خزانه طی یک ماه اخیر روند نزولی را ثبت کرده و این روند در روز گذشته نیز ادامه یافت. برآیند این روند، افزایش مستمر نرخ بازده کل اوراق خزانه در بازه زمانی مورد اشاره است. در ابتدای تیرماه متوسط نرخ سود موثر یا بازده اوراق خزانه ۶/ ۲۵ درصد بوده است که ظرف این مدت بیش از ۳ واحد درصد افزایش داشته است.میانگین نرخ سود موثر ۱۹ مرحله از اوراق خزانه در پایان معاملات دیروز به عدد ۹/ ۲۸ درصد رسید که نشان از تداوم روند صعودی بازده در بازار بدهی است. فشار بر قیمت اوراق خزانه را می‌توان به ضعف تقاضا در این بازار نسبت داد. در‌واقع، جذابیت بازارهای رقیب، از جمله سهام به‌خصوص در یک هفته اخیر عامل افت محسوس تقاضا و کاهش قیمت در بازار بدهی ارزیابی می‌شود.

در مجموع، حدود ۱۰۷ میلیارد تومان اوراق با درآمد ثابت، اعم از اوراق خزانه، اوراق مشارکت، اوراق اجاره در جریان معاملات دیروز دست‌به‌دست شد. سهم اوراق خزانه از این ‌جابه‌جایی‌ها بیش از ۶۴ میلیارد تومان بود.از طرف دیگر، معامله‌گران این بازار در جریان دادوستدهای دیروز حدود ۹۰ هزار ورقه تسهیلات به ارزش تقریبی ۶ میلیارد تومان را بین خود دست‌به‌دست کردند. در عین حال، اطلاعات موجود حکایت از فشار بر قیمت اوراق تسهیلات مسکن است. شرایط حاکم بر بازار مسکن، افزایش قابل‌توجه سطح قیمت باعث کاهش تعداد معاملات در این بازار شده است. شمار معاملات مسکن در تهران بر اساس گزارش اخیر بانک مرکزی طی تیرماه امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل ۷ درصد کاهش داشته است. بنابراین افت قیمت اوراق تسهیلات مسکن را باید در رکود معاملاتی این بازار جست‌وجو کرد که به کاهش قدرت خرید متقاضیان رو‌به‌رو شده است.

 

10