اثر انتظارات از عقب‌نشینی دخالت دولت در بازار ارز را می‌توان در ارزش معاملات بازار اول و دوم به وضوح مشاهده کرد. روز گذشته ارزش معاملات بازار اول و دوم بالغ بر ۱۱۸ میلیارد تومان بود که نشان‌دهنده افزایش بیش از ۱۲۰ درصدی آن نسبت به معاملات روز شنبه است. رشد محسوس ارزش داد‌و‌ستد سهام در این دو بازار تحت تاثیر معاملات دو گروه پتروشیمی و فلزات اساسی بوده است که انتظار می‌رود بیشترین منفعت را از عرضه دلارهای غیر‌نفتی در بازار ثانویه داشته باشند (البته همانطور که در گزارش‌های پیشین «دنیای اقتصاد» گفته شد، مصوبه شورای پول و اعتبار نیازمند تایید هیات دولت است). بررسی‌ها نشان می‌دهد، بیش از 70 درصد از ارزش معاملات بازار اول دوم در این دو گروه به گردش درآمد. بر همین اساس دیروز صنایع محصولات شیمیایی و فلزات اساسی بیشترین رشد روزانه شاخص را تجربه کردند و در صدر صنایع اثر‌گذار در محاسبه شاخص کل قرار گرفتند. در مجموع دیروز شاخص هفت صنعت از این بازار رشد کرد و دیگر گروه‌ها با افت به کار خود پایان دادند. صنعت فلزات اساسی در صدر جدول رشد روزانه قرار گرفت و پس از آن محصولات شیمیایی مقام دوم را به نام خود ثبت کرد. در مقابل پیمانکاری صنعتی روندی نزولی را طی کرد و در قعر جدول بازدهی صنایع فرابورسی سکنی گزید.

 در جدول نمادها بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص، شرکت پتروشیمی زاگرس قرار داشت. این نماد بیش از ۸ واحد «آیفکس» را ارتقا داد. پس از آن، شرکت ذوب آهن اصفهان نیز در افزایش شاخص کل نقش مهمی داشت. بررسی‌ها نشان می‌دهد «ذوب» دیروز صف خرید سنگینی را تجربه کرد و در پایان معاملات نیز همچنان بیش از هزار نفر در صف خرید «ذوب» منتظر هستند.

در بحث تغییر مالکیت سهام فرابورسی دیروز نزدیک به ۴ میلیارد تومان افزایش ارزش در سبد خرید سهامداران حقیقی را شاهد بودیم. بیشترین تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی به صنعت ذوب آهن اصفهان تعلق گرفت. در جایگاه‌های بعدی شرکت پتروشیمی زاگرس، فولاد هرمزگان جنوب و شرکت آهن و فولاد ارفع قرار داشتند. امری که نشان می‌دهد در شرایط کنونی سهام زیر‌مجموعه فلزات اساسی در نزد سهامداران خرد جذابیت داشته است(البته در این صنعت، «میدکو» از اقبال سهامداران عمده برخوردار بود).در مقابل بیشترین خالص خرید سهامداران حقوقی در «چکاپا» صورت گرفت. بررسی جزئیات نشان می‌دهد دیروز ۲۲ نماد با خالص خرید به نفع سهامداران خرد مواجه شدند. ۵۶ نماد دیگر نیز از خرید بیشتر سهامداران عمده برخوردار بودند.

در معاملات این روز، در مجموع ۵۵۷ میلیون سهم به ارزش ۳۴۲ میلیارد تومان معامله شد که سهم بازار اوراق ثابت از این حجم نقدینگی، ۱۷۷ میلیارد تومان بود. بازار اسناد خزانه اسلامی روز آرامی را پشت سر گذاشت و غالب «اخزا»ها نوسانات اندکی ثبت کردند تا نرخ سود موثر آن هم همچنان در سطح ۲۸ درصد باقی بماند.