ریزش 5/ 2 درصدی شاخص سهام

شاخص کل بورس در چند روز اخیر با همان شتابی که رشد کرده بود راه بازگشت را در پیش گرفته و این افت شدید نگرانی جدی را در میان معامله‌گران ایجاد کرده است. اکثر معامله‌گران در مورد چرایی افت اخیر دچار سردرگمی هستند.عوامل عمده این افت را می‌توان در کمبود نقدینگی ناشی از فروش‌های سنگین معامله‌گران و همچنین ابهامات مربوط به آینده شرکت‌ها به‌ویژه در بحث ارزی جست‌وجو کرد. از دیدگاه معامله‌گران، حقوقی‌های بازار به‌ویژه حقوقی‌های وابسته به دولت در خلال چند هفته اخیر به‌شدت اقدام به فروش سهام و خارج کردن نقدینگی از بازار کرده‌اند که همین امر نیز به کاهش نقدینگی فعال در بازار منجر شده است. دیروز همچنین بازار با خبرهای در مورد احتمال عرضه پتروشیمی پارس مواجه بود. این شرکت دیروز عصر برای بازار معارفه شد. این شرکت که بزرگ‌ترین‌ پتروشیمی گازی کشور به‌شمار می‌رود، به‌زودی شاهد عرضه ۵درصد سهام خود خواهد بود که ۴درصد آن به سرمایه‌گذاران و یک درصد به کارکنان شرکت تعلق خواهد گرفت.

در گروه پتروشیمی وزارت نفت خوراک ۳۸۰۰ تومانی شرکت‌های پتروشیمی‌ها را ابلاغ کرد. در پی مصوبه ۲۳ خرداد سال‌جاری هیات‌وزیران، دولت به وزارت نفت اجازه داد تا سال‌جاری برای محاسبه قیمت میعانات گازی، گاز طبیعی خوراک و دیگر خوراک‌های تحویلی به واحدهای پتروشیمی داخلی از سوی شرکت‌های تابع این وزارتخانه، نرخ تسعیر ارز مورد عمل برای واردات کالاهای اساسی، به ازای هر دلار ۳۸۰۰ تومان را منظور کند. بعد از این تصمیم مهم، وزارت نفت اقدام به ابلاغ این مصوبه به شرکت‌های تابعه کرد. در گروه معدنی شرکت احیای سپاهان برنامه افزایش سرمایه ۴۵ درصدی از محل سود انباشته را اعلام کرد. در این راستا، «واحیا» در صورت موافقت سازمان بورس می‌تواند سرمایه فعلی را به ۱۰۰ میلیارد تومان برساند.این تامین مالی از محل سود انباشته و جهت بهبود ساختار مالی صرف می‌شود، بنابراین گزارش این شرکت که در بازار پایه ب فرابورس درج شده در ۲۱ فروردین ماه پیرو انتشار شایعه‌ای مبنی بر افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها، اعلام کرده بود درحال‌حاضر برنامه‌ای برای افزایش سرمایه از این محل یا سایر روش‌ها در دستور کار ندارد. در گروه غذایی قند نقش‌‌جهان‌ از افزایش جالب‌توجه ۳۵۳ درصدی پیش‌بینی سود سال مالی اسفند ۹۷ خبر داد و موقتا از تابلو بورس خارج شد. در این رابطه، سیامک سلطانی مدیرعامل «قنقش»، ثبت سایر درآمد عملیاتی ۱/ ۹ میلیارد تومانی بابت اصلاح مالیات ارزش افزوده سنوات ۸۷ تا تعدیل بهای خرید مواد اولیه چغندرقند بابت ذخیره جایزه قند و تفاله خشک چغندرکاران و افزایش زیان تسعیر بدهی ارزی به مبلغ ۸/ ۱ میلیارد تومان بابت نوسانات نرخ ارز را از جمله دلایل تعدیل ۳۵۳ درصدی سود اعلام کرد. در تحولات پیرامون بازار دیروز اعلام شد: هیات‌وزیران در جلسه مورخ ۳۰ خرداد ماه سال جاری خود بنا بر پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی تصویب کرد، مبلغ ۲۵۰ میلیارد ریال از منابع سود شرکت‌های سرمایه‌پذیر طرح توزیع سهام عدالت بابت سال مالی ۱۳۹۴ و قبل از آن که به حساب خزانه واریز شده و می‌شود، برای جبران خدمات کارکنان شرکت‌های تعاونی شهرستانی سهام عدالت اختصاص یابد.

در گروه بانکی مدیرعامل گروه مالی ملت تغییر کرد.امروز مراسم تودیع و معارفه این شرکت برگزار می‌شود و غلامرضا زالپور جای خود را به علیرضا ابراهیم‌پور داد.   در گروه فلزات اساسی آلومینیوم ایران، دیروز ۱۵۰۰ تن شمش با قیمت پایه ۱۰۰,۰۶۴ ریال (۸/ ۳ درصد کمتر از پایه قبلی) به ازای هر کیلو در بورس کالا عرضه کرد که این معامله در سقف قیمت ۱۱۵,۰۷۳ ریال(۱۵درصد بالاتر از پایه) معامله شد.همچنین بیلت با قیمت پایه ۱۱۰,۶۵۹ ریال (۸/ ۳ درصد کمتر از پایه قبلی) به ازای هر کیلو از سوی این شرکت عرضه شد که پس از رقابت این محصول در سقف قیمت ۱۲۲,۳۸۹ ریال (۱۵درصد بالاتر از پایه) معامله شد.  در این گروه شرکت ملی صنایع مس ایران، ۱۰۰۰ تن مس مفتول با قیمت پایه ۲۹۹,۹۴۹ ریال(۹/ ۱درصد کمتر از پایه قبلی) به ازای هر کیلو عرضه کرد که این معامله در سقف قیمت ۳۲۳,۶۰۲۵ ریال (۱۰ درصد بالاتر از پایه) انجام شد.همچنین این شرکت ۲۰۰۰ تن مس کاتد با قیمت پایه ۲۹۰,۶۱۲ ریال(۲ درصد کمتر از پایه قبلی) به ازای هر کیلو عرضه کرد که این معامله در سقف قیمت ۳۱۳,۳۰۸ ریال (‌۱۰ درصد بالاتر از پایه) انجام شد. فولاد خوزستان نیز دیروز ۳۰هزار تن تختال C با قیمت پایه ۲۳,۴۰۰ ریال به ازای هر کیلو در بورس کالا عرضه کرد که در نهایت پس از شکل‌گیری رقابت در سقف قیمت ۲۵,۷۴۰ ریال (۱۰ درصد بالاتر از پایه)معامله شد.در این گروه شرکت ملی مس ایران دیروز گزارش عملکرد یک ماه اخیر خود را در شبکه کدال منتشر کرد. «فملی» در دوره یک ماهه منتهی به ۳۱ خردادماه، از محل فروش محصولات خود مبلغ ۱۲ هزار و ۷۱۳ میلیارد ریال درآمد داشته است.بر اساس آمار منتشر شده این شرکت در عملکرد ۳ ماهه نخست سال مبلغ ۲۴ هزار و ۳۲۰ میلیارد ریال درآمد داشته است که نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۵۷ درصد رشد داشته است. در گروه خودرویی مدیرعامل ایران‌خودرو‌دیزل از سهم ۳۰ درصدی این شرکت در طرح نوسازی ناوگان حمل‌ونقل‌ تجاری خبر داد و گفت:‌ در سال‌جاری حدود۱۵ هزار دستگاه و تا پایان اجرای طرح نیز بیش از ۶۰ هزار دستگاه خودرو تجاری تولید و وارد ناوگان تجاری کشور خواهیم کرد.در مجموع بازار دیروز بازاری ضعیف بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۳۸۱میلیارد تومان و در فرابورس به ۲۰۵میلیارد تومان رسید.