به این ترتیب با احتساب افت دیروز آیفکس، بازدهی این نماد از ابتدای سال تاکنون به ۳/ ۰ درصد محدود شد. بیشترین تاثیر منفی در محاسبه شاخص فرابورس از سوی نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی زاگرس، پتروشیمی مارون و سرمایه‌گذاری مس سرچشمه صورت گرفت.این نمادها در مجموع به میزان ۳۴/ ۴ واحد از ارتفاع شاخص سهام کاستند. در مقابل اما نماد معاملاتی شرکت‌های فولاد هرمزگان جنوب و پتروشیمی خراسان مانع از ریزش بیشتر آیفکس شدند. همانطور که اشاره شد،در صدر جدول نمادها با بیشترین تاثیر مثبت در محاسبه آیفکس در نماد معاملاتی «زاگرس» قرار داشت. پتروشیمی زاگرس در پایان هفته گذشته در یک رالی صعودی قیمت تا ۳۱۱۹ تومان پیش رفت و حتی صف خرید میلیونی در این نماد معاملاتی شکل گرفت در ادامه اما این روند نتوانست پایدار بماند. با پایان یافتن دوره اوورهال کلیه پتروشیمی‌ها در ماه جاری، احتمال فشار بر قیمت متانول وجود دارد. (دوره تعمیرات و نگهداری متانول‌سازان ایرانی به دلیل کاهش سمت عرضه، موجب افزایش قیمت متانول می‌شود).  در عین حال، عملکرد اردیبهشت ماه «زاگرس» چندان امیدوار‌کننده به نظر نمی‌رسید. «زاگرس» در اردیبهشت با وجود اوورهال، یک دوم فروردین ماه یعنی ۲۰۹ میلیارد تومان فروش داشته است. تولید پتروشیمی زاگرس نیز در این ماه کاهش قابل ملاحظه‌ای را نشان می‌دهد. دو عامل مذکور سبب شد تا از ابتدای هفته تاکنون شاهد عقب‌نشینی قیمت سهام این پتروشیمی باشیم. دیروز نیز افت بیش از ۲ درصدی قیمت «زاگرس» رقم خورد. در دیگر تحولات پیرامون فرابورس دیروز شاهد رشد اندک قیمت فلزات در بازارهای جهانی بودیم. به این ترتیب بهای مس با رشد ناچیز ۴/ ۰ در سطح ۳۸۸۴ دلار در هر تن قرار گرفت. روی نیز وضعیت مشابهی را تجربه کرد و با رشد حدود یک درصدی، ۳۰۸۷ دلار در هر تن معامله شد. سرب نیز با رشد ۴/ ۰ درصدی، ۲۴۴۴ دلار در هر تن قیمت خورد. آلومینیوم اما بدون تغییر محسوسی ۲۲۵۸ دلار در هر تن مورد دادوستد قرار گرفت (قیمت‌ها در لحظه تنظیم این گزارش ساعت ۱۵ اعلام می‌شود). این موضوع سبب شد تا نیمی از نمادهای فلزی فرابورس ایران با رشد قیمت همراه شوند. قیمت هر بشکه نفت برنت نیز روز گذشته با رشد ۴۲ سنت، معادل ۶/ ۰ درصد افزایش به ۷۵ دلار و ۷۲ سنت رسید. این در حالی است که نفت برنت دیروز تا رقم ۷۵ دلار و ۳۰ سنت پایین آمد که پایین ترین رقم از ۸ می‌تاکنون بود. قیمت نفت خام آمریکا اما با حدود یک دلار کاهش( معادل ۴/ ۱ درصد)، به ۶۶ دلار و ۹۵ سنت رسید. به این ترتیب شکاف قیمت بین نفت برنت و نفت خام آمریکا به حدود ۸ دلار و ۸ سنت رسیده که بیشترین فاصله قیمتی از مارس ۲۰۱۵ تاکنون است. نگرانی‌ها از احتمال افزایش تولید عربستان و روسیه پس از مذاکرات این دو کشور در کنار رشد تولید آمریکا با افزایش تعداد دکل‌های حفاری نفت این کشور، موجب کاهش قیمت نفت در چند جلسه گذشته شده است. این موضوع در مجموع سبب شد تا پالایشی‌های فرابورس ایران با افت قیمت به معاملات روزانه خود پایان دهند.

رصد فعالیت بازیگران فرابورسی

فرابورس ایران روز سه‌شنبه در مجموع شاهد تغییر مالکیت ۱۰میلیون سهم به ارزش حدود ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومانی به نفع معامله‌گران حقیقی بود. در این میان نماد معاملاتی فولاد هرمزگان جنوب بیشترین مشارکت بازیگران حقیقی را به خود دید. بررسی تغییر مالکیت این شرکت طی روز معاملاتی گذشته حکایت از جابه‌جایی حدود ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار سهم «هرمز» به ارزش ۲میلیارد و ۷۵۰میلیون تومان از پرتفوی بازیگران حقوقی به سبد سهام معامله‌گران حقیقی دارد. پس از آن نیز «کرمان» شاهد بیشترین تغییر مالکیت به نفع معامله‌گران حقیقی به ارزش ۳۹۰ میلیون تومان بود. در آن سوی بازار نماد معاملاتی گروه صنایع کاغذ پارس شاهد بیشترین تغییر مالکیت سهام به نفع حقوقی‌ها بود. بر این اساس دیروز یک میلیون و ۶۰۰ هزار سهم «چکاپا» به ارزش ۵۰۰ میلیون تومان از سبد سهام معامله‌گران حقیقی به پرتفوی حقوقی‌ها منتقل شد.

فرابورس از دریچه آمار

در مجموع طی معاملات روز سه‌شنبه، فعالان بازار شاهد جابه‌جایی افزون بر ۲۶۶ میلیون ورقه بهادار به ارزش افزون بر ۲۵۴ میلیارد تومان در بازارهای چندگانه فرابورس بودند. از این میزان بازارهای اول و دوم در مجموع دادوستد ۱۵۹ میلیون سهم به ارزش افزون بر ۳۸ میلیارد تومان را به خود اختصاص دادند. در معاملات دیروز فرابورس ایران نماد معاملاتی شرکت‌های بازرگانی و تولیدی مرجان کار، سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان، افرانت و سرمایه‌گذاری مسکن الوند شاهد بیشترین کاهش قیمت بودند. در آنسوی بازار اما بیشترین رشد قیمت به نماد معاملاتی شرکت‌های صنعتی بهپاک، سرمایه‌گذاری مسکن پردیس، پتروشیمی خراسان و صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود رسید. در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس نیز دیروز حدود ۲ میلیون ورقه به ارزش ۱۷۶ میلیارد تومان در ۷۴۵ نوبت معاملاتی مورد دادوستد قرار گرفت. همچنین در این روز شاهد معامله حدود یک میلیون ورقه اسناد خزانه اسلامی در ۶۴۵ نوبت معاملاتی به ارزش ۸۵ میلیارد تومان بودیم. «اخزا»ها در این روز در محدوده قیمتی ۷۰تا ۹۶ هزار تومان نوسان کردند. بیشترین رشد قیمت در این روز به «اخزا۶۱۴» اختصاص پیدا کرد. در مجموع روز گذشته، متوسط نرخ سود موثر اسناد خزانه اسلامی با تداوم رشد آرام روزهای گذشته خود در سطح ۲۳ درصد قرار گرفت. همچنین روز گذشته فرابورس ایران شاهد معامله حدود ۶۰ هزار ورقه تسهیلات مسکن به ارزش حدود ۴میلیارد تومان در بازار ابزارهای نوین مالی بود. «تسه»ها به نوسان در کف‌های قیمتی ۶۴ تا ۶۶ هزار تومان ادامه دادند. در این روز اکثر اوراق تسهیلات مسکن با رشد قیمت به معاملات روزانه خود پایان دادند. به این ترتیب متوسط قیمت امتیاز تسهیلات مسکن در فرابورس، دیروز با رشد حدود ۹/ ۰ درصدی (نسبت به روز دوشنبه) مواجه شد و به ۶۵ هزار و ۴۶۰ تومان رسید. بیشترین افزایش قیمت روز گذشته در میان این اوراق نیز با رشد ۹۳/ ۱ درصدی به «تسه۹۶۰۹» رسید و در مقابل سررسید دی ۹۵ اوراق تسهیلات مسکن با بیشترین افت قیمت همراه شد.