رشد مناسب قیمت‌ها در بازارهای جهانی در شامگاه دوشنبه باعث شد نمادهای وابسته به مسیر صعودی خود ادامه دادند. باید توجه داشت با توجه به ورود به فصل کاهش تقاضا در بازار فلزات پایه انتظار جهش قیمتی این محصولات، انتظار معقولی نیست اما همچنان قیمت این فلزات در بازار جهانی به نسبت رقم پیش‌بینی شده در بودجه شرکت‌ها، رقمی مناسب است و سودآوری شرکت‌ها را تهدید نمی‌کند.  از نکات قابل توجه در دو نماد فلزی فرابورس ایران که بیشترین تاثیر مثبت بر نماگر این بازار را برعهده داشتند، صف خرید طولانی در دو نماد «ذوب» و «هرمز» بود. به این ترتیب روز گذشته نماد معاملاتی شرکت ذوب‌آهن اصفهان که با صف خرید ۱۷۰ میلیون سهمی در مرحله پیش‌گشایش معاملات روزانه خود را شروع کرد، رشد قیمت حدود ۵ درصدی را تجربه کرد و در پایان نیز با صف خرید ۹۴ میلیون سهمی بسته شد. «هرمز» نیز شرایط مشابهی را تجربه کرد و معامله‌گران آن صف خرید ۲۵ میلیون سهمی در این سهم تشکیل دادند.طی معاملات روز گذشته، فعالان بازار شاهد جابه‌جایی افزون بر ۵۱۵ میلیون ورقه بهادار به ارزش بیش از ۴۰۴ میلیارد تومان در بازارهای چندگانه فرابورس بودند. بیشترین افزایش قیمت در این روز به نماد معاملاتی شرکت‌های شیر پگاه آذربایجان شرقی، سهامی ذوب‌آهن اصفهان، بیمه کوثر، گروه صنایع کاغذ پارس و آهن و فولاد ارفع اختصاص پیدا کرد.

رصد فعالیت معامله‌گران در فرابورس

فرابورس ایران روز سه‌شنبه در مجموع شاهد تغییر مالکیت بیش از ۱۱ میلیون سهمی به ارزش ۴/ ۳ میلیارد تومانی به نفع معامله‌گران حقیقی بود. در این میان نماد معاملاتی شرکت‌ فولاد هرمزگان جنوب بیشترین مشارکت بازیگران حقیقی را به خود دید. بررسی خالص تغییر مالکیت این شرکت طی روز معاملاتی گذشته حکایت از جابه‌جایی حدود ۸/ ۱ میلیون سهم «هرمز» به ارزش ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان از سوی بازیگران حقوقی به حقیقی دارد. پس از «هرمز» نیز «گکوثر» شاهد بیشترین تغییر مالکیت به نفع معامله‌گران حقیقی به ارزش ۵/ ۱ میلیارد تومان بود. در آن سوی بازار نماد معاملاتی شرکت کشت و صنعت شهداب ناب خراسان شاهد بیشترین تغییر مالکیت سهام به نفع حقوقی‌ها بود. بر این اساس دیروز حدود ۳ هزار سهم «غشهداب» به ارزش ۶۷۲ میلیون تومان از سبد سهام معامله‌گران حقیقی به پرتفوی حقوقی‌ها منتقل شد.

از «اخزا» و «تسه» چه خبر؟

در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس نیز دیروز حدود ۳ میلیون ورقه به ارزش ۲۷۲ میلیارد تومان در ۴۸۸ نوبت معاملاتی مورد دادوستد قرار گرفت. همچنین روز گذشته افزون بر یک میلیون و ۳۴۰ هزار ورقه اسناد خزانه اسلامی در ۲۷۸ نوبت معاملاتی به ارزش ۱۱۷ میلیارد تومان در محدوده قیمتی ۸۲ تا ۹۹ هزار تومان دادوستد شدند. روز گذشته شاهد افزایش نرخ سود موثر در اغلب سررسید‌های اوراق اسناد خزانه اسلامی بودیم؛ به‌طوری که میانگین نرخ سود ۶ سررسید موجود این اوراق به ۴/ ۱۶ درصد افزایش پیدا کرد. بیشترین رشد قیمت نیز در این روز به «اخزا۶۰۲» اختصاص پیدا کرد.روز گذشته فرابورس ایران همچنین شاهد معامله حدود ۶۰هزار ورقه تسهیلات مسکن به ارزش حدود ۵/ ۴ میلیارد تومان در بازار ابزارهای نوین مالی بود. در این روز «تسه»ها در بازه ۷۴ تا ۷۵ هزار تومان نوسان کردند. به این ترتیب متوسط قیمت امتیاز تسهیلات مسکن در فرابورس، دیروز با رشد ۰۳/ ۰ درصدی (نسبت به روز دو‌شنبه) به ۷۴ هزار و ۵۰۸ تومان رسید. بیشترین افزایش قیمت روز گذشته در میان این اوراق نیز با رشد حدود ۸/ ۰ درصدی به «تسه۹۵۰۱» رسید و در مقابل سررسید شهریور ۹۵ اوراق تسهیلات مسکن با بیشترین افت قیمت همراه شد. به این ترتیب نرخ سود واقعی دریافت وام از این طریق در سطح ۷/ ۲۱درصد قرار گرفت. بررسی‌ها نشان می‌دهد زوج‌های تهرانی برای دریافت وام ۱۰۰ میلیون تومانی مسکن با توجه به متوسط قیمت اوراق تسهیلات مسکن، باید ۱۴ میلیون و ۹۰۲ هزار تومان صرف خرید این اوراق کنند.