در بازار روز یکشنبه یک مقام مسوول با اشاره به آخرین جزئیات عرضه‌های اولیه، بازگشایی نماد کنتور‌سازی و ادغام و تملیک‌ سهام شرکت آسیاتک و پارس‌آنلاین در شرکت «های‌وب» از هدفگذاری بورس تهران برای پذیرش خبر داد.مدیر پذیرش بورس اوراق بهادار تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درباره موضوع قوانین ادغام و تملیک شرکت‌ها و حرف و حدیث‌های بسیار درباره شرکت‌های‌ های‌وب، پارس‌آنلاین و آسیا‌تک گفت: سهام شرکت آسیا‌تک در آستانه عرضه اولیه است و آخرین اطلاعاتی که وجود دارد، مبنی بر عرضه عمومی سهام این شرکت در اولین فرصت موجود است.اسماعیل درگاهی درباره ادغام آسیا‌تک با ‌های‌وب گفت: در این زمینه اختیار کامل به سهامداران عمده هر دو شرکت ارائه شده است تا بر اساس منافع بنگاه تصمیم بگیرند و مجاز هستند یا عرضه اولیه سهام و یا ادغام در یکدیگر را در دستور کار قرار دهند.

درگاهی با بیان اینکه ادبیات موضوع ادغام و تملیک شرکت‌ها امروزه در اقتصاد ایران تعریف شده، عنوان کرد: برای افزایش تجربه بیشتر باید چندین مجموعه عملیاتی وجود داشته باشد که بتوان ادغام و تملیک را به درستی در بنگاه‌های اقتصادی پیاده کرد. مجموعه بورس تهران از موضوع ادغام شرکت‌ها در ‌های‌وب با شرط حفظ منافع عموم سهامدارانی که در عرضه اولیه آن شرکت کرده‌اند حمایت می‌کند. مدیر پذیرش بورس تهران یادآور شد:سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و وزارت ارتباطات به‌عنوان نهادهای ناظر بر این بخش وقتی موافق با ادغام شرکت‌های مخابراتی و اینترنتی باشند، به‌تبع آن رسالت بورس تنها از زاویه رصد مباحث مالی و ارائه ساختار مشخص بر اساس رعایت دستورالعمل‌های وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقرارت رادیویی خواهد بود، هم‌اکنون نیز ادغام شرکت پارس‌لین ارتباطات با شرکت بورسی‌‌های وب انجام شده است و در حال ارائه اطلاعات به سازمان بورس هستند.

درگاهی گفت: بازار سهام هم اکنون از کشش مناسبی برای عرضه اولیه برخوردار است و سه شرکتی که معارفه آنها برگزار شده است، در اولویت عرضه اولیه قرار دارند. تامین سرمایه امید در آینده‌ای نزدیک عرضه اولیه سهام خواهد شد و سپس شرکت آسیاتک و شرکت توسعه نفت و گاز پرشیا باید عرضه شوند. وی با اشاره به ترافیک شرکت‌های پذیرش شده برای عرضه اولیه در بورس تهران به کشش بازار برای استقبال از سهام جدید اشاره کرد و گفت: درخصوص اوراق مشارکت ارزی چند نهاد ناظر از جمله بانک مرکزی، سازمان بورس و وزارت اقتصاد باید اظهار‌نظر کنند. ناشران اگر‌چه از این موضوع استقبال می‌کنند، اما بازار ارز را نیز باید در نظر داشت. هم‌اکنون پذیرش و عرضه اولیه دو میلیارد دلار اوراق مشارکت ارزی به‌طور جدی در برنامه‌های بورس تهران قرار دارد و در مورد این موضوع جلسات کارشناسی متعددی انجام می‌شود. در تحولات کلان روز یکشنبه نرخ تورم در آبان‌ماه ۱۳۹۶ معادل ۹/ ۹ درصد اعلام شد.در مجموع میزان تورم در آبان ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل در گروه کالا ۹/ ۹ درصد و در گروه خدمات ۱/ ۹ درصد افزایش داشته است. در همین حال در خبرهای اقتصادی وزیر صنعت گفت: فهرست بیش از۶۹۰ قلم کالا تقدیم هیات‌وزیران شده تا با تصویب دولت حمایت بیشتری از تولید داخلی به‌وسیله تعرفه شکل بگیرد.در گروه تجهیزات مدیرعامل هپکو از انعقاد قراردادی به ارزش ۸/ ۴ میلیون یورو با یک شرکت خصوصی خبر داد و گفت: تحقق آن بخش قابل‌توجهی از مشکلات نقدینگی این کارخانه را رفع می‌کند.

فریدون زیدآبادی‌نژاد به «ایرنا» گفت: هپکو قراردادی به ارزش ۸/ ۴ میلیون یورو با یک شرکت ایرلندی درخصوص نصب گنتری‌کرین (تجهیزات تخلیه کانتینر) در بندر شهید‌رجایی منعقد کرده است.موضوع این قرارداد تولیدی نیروگاه سیکل ترکیبی است و این شرکت صنعتی ظرفیت ساخت این تجهیزات را دارد و در صورت تامین نقدینگی و ارائه ضمانت‌نامه، اجرای آن آغاز می‌شود.وی افزود: اجرایی‌شدن این قرارداد هپکو را به بازار صنعت بر‌می‌گرداند و می‌تواند بخش قابل‌توجهی از معوقات کارگران را نیز پرداخت کند. زیدآبادی نژاد ادامه داد: شرکت هپکو قرارداد دیگری را نیز با شرکت زیمنس درخصوص تولید ستون نیروگاه‌های بادی در دست اجرا دارد که درصورت توافق طرفین و انعقاد این قرارداد رونق تولید در این واحد صنعتی بیشتر می‌شود.

در گروه خودرو شرکت سایپا ضمن عذر‌خواهی از مردم اعلام کرد برای ارتقای آپشن‌های خودروی کوییک پیش‌فروش این محصول به زمان دیگری موکول شد. آنطور که رضا تقی‌زاده، معاون بازاریابی و فروش گروه خودروسازی سایپا می‌گوید: پس از بازدید مدیرعامل جدید گروه خودروسازی سایپا از خطوط تولید کوییک و فرآیند تولید این خودرو و تاکید بر کسب رضایت حداکثری مشتریان و بررسی ارتقای آپشن‌های کوییک مقرر شد پیش فروش این محصول به زمان دیگری موکول شود. وی تصریح کرد: به‌زودی زمان پیش‌فروش خودرو کوییک از طریق رسانه‌ها به اطلاع مشتریان محترم خواهد رسید.درگروه دارویی، مدیرعامل مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه از موافقت‌اصولی تامین مالی شرکت آدوراطب از طریق انتشار صکوک مرابحه در بازار سرمایه خبر داد. غلامرضا ابوترابی اعلام کرد: سازمان بورس موافقت اصولی انتشار صکوک مرابحه شرکت آدوراطب(سهامی‌خاص) را به ارزش ۲۰ میلیارد تومان جهت خرید مواد و کالای مورد‌نیاز این شرکت صادر کرده است.

وی افزود: این اوراق ۲ ساله، با نرخ سود ۱۸ درصد و به‌صورت با نام از طریق شرکت فرابورس عرضه خواهد شد و ناشر این اوراق شرکت واسط مالی اسفند سوم(با مسوولیت محدود) است.این مقام مسوول درخصوص دیگر ارکان انتشار این اوراق گفت: ضامن صکوک مرابحه آدوراطب، بانک خاورمیانه است. صندوق‌های سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردان صبانیک،سرمایه‌گذاری توسعه نیکی(با درآمد ثابت) و گروه مالی گسترش سرمایه کیان نیز مسوولیت بازار گردانی و تعهد پذیره‌نویسی این اوراق را بر عهده دارند، عامل پرداخت همانند دیگر انتشارهای صکوک، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی است.شرکت آدوراطب که از سوی بزرگ‌ترین‌ سهامدار شرکت داروسازی عبیدی یعنی شرکت کوبل دارو بنیانگذاری شده، اولین شرکتی است که در حوزه صنعت پخش دارو و محصولات آرایشی و بهداشتی اقدام به تامین مالی از طریق انتشار صکوک در بازار سرمایه کرده است. در گروه فلزی عرضه بلوک ۵/ ۱۹ درصدی سهام آلومینیوم‌ منتفی شد. برخی سهامداران آلومینیوم ایران از جمله توسعه صنعتی پس از منتفی شدن عرضه بلوکی در حال فروش خرد سهام در بازار هستند.در مجموع بازار روز یکشنبه بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی واوراق مشارکت) در بورس به ۲۹۸میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۵۸میلیارد تومان بالغ شد.