در بازار روز شنبه معامله‌گران شاهد بازار کم‌حجمی بودند. حجم معاملات در این روز به ۴۷۰ میلیون سهم نرسید. در این شرایط بازار بار دیگر شاهد اوج‌گیری گروه پالایشی بود. رشد قیمت سهام زیر‌مجموعه این گروه شاخص اصلی بازار را در ورای مرز ۸۸هزار واحد تثبیت کرد. روزشنبه شاخص با اتکا به رشد نمادهای پالایشگاه‌های بندرعباس،اصفهان،تهران و تبریز و نماد فولاد مبارکه به رشد ۱۹۶واحدی دست یافت و در پایان معاملات به رقم ۸۸هزار و ۲۰۲ واحد رسید. روز شنبه معامله‌گران در تحولات کلان شاهد نامه مهم وزیر اقتصاد به رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور بودند. در این نامه یک بند برای شرکت‌های بورسی حائز اهمیت است؛ در این بند آمده است: «مطالبات اشخاص حقیقی و حقوقی خصوصی و تعاونی از دولت با بدهی اشخاص یادشده به بانک‌ها و موسسات اعتباری غیر‌بانکی از طریق تسویه بدهی بانک‌ها و موسسات اعتباری غیر‌بانکی به دولت با صدور اوراق تسویه خزانه قابل‌تهاتر است». درج این بند می‌تواند مشکل بسیاری از شرکت‌های بورسی را حل کند.دیروز در گروه غذایی معاون وزیرجهاد با بیان اینکه مشکل تعرفه‌ای ایجاد شده برای صادرات محصولات لبنی به عراق به‌زودی حل می‌شود، خبر داد که حذف ارز مبادله‌ای نهاده‌های دامی منتفی شد.

حسن رکنی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با بیان اینکه در حوزه صادرات لبنیات برنامه‌ریزی‌های خیلی خوبی انجام شد و هدف‌گذاری صادرات حدود یک میلیون تن فرآورده لبنی است، اظهار کرد: در حدود ۶ ماه نخست سال میزان صادرات‌ کشور در این حوزه قابل‌توجه بود و در ۵ ماه تقریبا ماهی ۱۰۰ هزارتن لبنیات از کشور صادر شده است. وی با اشاره به اقدام عراق در افزایش تعرفه‌های واردات فرآورده‌های لبنی از ایران، اضافه کرد: همکاران ما در امور بین‌الملل وزارت جهاد‌کشاورزی و وزارت امور‌خارجه خیلی سریع به این امر واکنش نشان دادند، پیگیری‌های خوبی در این زمینه انجام شده است و به‌نظر می‌رسد به‌زودی به شرایط قبل بازگردد.معاون وزیرجهاد‌کشاورزی با بیان اینکه حدود ۳۰ کشور مقاصد صادراتی لبنیات ایران هستند، افزود: صادرات این محصولات کماکان ادامه دارد اما بازار عراق برای ما یک بازار استراتژیک است و به هر شکل ممکن موانع به‌وجود آمده را برطرف خواهیم کرد.در گروه غذایی همچنین قند لرستان ۳۰۰ ریال سود تقسیم کرد.

 در گروه لوازم خانگی به‌‌رغم اعلام انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی مبنی بر احتمال افزایش قیمت این محصولات از ماه آینده اما سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان هر‌گونه تغییر قیمت کالا و خدمات توسط انجمن‌ها و تشکل‌های تولیدی و توزیعی را فاقد وجاهت قانونی دانست.در گروه دارویی شرکت ایران‌دارو گزارش پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به پایان شهریور ۹۶ را به‌صورت حسابرسی شده برای دوره ۶ ماهه پایان شهریور ۹۶ منتشر کرد.ایران‌دارو سود هر سهم برای سال منتهی به پایان اسفند ۹۶ را مبلغ ۳۶۹ ریال به‌طور خالص پس از کسر مالیات اعلام کرد.«دیران» سود هر سهم برای دوره ۶ ماهه منتهی به پایان شهریور ۹۶ را در حالی ۱۷۲ ریال اعلام کرد.  این شرکت در دوره ۶ ماهه سال مالی قبل به ازای هر سهم ۲۰۷ ریال سود محقق کرده بود.در گروه خودرویی، از قرار معلوم واگذاری شرکت «بن‌رو» سایپا به رنو منتفی و معاون وزیر صنعت با هدف مذاکرات جدید با مسوولان رنو راهی فرانسه شده است.

گفته می‌شود سایت سمنان، سایت تبریز و سایت گرمسار برای جایگزینی بن‌رو در نظر گرفته شده است. برخی از دست‌اندرکاران صنعت خودرو منتفی شدن تولید رنو در بن‌رو را به‌نوعی سنگ‌اندازی در مسیر این قرارداد تلقی می‌کنند.آن‌طور که یک منبع آگاه به «دنیای‌اقتصاد» اعلام کرده است، منصور معظمی، مدیرعامل ایدرو پنج‌شنبه هفته گذشته به قصد مذاکرات جدید با مسوولان رنو، راهی فرانسه شده است و در حال‌حاضر مشغول مذاکره در مورد جایگزینی بن‌رو برای تولید محصولات جدید این خودروساز در ایران است.در گروه حمل‌و‌نقل اعلام شد: تعداد ۲۷۳ میلیون و ۵۲۸ هزار سهم معادل ۳۷/ ۷۸ درصد از سهام شرکت حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس توسط سازمان خصوصی‌سازی به وکالت از سوی شرکت احیا گستر هرمز در سیزدهمین روز آذرماه امسال در بورس اوراق بهادار عرضه می‌شود. این میزان سهام به قیمت پایه هر سهم ۴۰۰۰ ریال به‌صورت ۱۰ درصد نقد و بقیه اقساط روانه میز‌فروش می‌شود که خریدار باید وجه نقد معامله را طی ۹ روز کاری به حساب خصوصی‌سازی واریز و مابقی را به‌صورت اقساط شش ماهه در مدت ۶ سال بپردازد. بلوک ۳۷/ ۷۸درصدی سهام شرکت حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس در حالی توسط کارگزاری فیروزه آسیا روی میز فروش می‌رود که سود اقساط آن ۱۳ درصد اعلام شده است.

در گروه محصولات شیمیایی شرکت پاکسان درباره مزایده فروش ملک شرکت شفاف‌سازی کرد. «شپاکسا» اعلام کرده است آگهی مزایده فروش ملک شرکت واقع در احمد‌آباد مستوفی در تاریخ ۲۷ آبان ماه امسال منتشر شده است. لازم به ذکر است که اثر سود ناشی از فروش ملک فوق به مبلغ ۱۲۰ میلیارد ریال در گزارش پیش‌بینی قبلی لحاظ شده است و در صورتی که سود نهایی فروش با مبلغ پیش‌بینی شده تفاوت داشته باشد، مراتب به اطلاع سهامداران خواهد رسید. همچنین این شرکت اعلام کرده است با توجه به بررسی‌های صورت‌گرفته‌ در نتیجه اطلاعات افشا شده فوق، سود (زیان) خالص اعلامی سال مالی منتهی به پایان آذرسال جاری ۳۵۸ میلیارد و ۶۶۲ میلیون ریال است. سایر درآمد (هزینه)‌های متفرقه نیز ۱۲۲ میلیارد و ۷۹۰ میلیون ریال اعلام شده است.در گروه سرمایه‌گذاری‌ها، سرمایه‌گذاری توسعه ملی اعلام کرد که ۵۱۰میلیون سهم گروه توسعه ملی معادل بیش از ۳درصد از سهم این شرکت را در روز چهارشنبه اول آذر در قیمت ۱۹۵۰ ریال عرضه می‌کند. «وتوسم» ازمحل فروش این سهم ۶۲ میلیارد ریال سود فروش سرمایه‌گذاری‌ها شناسایی می‌کند.در این گروه همچنین شرکت سرمایه‌گذاری نور کوثر ایرانیان با سرمایه ۳۵۰ میلیارد تومانی برنامه افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی از دو محل جذاب سود انباشته و مطالبات سهامداران و آورده‌نقدی را اعلام کرد. تامین مالی «وسکاب» که موسسه صندوق بازنشستگی، وظیفه و از کارافتادگی سهامدار عمده (۵/ ۶۷ درصدی) آن محسوب می‌شود، با دو هدف اصلاح ساختار مالی شرکت و استفاده بهینه از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بازار صورت می‌گیرد.

در گروه لیزینگ، شرکت لیزینگ رایان سایپا با سرمایه اسمی ۴۵۲ میلیارد تومانی که در مرداد سال‌جاری برنامه افزایش سرمایه ۲۰۰ درصدی را جهت رساندن سرمایه فعلی به ۱۳۵۶ میلیارد تومان اعلام کرده بود، با عدم موافقت سازمان بورس مواجه شد. به این ترتیب توانست مجوز افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی را اخذ کند تا سرمایه خود را به ۹۰۴ میلیارد تومان برساند.تامین مالی زیر‌مجموعه ۶/ ۴۷ درصدی سایپا، از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی و با هدف افزایش حجم تسهیلات اعطایی به مشتریان جهت بالابردن میزان سودآوری و اصلاح ساختار مالی صورت می‌گیرد.«ولساپا» می‌تواند در صورت صدور مجوز افزایش سرمایه چند مرحله‌ای و موافقت سهامداران در مجمع فوق‌العاده، با افزایش سرمایه ۵۰ درصدی و تبدیل سرمایه به ۱۳۵۶ میلیارد تومان، اختیار عملی کردن آن را به مدت ۲ سال به هیات‌مدیره تفویض تا هیات‌مدیره پس از اخذ مجوز از سازمان نسبت به عملی کردن آن اقدام کند. در مجموع بازار روز شنبه بازاری کم‌حجم ولی مثبت بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۱۲۰میلیارد تومان و در فرابورس به ۹۸میلیارد تومان بالغ شد.