گزارش خرده‌فروشی بانک مرکزی نشان می‌دهد درهفته منتهی به ۲۳ شهریور، از میان ۱۱ گروه خوراکی منتخب ۶ گروه تورم هفتگی مثبت، ۴ گروه تورم هفتگی منفی و یک گروه تورم صفر درصد را ثبت کرده است. از میان ۶ گروه خوراکی با تورم مثبت تنها دو گروه غذایی گوشت قرمز و سبزی‌های تازه تورم بالای یک درصد را کسب کرده‌اند. براساس گزارش بانک مرکزی گروه گوشت قرمز در هفته مذکور تورم ۷/ ۷ درصد را ثبت کرده است. آمار‌ها نشان می‌دهد در این گروه متوسط قیمت هر کیلو گوشت گوسفند با استخوان به حدود ۶۵ هزار و ۶۰۰ تومان رسیده است که نسبت به هفته قبل خود رشد قیمتی ۷/ ۶ درصدی را تجربه کرده است. علاوه بر این قیمت متوسط هر کیلو گوشت گاو و گوساله بی‌استخوان نیز به حدود ۶۳ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است که رشد هفتگی ۳/ ۱۱ درصد را ثبت کرده است. مشاهدات از آمارهای این گروه خوراکی نشان می‌دهد که باافزایش هفتگی این کالای پرمصرف، قیمت گوشت گاو و قیمت گوشت گوسفند به یکدیگر نزدیک شده است.

تورم هفتگی گروه سبزی‌های تازه نیز در هفته منتهی به ۲۳ شهریورماه ۲ درصد محاسبه شده است. در این گروه قیمت خیار بدون تغییر بود و قیمت بادمجان، ۴ درصد، پیاز ۵/ ۲ درصد، سبزی‌های برگی ۴/ ۱ درصد کاهش و در مقابل قیمت سایر اقلام این گروه بین ۲ تا ۶/ ۹ درصد افزایش را تجربه کردند. بیشترین افزایش قیمت در میان کالاهای این گروه به گوجه‌فرنگی تعلق داشت که ۶/ ۹ درصد بر بهای آن افزوده شد. در هفته‌های اخیر گوجه فرنگی به شدت عرضه کمی داشته است و قیمت آن براساس گزارش بانک مرکزی ۴ هزار تومان ثبت شده است. سیب‌زمینی نیز دیگر کالایی است که در هفته مذکور با افزایش قیمت مواجه بوده است. براساس گزارش بانک مرکزی قیمت هر کیلو سیب زمینی به‌طور متوسط ۲۸۰۰ تومان بوده است که رشد هفتگی ۷/ ۸ درصدی را تجربه کرده است.  در میان گروه‌های با تورم مثبت، ۴ گروه روغن، حبوب، برنج و لبنیات تورم مثبت زیر یک درصد داشته‌اند. براساس گزارش بانک مرکزی، در گروه روغن هر حلب روغن نباتی جامد به‌طور متوسط به قیمت ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه شده است که رشد هفتگی یک درصد را تجربه کرده است. اما در این گروه هر لیتر روغن نباتی مایع به‌طور متوسط به قیمت ۵۷۸۰ تومان فروخته شده که قیمت آن ۱/ ۰ درصد به نسبت هفته قبل از آن افزایش داشته است و در مجموع رشد هفتگی این گروه ۴/ ۰ درصد بوده است.  در گروه حبوبات نیز لوبیا سفید با رشد هفتگی ۲/ ۱ درصد بیشترین افزایش قیمت را در هفته مورد بررسی داشته است. در مقابل بیشترین کاهش قیمت را نیز عدس داشته است که تورم منفی ۷/ ۰ درصد را در یک هفته ثبت کرده است. سایر اقلام این گروه تورم مثبت کمتر از یک درصد را تجربه کرده‌اند و در مجموع سبب رشد ۲/ ۰ درصدی قیمت در این گروه شده‌اند.  گروه برنج نیز در هفته مذکور رشد قیمتی ۲/ ۰ درصدی را تجربه کرد. در این گروه سه نوع برنج دسته‌بندی شده‌اند. براساس گزارش منتشر شده، برنج وارداتی غیرتایلندی به‌طور میانگین به قیمت ۸۱۰۰ تومان عرضه شده است که ۲/ ۰ درصد افزایش قیمت هفتگی را ثبت کرده است. برنج داخله درجه یک نیز در هفته گذشته به قیمت ۱۴ هزار تومان عرضه شده است که در این هفته رشد منفی ۲/ ۰ درصد را کسب کرده است. اما در مقابل برنج داخله درجه دو رشد قیمتی ۴/ ۳ درصدی را تجربه کرده و هر کیلوی آن به قیمت ۱۰ هزار و ۳۰۰ تومان رسیده است.

تورم گروه لبنیات در هفته منتهی به ۲۳ شهریور۱/ ۰درصد گزارش شده است. در این گروه قیمت کره پاستوریزه، شیر پاستوریزه، پنیر و ماست غیرپاستوریزه بدون تغییر بوده است. اما قیمت هر بسته ۴۵۰ گرمی پنیر پاستوریزه در یک هفته ۳/ ۰درصد افزایش داشته است و به حدود ۶۹۰۰تومان رسیده است. ماست غیرپاستوریزه نیز تورم هفتگی منفی ۳/ ۰ درصد را تجربه کرده است.

تورم منفی در چهار گروه خوراکی

گزارش بانک مرکزی در هفته منتهی به ۲۳ شهریور نشان می‌دهد در این هفته از میان ۱۱ گروه خوراکی ۴ گروه گوشت مرغ، میوه‌های تازه، تخم‌مرغ و چای تورم منفی داشته‌اند. براساس گزارش بانک مرکزی، هر کیلو گوشت مرغ در هفته مذکور به قیمت ۹۵۰۰ تومان به فروش رسیده است که به نسبت هفته قبل از آن تورم منفی ۷ درصد را ثبت کرده است.

در گروه میوه‌های تازه نیز عرضه برخی میوه‌ها با کاهش مواجه بوده است. آمار منتشر شده نشان می‌دهد در این گروه، قیمت گلابی ۴/ ۸ درصد، انگور ۸/ ۰ درصد، طالبی ۹/ ۴ درصد و هندوانه ۱/ ۱۱ درصد افزایش داشته است، اما سایر اقلام این گروه کاهش قیمت بین ۵/ ۰ درصد تا ۵/ ۸ درصد را ثبت کرده‌اند. بر این اساس هر کیلو لیمو شیرین به قیمت متوسط ۶۷۰۰ تومان در شهر تهران عرضه شد که تورم هفتگی منفی ۵/ ۸ درصد را ثبت کرده است. در مجموع برآیند تورم‌های اقلام این گروه سبب تورم هفتگی منفی ۷/ ۱ درصد در گروه میوه‌های تازه شده است.  در هفته مورد بررسی قیمت تخم مرغ با کاهش اندکی مواجه بوده است. گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد هر شانه حدود ۲ کیلوگرمی تخم مرغ در هفته منتهی به ۲۳ شهریورماه به قیمت ۱۸ هزار و ۷۰۰ تومان عرضه شده است که تورم هفتگی منفی ۸/ ۰ را ثبت کرده است.

یکی دیگر از گروه‌های خوراکی که در هفته مورد بررسی با تورم منفی مواجه بوده، چای است. در این گروه پرمصرف بسته نیم کیلویی چای خارجی به قیمت ۲۹ هزار تومان به فروش رسیده است که تورم هفتگی منفی یک درصد را ثبت کرده است. در هفته منتهی به ۲۳ شهریور گروه قند و شکر تغییر قیمتی را تجربه نکرده‌اند. براساس گزارش منتشر شده هر کیلو قند در هفته مورد بررسی به قیمت ۵ هزار تومان و هر کیلو شکر به قیمت تقریبی ۴۲۰۰ تومان به فروش رسیده که هر دو تغییر قابل‌ملاحظه‌ای را ثبت نکرده‌اند.

13-03