برنامه‌ریزی، تولید 50هزارتن تایر رادیال باری- وانتی

 ابتدا در مورد فعالیت و تاریخچه شرکت توضیح دهید.

شرکت لاستیک پارس یکی از بزرگترین تولیدکنندگان تایر در ایران با چهاردهه سابقه در امر تولید تایر می باشد. این شرکت در سال ۱۳۵۵ شمسی با هکاری و انتقال تکنولوژی شرکت  پیرلی ایتالیا و با ظرفیت اسمی ۲۰ هزار تن در سال تأسیس گردید. در سال ۱۳۷۴ با اجرای طرح توسعه و با افزایش ظرفیت تولید تایرهای باری و اتوبوسی، ظرفیت اسمی تولید به ۴۰ هزار تن در سال افزایش یافت. تولیدات شرکت شامل انواع تایرهای کامیونی، اتوبوسی، وانتی و سواری با ساختار بایاس است که با نام تجاری «پیروزی» برای استفاده در شرایط گوناگون عرضه می شود.

 در زمینه بومی‌سازی دانش فنی و انتقال تکنولوژی چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

تقریبا کلیه دانش فنی گرفته شده برای تولید تایر بایاس  از شرکت    پیرلی ایتالیا  در خصوص ساختار و آمیزه   در طی سالهای اخیر  بهینه سازی شده است  که نشان دهنده بومی شدن دانش فنی درشرکت پارس تایر  می باشد.   که  به چند مورد از فعالیت هایی که به منظور بومی شدن دانش فنی  اخیرا در شرکت انجام شده است،اشاره میشود:تعمیرات تخصصی تجهیزات تولیدی مانند : جوشکاری روتور و ساید بنبوری ،تعمیرات تخصصی بر روی قالب های پخت مانند باز سازی قالب های پخت ضایعاتی ، جایگزینی مواد اولیه در راستای افزایش کیفیت محصول بازسازی و اورهال نمودن بویلر ها ، طراحی قالب پخت جدید برای تایر طرح عقب، طراحی و ساخت تایر  ۱۴PR ۱۶-۷۵۰، طراحی و ساخت رنگ داخلی و خارجی تایر با مواد اولیه داخلی ، اصلاح پروفایل آج تایر با حفظ کیفیت در سرویس ، تولید تایر با اصلاح ساختار در تایر های طرح جلو در راستای کاهش ترک شیار درخصوص انتقال تکنولوژی تاکنون به شرکت کویر تایر انتقال تکنولوژی تولید و ساخت تایرهای بایاس صورت گرفته است و در شرکت پارس تایر نیز مطالعاتی برای  طرح  توجیهی ۴۰ هزار تن در سال تایر رادیال آل استیل شامل باری رادیال (۳۰هزار تن در سال) و وانتی رادیال (۱۰هزار تن در سال) انجام گرفته است.

 محصولات شرکت شما از نظر استاندارد در چه سطح ملی و بین‌المللی قرار دارد؟

این شرکت با تلاش کارگران و کارکنان سخت کوش خود در راستای جلب رضایتمندی مشتریان، موفق به اخذ گواهینامه های ذیل شده است:استاندارد های ملی ایران، مرتبط با تولیدات گواهینامه سیستم مدیریت کیفیت مرتبط با صنایع خودرو سازی ایزو(۱۶۹۴۹- IATF)گواهینامه های سیستم مدیریت کیفیت (ایزو۹۰۰۱(گواهینامه سیستم مدیریت زیست محیطی (ایزو ۱۴۰۰۱)گواهینامه و تندیس رعایت حقوق مصرف کنندگان گواهینامه و تندیس مصرف انرژی تندیس واحد نمونه صنعتی استان مرکزی

 به منظور رعایت استانداردهای زیست‌محیطی در لاستیک‌های تولیدی چه اقداماتی در دست اجرا دارید؟

در راستای رعایت مسائل زیست‌محیطی، استقرار استاندارد ISO ۱۴۰۰۰-۲۰۱۵ و جایگزینی مواد اولیه در راستای کاهش خطرات زیست‌محیطی با نگاه ویژه به قانون REACH در دستور کار شرکت قرار دارد.

 شرکت شما چه سطحی از اشتغال‌زایی در کشور را تامین کرده است؟

این شرکت با حدود ۶۹۱ نفر پرسنل و ۱۱۵ نفرپرسنل پیمانکار( مجموعا ۸۰۶ نفر) امکان تولید ۲۱ هزار تن در سال به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان انواع تایرهای باری و اتوبوسی در کشور و خاورمیانه مطرح و معرفی شده است.

 چشم‌انداز صنعت تایر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

صنعت تایر جز یکی از صنعت  های استراتژیک کشور در افق ۱۴۰۴ میباشد.صنعت تایر ایران   دارای مزایا  چون  تکمیل صنعت خودرو،تامین  بخش عمده مواد اولیه از داخل کشور  ، نرخ اشتغال زایی خوب و همچنین نیروی متخصص با نیم قرن تجربه در  صنعت کشور میباشد. به دلیل برخی مشکلات واحدهای تولیدی تایر  کشور در سال ۱۳۹۶ کمتر از ظرفیت اسمی خود تولید نموده‌اند به ترتیبی که تولید محصولات تایر در سال ۱۳۹۶ حدود ۸۰ درصد مجموع ظرفیت اسمی (ظرفیت اسمی ۳۱۸ هزارتن و ظرفیت عملی تولید شده ۲۵۷ هزار تن در سال ۱۳۹۶)کارخانجات کشور بوده است، بنابراین مابقی نیاز بازار از طریق واردات تامین می شود. پس می توان نتیجه گرفت که سهم ایران در بحث صادرات تایر بسیار ناچیز می باشد.  ضمنا با توجه به موافقت دولت با احداث ۴ طرح توسعه تایر ۵۰ هزار تنی با همکاری شرکت ایدرو  در سطح کشور و همچنین طرح  و توسعه  هایی که هر یک از  شرکت ها برای خود تعریف نموده اند « چشم انداز صنعت  تایر ایران»  در سال های آینده  باید  نگاه  ویژه   به « صادرات این محصول  استراتژیک»  در  بازار های   منطقه و سایر کشور ها  باشد.که لازمه این  نگاه  صادراتی پیاده سازی استاندارد  جدید تایر از طرف هریک از شرکت های تایر سازی علاوه بر اجرایی شدن طرح های توسعه میباشد.

تاثیر توسعه صنعت تایر بر اقتصاد کشور چیست؟ چه راهکارهایی را برای رسیدن به این هدف پیشنهاد می‌کنید؟

واردات بی رویه انواع لاستیک، نوسانات قیمت تولیدات داخلی و عدم بهره گیری از شبکه مناسب توزیع در داخل، صنعت لاستیک کشور را  با وضع بسیار نگران کننده ای رو به رو کرده است.آن گونه که ایرنا گزارش کرده است، بیش از این یک چهارم لاستیک مورد نیاز کشور از طریق واردات تامین می شد، اما اکنون میزان واردات انواع لاستیک کشور به بیش از ۴۰ درصد افزایش یافته است.این در حالی است که بسیاری از دست اندرکاران برای برون رفت از این وضعیت خواستار افزایش تعرفه واردات لاستیک به خصوص لاستیک های خودروهای سنگین هستند تا حداقل سهم استفاده از لاستیک خودروهای کشنده، کامیون، اتوبوس، مینی بوس و ماشین های راهسازی و معدنی از تولیدات داخلی افزایش یابد.صنعت لاستیک کشور هم اکنون سه دهم درصد تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده و سهم ارزش افزوده این صنعت در حال حاضر به ۱.۶ درصد صنایع کشور رسیده است.

 تولید تایر توسط شرکت شما چه سهمی از تقاضا در بازار و نیاز کشور را تامین می‌کند؟

در سال ۱۳۹۶ کل نیاز کشور در گروه باری – اتوبوسی ۱.۵ میلیون حلقه بوده که ۸۰۰هزار حلقه رادیال و حدودا ۷۰۰ هزار حلقه بایاس بوده است.از این مقدار سهم شرکت از تایر بایاس مطابق آمار منتشر شده حدود ۱۸۰ هزار  حلقه بوده است که حدودا ۲۴درصد  سهم کل بازار تایر بایاس متعلق به  تولیدات این شرکت می باشد.

 در زمینه تامین مواد اولیه با چه مشکلاتی روبه‌رو هستید؟

امسال اولویت کالایی مواد اولیه بدون اطلاع رسانی قبلی در دو مرحله  تغییر یافت که در هر مرحله حدود ۴۰ روز زمان بردکه باپیگیری شرکت های لاستیک سازی و انجمن صنفی صنعت تایر مجددا به اولویت یک تغییر یافت و تاثیر مستقیمی در قیمت محصولات بازارخواهد داشت. دقیقا افزایش قیمت و حباب حاصل در قیمت کالاها در مرحله دوم تغییر اولویت اتفاق افتاد که انتظار افزایش قیمت محصولات بدلیل عدم تخصیص ارز به صنعت لاستیک در بازار عنوان گردید.در حالیکه قیمت های فروش شرکت ها توسط سازمان حمایت تولید کنندگان و مصرف کنندگان با قیمت مصوب به فروش میرسد ولی در بازار با کمبود لاستیک و قیمتی بالاتر از قیمت درب کارخانه به فروش می رسد. در این دو مرحله شرکت ها از موجودی انبار مواد اولیه و ذخایر خود استفاده نمودندو اکنون در تکمیل موجودی مواد اولیه به دلیل مشکلات انتقال ارز درگیر می باشند.

با توجه به تحریم و شرایط موجود در کشور، صنعت تایر با چه مشکلاتی مواجه است؟

در ادامه پاسخ سوال قبل در حال حاضر تخصیص ارز با اولویت۱ انجام میشود اما تنها ارزهای تخصیص یافته از طرف بانک مرکزی روبل ، یوان و روپیه است که با توجه به تحریم های اخیر کانال انتقال ارز با مشکل مواجه شده و صرافی های زیر نظر بانک های عامل و کارگزاران آنها با مشکل انتقال ارز مواجه می باشند و هزینه های انتقال ارز و تبدیل ارزهای تخصیص یافته به حساب دلاری فروشندگان ،حداقل ۸الی ۱۰ درصد هزینه کارمزد مضاعف به  صنعت لاستیک تحمیل می کند .جبران این قضیه با خرید ارز آزاد انجام میشود و بکار گیری هر روش دیگری با مشکلات گمرکی در خرید و واردات مواجه خواهد شد و بانک مرکزی و بانک عامل می بایستی این مشکل را به نوعی مرتفع نمایند.

 برای برون‌رفت از مشکلات از دولت چه انتظاراتی دارید؟

انتظار از دولت این است که مواد اولیه وارداتی کشور منابع مشخصی دارد کائوچو طبیعی که از نظر وزنی و ارزی سهم بیشتر مواد اولیه وارداتی را تشکیل می دهد از کشور مالزیتایلند – اندونزی و ویتنام وارد میشود انتظار بر این است که در این کشورها در زمان تحریم منابع ارزی در بانک های این کشورها برای خرید کائوچو اختصاص داده شود  که نقل و انتقال ارز برای خرید کائوچو که عمده مواد اولیه صنایع لاستیک میباشد تسهیل و هزینه نقل و انتقال از ۸درصد به کمتر از ۵ درصد کاهش یابد و نیز کشور چین که صادر کننده عمده مواد شیمیایی مورد استفاده صنایع  لاستیک کشور است و پرداخت مستقیم با وجود تحریم های اخیر بانک کونلون به خود کشور چین محدود شده است لیکن با حل مشکل این بانک میتوان پرداخت ها را  مثل سابق و بدون کارمزد در مدت زمان کوتاه و با هزینه پایین انجام داد.

25