بازار سهام

آینده نگر بازار

فشار نمادهای بانکی‌ بر شاخص

دیروز شاخص کل بورس با افت 788 واحدی (8/ 0 درصدی) در سطح 95 هزار و 526 واحدی ایستاد. بازگشایی نماد بانک صادرات، «وبصادر» پس از توقف از 30 تیر 95 و با افزایش 222 درصدی زیان و افت 49 درصدی قیمت هر سهم مواجه شد. بازگشایی نماد بانک پارسیان «وپارس» از آبان 95، و با تبدیل سود 51ریالی به زیان 20ریالی و شناسایی زیان در عملکرد 9ماهه در کنار «وبملت» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. نماد «فارس» پس از تعدیل مثبت 26 درصدی بازگشایی شد و بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشت. با توقف روند نزولی قیمت فولاد در بازارهای چین، سنگ‌آهن صعودی شد و آمار مناسب اقتصادی چین از مس و روی تا حدی حمایت کرد. اما کم‌نوسانی فلزی‌ها را شاهد بودیم. در شرایط روند کم‌نوسان خودرویی‌ها حمایت حقوقی‌ها از «خودرو» را شاهد بودیم. چشم‌انداز بازگشایی سایر نمادهای متوقف بر شاخص اثرگذار است.

 

بازار ارز

آینده نگر بازار

سقف‌شکنی دلار

دیروز هر دلار آمریکا با رشد ۲۵ تومانی به نرخ ۴۸۰۴ تومان معامله شد. رشد تقاضا با نزدیک شدن به سال نو در کنار جوسازی پیرامون تحولات اخیر کابینه ترامپ و جایگزینی وزیر امور خارجه این کشور با تردیدها نسبت به خروج آمریکا از برجام عامل حمایت از نرخ دلار شد. با این وجود، نرخ دلار حواله‌ای که روز سه‌شنبه بالاتر از ۴۸۵۰ تومان معامله می‌شد، روز گذشته نزولی شد و زیر ۴۸۳۰ تومان قرار گرفت. موضوعی که افت تقاضای آربیتراژی را رقم زد. پیش‌تر پس از کم‌نوسانی دلار نزدیک سطح ۴۴۶۰ تومان با نرخ‌گذاری دستوری بانک مرکزی و با وجود محدودیت‌های جدی عرضه دلار، رشد قابل توجه تقاضا با شناسایی کف قیمتی و افزایش سفته‌بازی در بازار ارز، بانک مرکزی اقدام به افزایش نرخ دلار به کانال ۴۷۹۰ تومانی کرد. رشد تدریجی دلار در کانال ۴۸۰۰ تومانی محتمل است.

 

بازار سکه

آینده نگر بازار

تداوم صعود سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 22 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 632 هزار تومان معامله شد. با رشد نرخ دلار و افزایش طلای جهانی صعود سکه در کانال یک میلیون و 600 هزار تومانی را پرشتاب کرد. در بازار طلای جهانی تقویت ریسک‌گریزی معامله‌گران با اقدام اخیر ترامپ برای برکناری وزیر امور خارجه رشد طلا نزدیک سطح ۱۳۳۰ دلاری را رقم زد. اما احتمال افزایش نرخ بهره در مارس فشار را بر طلا حفظ کرده است. در بازار ارز نیز روز گذشته دلار بالاتر از ۴۸۰۰ تومان قرار گرفت. با اینکه پیش‌تر قیمت سکه در کم‌نوسانی دلار و با توقف حراج سکه در کانال ۴۴۶۰ تومانی، با رشد ۱۰۱ هزار تومانی در ۹ روز معاملاتی همراه شد. با شکسته شدن سقف یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی سکه ۴۰هزار تومان رشد در دو روز را ثبت کرد.

 

بازار طلای جهانی

آینده نگر بازار

رشد طلا با ریسک‌گریزی

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1326 دلار معامله شد. در ساعات پایانی معاملات روز سه‌شنبه، برکناری وزیر امور خارجه آمریکا از سوی ترامپ، با تقویت ریسک‌گریزی معامله‌گران و افت شاخص دلار طلا را به سقف ۱۳۳۰ دلاری نزدیک کرد. روز چهارشنبه نیز شاهد تداوم روند طلا نزدیک سطح مزبور بودیم. اما رشد بازارهای سهام با آمار مناسب اقتصادی چین مانع از رشد قابل توجه طلا شد. آمار خرده‌فروشی آمریکا کمتر از پیش‌بینی‌ها، اما نرخ تورم تولیدکننده (PPI) این کشور بالاتر از پیش‌بینی‌ها گزارش شد. رشد نرخ تورم تولیدکننده می‌تواند با افزایش قیمت‌ها در نرخ تورم مصرف‌کننده (CPI) منعکس شود. امری که می‌تواند تسریع روند افزایش نرخ بهره (۴ بار در سال ۲۰۱۸) را به دنبال داشته باشد. همچنان چشم‌انداز افزایش نرخ بهره در نشست مارس محتمل است. نرخ تورم اروپا روز پنج‌شنبه می‌تواند بر شاخص دلار اثرگذار باشد.

 

بازار اوراق مسکن

آینده نگر بازار

فشار کاهش تقاضا بر اوراق

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با افت 4/ 0 درصدی به قیمت 65 هزار و 911 تومان معامله شدند. نزدیک‌تر شدن به پایان سال، نوسان «تسه»ها در کف 28 ماهه را ادامه‌دار کرده است. پس از تشدید هیجانات در بازار مسکن از آذر، در ماه‌ بهمن افت 2/ 3 درصدی تعداد معاملات نسبت به دی رقم خورد. اما ورود تقاضای سرمایه‌گذاری به بازار مسکن، همگام با تشدید هیجانات در بازارهای ارز و سکه و افزایش خرید واحد‌های کلنگی و چشم‌انداز رشد قیمت مسکن با افزایش قیمت نهاده‌های تولید شتاب رشد قیمت مسکن را تشدید کرد. با وجود رشد ماهانه قیمت مسکن در سه ماه تیر، مرداد و شهریور (اوج تقاضای مسکن) به ترتیب ۲/ ۱ درصد، یک و ۹/ ۱ درصد، اما در ماه بهمن رشد ۱/ ۵ درصدی قیمت مسکن رقم خورد. امری که احتیاط را در میان متقاضیان مسکن تقویت کرد.

 

بازار نفت

آینده نگر بازار

سایه تغییرات کابینه ترامپ بر نفت

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۲/ ۶۱ دلار معامله شد. تغییرات اخیر در کابینه ترامپ، جایگزینی رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه با مایک پمپئو (رئیس کنونی CIA) با تقویت ریسک خروج آمریکا از برجام در نتیجه پیش‌بینی‌ها کاهش صادرات نفت ایران به میزان ۲۵۰ هزار تا ۵۰۰ هزار بشکه در روز از نفت حمایت کرد. رشد سرمایه‌گذاری ثابت و تولیدات صنعتی چین نیز چشم‌انداز رشد تقاضای نفت را تقویت کرد. چشم‌انداز رشد تقاضا و تعهد مناسب اوپک و غیراوپک به توافق نیز از نفت حمایت می‌کند. با این وجود گزارش موسسه نفت آمریکا (API) از افزایش ۱۶/ ۱ میلیون بشکه موجودی نفت تجاری، کمتر از پیش‌بینی کارشناسان (۵/ ۲ میلیون بشکه) پیش از گزارش رسمی در کنار چشم‌انداز رشد تولیدات آمریکا و افزایش تولیدات آمریکا به میزان ۲۳ درصد از میانه ۲۰۱۶ عامل فشار بر نفت شد.


گزارش روزانه بازار ارز و طلا را اینجا بخوانید