بازار سهام

سومین هفته صعود شاخص

شاخص کل بورس با رشد ۶/ ۰ درصد و ثبت سومین هفته صعودی در سطح ۹۹ هزار و ۵۲۲ واحدی ایستاد. گزارش‌های مناسب ۹ماهه و قیمت‌های مطلوب جهانی متانول و اوره (با وجود افت از سقف‌های پیشین) در کنار رشد اخیر نرخ دلار،  رشد ۹/ ۳ درصدی شاخص صنعت محصولات شیمیایی را رقم زد. شناسایی سود در گروه‌های فلزی-معدنی کم‌نوسانی این نمادها را به دنبال داشت. اقبال حقیقی‌ها، تغییر مالکیت ۶۴ میلیارد تومانی به نفع حقیقی‌ها را در هفته اخیر رقم زد. روز پنج‌شنبه، با افت شاخص دلار به کف جدید ۳ساله، فلز روی به سقف جدید ۱۰ساله (۳۴۸۱دلار/ تن) و سرب به بالاترین سطح از آگوست ۲۰۱۱ (۲۶۵۳ دلار/ تن) رسید و مس که در ۶۹۰۰ دلار معامله می‌شد به بالاتر از ۷۱۰۰ دلار بازگشت. احتمال کاهش ساخت‌و‌ساز چین با نزدیک شدن به پایان سال چینی می‌تواند در کوتاه‌مدت بر قیمت‌های جهانی فشار آورد.

آینده  نگر بازار

 

بازار ارز

رفت و برگشت دلار

هر دلار آمریکا با رشد 3/ 1 درصدی برای پنجمین هفته متوالی صعودی و به نرخ 4534 تومان معامله شد. پس از پنج‌ کانال‌شکنی دلار در دی و ثبت رشد ماهانه 6/ 8 درصدی، از ابتدای بهمن شاهد تداوم روند صعودی نرخ دلار بودیم. به‌صورتی که روز یکشنبه مقاومت سطح 4600 تومانی دلار شکسته شد. رشد تقاضا و همچنین کاهش عرضه از سوی فروشندگان روند صعودی نرخ دلار را روز دوشنبه تا بالاتر از سقف 4650 تومانی نیز ادامه‌دار کرد. اما در ادامه از روز سه‌شنبه فشار عرضه از سوی صرافی بانک‌ها در کنار تقویت احتیاط میان معامله‌گران نرخ دلار را پایین‌تر از سطح 4600 تومانی قرار داد، به این ترتیب افت 121 تومانی نرخ دلار طی 3 روز معاملاتی تا پایان معاملات روز پنج‌شنبه رقم خورد. همچنین انتظار می‌رود شاهد تقابل شناسایی فرصت خرید و رشد تقاضای آربیتراژی در مقابل عرضه صرافی بانک‌ها باشیم.

آینده  نگر بازار

 

بازار سکه

سوخت طلای جهانی برای سکه

هر سکه طرح جدید با رشد هفتگی 6/ 0 درصدی با ثبت پنجمین هفته صعودی به قیمت یک میلیون و 517 هزار تومان معامله شد. با رشد نرخ دلار در میانه هفته بالاتر از سقف 4650 تومانی، سکه تا قیمت یک میلیون و 533 هزار تومان معامله شد. در ادامه با وجود روند نزولی نرخ دلار تا سطح 4534 تومان  شاهد کم‌واکنشی سکه به این عامل به دلیل رشد حدود 30 دلاری اونس طلای جهانی تا ساعات پایانی معاملات بازار داخلی روز پنج‌شنبه بودیم. افت شاخص دلار تا کف 3ساله روز پنج‌شنبه طلا را تا سقف 1366 دلار افزایش داد. اما در ادامه بازگشت شاخص دلار از کف، نوسان طلا روز جمعه در کانال 1350 دلاری را ادامه‌دار کرد. آمار رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) سه‌ماهه سوم آمریکا روز جمعه می‌تواند بر طلا اثرگذار باشد.

آینده  نگر بازار

 

بازار طلای جهانی

افت طلا از سقف 5/ 1 ساله

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1350 دلار معامله شد. اظهارات استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا از اثرات مثبت کاهش ارزش دلار بر رشد اقتصادی آمریکا و رشد یورو به سقف ۳ساله، روز پنج‌شنبه افت شاخص دلار را به کف ۳ساله و اونس طلا را به سقف۰۷/ ۱۳۶۶ دلار بالاترین سطح در ۵/ ۱ سال اخیر (آگوست ۲۰۱۶) رساند. اظهارات ماریو دراگی، رئیس بانک مرکزی اتحادیه اروپا از رشد مناسب اقتصادی آمریکا و احتمال تسریع روند افزایش نرخ تورم در میان‌مدت از یورو حمایت کرد. اما در ادامه ترامپ اعلام کرد تنها بخشی از اظهارات منوچین برداشت شده است اما «دلار قدرتمندتر خواهد شد». بنابراین از ساعات پایانی پنج‌شنبه طلا نزولی شد. با وجود چشم‌انداز تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا، رشد سایر ارزها در مقابل دلار، احتمال افت بازارهای سهام و ریسک‌های ژئوپلیتیک عامل حمایت از طلا هستند.

آینده  نگر بازار

 

بازار اوراق مسکن

ادامه نزول «تسه»ها

اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با افت 65/ 0 درصدی برای دومین هفته متوالی نزولی شدند. پس از دو ماه نزولی «تسه»ها در آذر و دی، از ابتدای بهمن نیز شاهد تداوم روند نزولی قیمت اوراق تسهیلات مسکن بودیم. افت ۵/ ۰ درصدی بازدهی اوراق نسبت به ابتدای سال رقم خورد اما آمارها رشد ۵/ ۱۲ درصدی تعداد معاملات و رشد ۲/ ۸ درصدی قیمت مسکن در ۱۰ ماه ابتدایی سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته را ارائه می‌دهد. افزایش تقاضای مسکن از سوی خانه‌‌اولی‌ها و تامین مالی با وام جایگزین صندوق یکم بانک مسکن یکی از دلایل کم‌نوسانی «تسه»ها است. علاوه بر این سیگنال‌های رشد تقاضای سرمایه‌گذاری می‌تواند با تشدید نوسانات قیمتی، با توجه به پایین بودن قدرت خرید متقاضیان (سهم ۳۳ درصدی مسکن در سبد خانوار متوسط) کاهش سهم تقاضای مصرفی در بازار مسکن را به دنبال داشته باشد.

آینده  نگر بازار

 

بازار نفت

نوسان نفت نزدیک سقف

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۵/ ۶۵ دلار معامله شد. با وجود رسیدن WTI به بالاترین سطح در ۳ سال اخیر (۶۶/ ۶۶ دلار) روز پنج‌شنبه اما در ادامه بازگشت شاخص دلار از کف ۳ساله افت آرام نفت را رقم زد. کاهش (۱/ ۱ میلیون بشکه) موجودی نفت تجاری آمریکا برای دهمین هفته متوالی و رسیدن موجودی نفت کوشینگ اوکلاهاما به کمترین سطح در ۳ سال، وضعیت بک‌واردیشن (بالاتر رفتن قیمت‌های کنونی نسبت به آتی؛ چشم‌انداز کمبود عرضه) را در بازار نفت رقم زد. اما انتظار کاهش تقاضا از سوی پالایشگاه‌ها به دلیل فصل تعمیر و نگهداری، نزدیک شدن به پایان فصل سرما در کنار پیش‌بینی رشد تولیدات آمریکا به بالاتر از ۱۰ میلیون بشکه در روز فشار را بر نفت حفظ کرده است. اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) نیز رشد تولیدات‌ آمریکا به ۹/ ۹ میلیون بشکه در روز را گزارش کرد.

آینده  نگر بازار


گزارش روزانه بازار ارز و طلا را اینجا بخوانید