علت این اتفاق شدت نوسانات افزایشی ابتدای هفته بود. در این میان، روند متناقض دلار در طول هفته و توجه به عوامل متفاوت، موجب شکل‌گیری جهت‌گیری و انتظارات متمایز در بازار ارز شده است. عده‌ای اعتقاد دارند، قیمت دلار در اولین روز هفته جاری تغییر مسیر خواهد داد و افت بیشتری را تجربه نخواهد کرد، حال آنکه عده دیگری در انتظار کاهش بیشتر این ارز و حتی شکست مرز ۴ هزار و ۵۰۰ تومان هستند. هر دو دسته از معامله‌گران انتظارات خود را بر پایه برخی نشانه‌ها استوار کرده‌اند؛ گروهی باور دارند، نمودارهای فنی حمایت قوی محدوده ۴هزار و ۵۳۰ تومان را نشان می‌دهد، حال آنکه کاهشی‌ها معتقدند دلار به‌راحتی به زیر نقاط حمایتی پیشین نزول کرده و ادامه عرضه بازارساز زمینه را برای افت بیشتر قیمت فراهم خواهد کرد. به باور آنها، در روزهای قبل مقاومت بیشتری در برابر کاهش قیمت در بازار وجود داشت. در این شرایط، تنها عرضه بازارساز بود که در برابر نیروهای افزایشی قرار داشت. با این حال، در روزهای اخیر با نزول دلار به زیر سطح ۴ هزار و ۶۰۰ تومان، برخی معامله‌گران نیز ترجیح داده‌اند ارز خریداری شده خود را به فروش برسانند. یکی از دلایلی که این عده را در مسیر فروش قرار داد، ناامیدی آنها از بازگشت قیمت به سطوح بالاتر بود. از نظر آنها، سیگنال‌های خبری احتمال رشد بیشتر دلار در انتهای سال را مخابره نمی‌کنند. افزایش درآمدهای نفتی، افزایش عرضه ارز از سوی پتروشیمی‌ها در انتهای سال و تبدیل دلار به ریال ازسوی برخی شرکت‌ها در انتهای سال از جمله عواملی هستند که قیمت را در دو ماه انتهای سال تحت فشار قرار می‌دهند. در حالی که معامله‌گران کاهشی روی نشانه‌های یاد شده تاکید می‌کنند، افزایشی‌های بازار باور دارند، میزان تقاضا همچنان در بازار بالاست. به گفته آنها، بازارساز به احتمال زیاد پس از ۳ روز عرضه شدید، میزان فروش خود را کاهش خواهد داد و پس از آن قیمت به مسیر افزایشی بازخواهد گشت. دیگر عاملی که این عده را به رشد قیمت امیدوار می‌کند، احتمال نوسان‌گیری برخی معامله‌گران در ابتدای کانال ۴ هزار و ۵۰۰ تومان است. در برخی از نظرسنجی‌ها که در کانال‌های تلگرامی معامله‌گران صورت گرفته است، عده زیادی کف قیمت دلار را در حوالی مرز ۴ هزار و ۵۰۰ دانسته بودند.

در روزی که دلار از مرز ۴ هزار و ۵۵۰ تومان پایین‌تر رفت، سکه تمام بهار آزادی نیز نتوانست کانال یک میلیون و ۵۲۰ هزار تومان را حفظ کند. روز پنج‌شنبه سکه ۴ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت یک میلیون و ۵۱۷ هزار تومان رسید. نیم و ربع سکه نیز آخر هفته را با هزار تومان کاهش به پایان بردند. با این حال، هر سه فلز گرانبهای داخلی در مجموع هفته افزایشی را پشت سر گذاشتند. ربع سکه هفته گذشته بیشترین افزایش را در میان سکه‌های طلا داشت و با ۸/ ۲درصد رشد روی قیمت ۴۴۰ هزار تومان آرام گرفت. نیم سکه با رشد ۸/ ۱ درصدی و رسیدن به قیمت ۷۴۰ هزار تومان عنوان دوم را به خود اختصاص داد. سکه تمام هفته گذشته نیز تنها رشد ۶/ ۰ درصدی را به ثبت رساند. رشد سکه تمام در شرایطی به ثبت رسید که در معاملات پشت خطی روز جمعه این فلز گرانبها تا یک میلیون و ۵۰۷ هزار تومان پایین آمده بود. انتشار خبر آغاز پیش‌فروش سکه از ۱۵ بهمن مهم‌ترین عاملی بود که سکه تمام را در روز جمعه در جاده کاهشی قرار داد. در این شرایط سکه به صعود اونس به بالای مرز هزار و ۳۵۰ دلار نیز چندان توجهی نکرد.

  دلار به نوسانات افزایشی پشت کرد

در ۳ روز ابتدایی هفته گذشته دامنه نوسانات دلار شدت پیدا کرد و این ارز در مقطعی به بالای ۴ هزار و ۷۰۰ تومان سرک کشید. با این حال، در ۳ روز انتهایی هفته این ارز به نوسانات افزایشی پشت کرد و بیشتر در مسیر کاهشی قدم برداشت. در اولین روز هفته گذشته، شاخص بازار ارز ۷۱ تومان رشد را به ثبت رساند و با گذر از مرز ۴هزار و ۵۰۰ تومان به قیمت ۴ هزار و ۵۴۵ تومان رسید. روز یکشنبه، نوسانی‌ترین روز بازار در یک سال اخیر بود و بیشترین میزان رشد دلار در سال ۹۶ نیز در همین روز به ثبت رسید. دلار روز یکشنبه به سرعت وارد کانال ۴ هزار و ۶۰۰ تومان شد و در کمتر از یک ساعت مرز ۴ هزار و ۷۰۰ تومان را نیز شکست. در این سطح قیمت میزان فروش‌ها به حد زیادی افزایش یافت تا قیمت در نهایت روی عدد ۴ هزار و ۶۴۰ تومان قرار بگیرد. این قیمت ۹۵ تومان از روز ابتدایی هفته بیشتر بود. تلاش دلار برای شکست مرز ۴ هزار و ۷۰۰ تومانی در روز دوشنبه نیز ثمری نداشت و این ارز با افزایش جزئی ۱۵ تومانی به قیمت ۴ هزار و ۶۵۵ تومان رسید. پس از این روز، در حالی که عده زیادی در انتظار ارقام بالاتر و سقف‌های جدیدتر بودند، دلار در مسیر کاهشی قرار گرفت که تا محدوده سوم کانال ۴ هزار و ۵۰۰ تومان ادامه یافت.

بخشی از این کاهش ناشی از اظهارات رئیس‌جمهوری مبنی‌بر کافی بودن منابع ارزی و افزایش این منابع در سال آینده بود. با این حال، علت اصلی تغییر مسیر دلار عرضه زیاد بازیگران بازارساز بود. تحت‌تاثیر افزایش حجم ارز موجود در بازار، روز سه‌شنبه دلار ۵۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت ۴ هزار و ۶۰۵ تومان رسید. روز چهارشنبه دلار ۳۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت ۴ هزار و ۵۷۵ تومان رسید. روز پنج‌شنبه نیز با افت ۴۱ تومانی قیمت ۴ هزار و ۵۳۴ تومان به ثبت رسید. در آخرین روز هفته، دلار معاملات خود را با قیمت ۴ هزار و ۵۶۲ تومان شروع کرد که ۱۳ تومان کمتر از قیمت بسته شده روز چهارشنبه بود. پس از این قیمت با نوسانات آرام در مسیر کاهشی قرار گرفت. کاهش شدت نوسانات در بازار ارز میل خریداران برای بالا آوردن قیمت را نیز کاهش داده است.این در حالی است که در ابتدای هفته کمتر معامله‌گری حاضر به فروش دلار بود و بیشتر بازیگران تلاش می‌کردند که اقدام به تهیه  این ارز کنند. در آن فضای پرهیجان، رفتارهای منطقی کمتر جایی در بازار داشت؛ عاملی که موجب شد روند کاهشی ۳ روز انتهای هفته عده زیادی از معامله‌گران را دچار ضرر کند.

بانک و بیمه

بانک و بیمه


روند بازارها را در صفحه آینده‌نگر بخوانید

 


پیش‌فروش سکه از نیمه بهمن