بازار سهام

هفتمین ماه صعودی شاخص

شاخص کل بورس با رشد ۵/  ۳ درصدی، با ثبت هفتمین ماه صعودی متوالی دیروز در سطح ۹۸ هزار و ۸۱۷ واحدی ایستاد و بازدهی شاخص کل از ابتدای سال به ۲۸ درصد رسید. گزارش‌های ماهانه مناسب به ویژه فلزی-معدنی‌ها و پتروشیمی‌ها و سطوح مناسب قیمت فلزات، با نوسان روی بالاتر از ۳۴۰۰ دلار و مس بالاتر از ۷۱۰۰ دلار در کنار تداوم رشد نرخ دلار، شاخص کل بورس روز چهارشنبه، ۲۷ دی به سقف تاریخی ۹۸ هزار و ۹۲۴ واحدی رسید. با وجود حمایت عوامل بنیادین، روز شنبه شناسایی سود میان معامله‌گران،  باعث کاهش ۱۰۷واحدی شاخص شد.«فولاد» در کنار «فملی» و «تاپیکو» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. همچنان ریسک سیستماتیک برجام نیز عامل احتیاط میان معامله‌گران است به‌صورتی که با وجود رشد «خودرو» در کنار سایر نمادهای خودرویی در ابتدای معاملات، اما در ادامه این نمادها در محدوده منفی به کار خود پایان دادند.

آینده  نگر بازار

 

بازار ارز

پنج کانال‌شکنی دلار در آذر

هر دلار آمریکا با رشد ماهانه 6/  8 درصدی، به نرخ 4545 تومان معامله شد. با وجود روند کم‌نوسان نرخ دلار زیر سطح 4200 تومان در هفته ابتدایی دی، در ادامه رشد تقاضای سفته‌بازی با چاشنی عوامل غیراقتصادی داخلی در ادامه نزدیک شدن به تصمیم ترامپ در مورد برجام، با تقویت رشد تقاضای محافظه‌کارانه نرخ دلار را به سقف 4400 تومان نزدیک کرد. با وجود افت مقطعی دلار با عدم خروج آمریکا از برجام، تداوم تقاضای سفته‌بازی با کاهش احتیاط میان معامله‌گران و کاهش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها نوسانات صعودی دلار را تشدید کرد. روز شنبه نیز با رشد درهم تا سطح 1237 تومان، تشدید نوسانات صعودی دلار بالاتر از 4500 تومان و بیشترین رشد روزانه دلار در یک سال اخیر رقم خورد. صرافی بانک‌ها نیز به دلیل رشد تقاضای آربیتراژی نرخ دلار را نزدیک سطوح بازار عرضه کردند.

آینده  نگر بازار

 

بازار سکه

سیگنال ارز به سکه

هر سکه طرح جدید با جهش ماهانه ۱/  ۹ درصدی به قیمت یک میلیون و ۵۱۷ هزار تومان معامله شد. در یک ماه اخیر رشد حدود ۶۳ دلاری اونس طلای جهانی با روند نزولی شاخص جهانی دلار به کف ۳‌ساله رقم خورد. احتمال تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا فشار را بر طلا حفظ کرده است. اما رشد سایر ارزها در مقابل شاخص دلار می‌تواند از طلا حمایت کند. با این وجود، توجه معامله‌گران سکه به نوسانات بازار ارز بود، بنابراین با جهش ۳۵۸ تومانی نرخ دلار در یک ماه اخیر، مقاومت سطح یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در مقابل سکه شکسته شد. روز شنبه نیز به دلیل رشد نرخ دلار در منطقه و افزایش نرخ حواله‌ای درهم با عبور دلار از مرز ۴۵۰۰ تومان که پیش‌تر مقاومت جدی آن انتظار می‌رفت، دلار سکه را با رشد ۹ هزار تومانی همراه کرد.

آینده  نگر بازار

 

بازار طلای جهانی

چرخش طلا پس از 5 هفته

هر اونس طلای جهانی پس از 5 هفته صعودی، با افت 5/  0 درصدی به قیمت 6/  1330 دلار معامله شد. پس از رسیدن طلا به سقف 1344 دلار (4 ماهه)، در ادامه رشد شاخص دلار از کف، نوسان طلا در کانال 1330 دلاری را محدود کرد. چشم‌انداز خروج بانک مرکزی اتحادیه اروپا از خرید اوراق قرضه در سپتامبر به دلیل رشد مناسب اقتصادی، از یورو حمایت می‌کند. اما اظهارات نایب رئیس بانک اروپا از عدم تغییر سیاست‌ها و اثرات نامطلوب رشد قابل توجه یورو، افت یورو از سقف را رقم زد. روز جمعه تردیدها نسبت به بسته شدن دولت آمریکا شاخص دلار را به کف ۳ساله نزدیک کرد. عدم تصویب منابع مالی لازم برای تامین مالی دولت از سوی سنای آمریکا منجر به تعطیلی دولت از روز شنبه شد. چشم‌انداز تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا و روند سایر ارزها بر طلا اثرگذار هستند.

آینده  نگر بازار

 

بازار اوراق مسکن

نزول آرام اوراق تسهیلات

اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با افت ماهانه 5/  1 درصدی برای سومین ماه متوالی نزولی و به قیمت 73 هزار و 288 تومان معامله شدند. با وجود روند کم‌نوسان اوراق در سطح 74 هزار تومانی در آذر، در ماه دی افت تدریجی تقاضا، میانگین قیمت اوراق را در سطح 73 هزار و 568 قرار داد. با این وجود در ماه‌های اخیر شاهد تشدید نوسانات قیمت مسکن هستیم به‌صورتی که در آذر رشد ۲/  ۵۰ درصدی تعداد معاملات و رشد بیش از ۱۴ درصدی قیمت مسکن در تهران رقم خورد. افزایش سهم خانه‌های کلنگی از ۶ به ۱۲ درصد در کنار سهم خانه‌های کوچک‌تر که قابلیت معامله‌ بالاتری دارند می‌تواند سیگنالی برای ورود تقاضای سرمایه‌گذاری علاوه بر تقاضای مصرفی در بازار مسکن باشد. همچنان رشد تدریجی تقاضا با نزدیک شدن به پایان سال می‌تواند «تسه»ها را به روند صعودی بازگرداند.

آینده  نگر بازار

 

بازار نفت

افت نفت پس از ۴ هفته

هر بشکه نفت خام آمریکا پس از ۴ هفته صعودی با افت ۴/  ۱ درصدی به قیمت ۳۷/  ۶۳ دلار معامله شد. در هفته اخیر شاهد روند کم‌نوسان قیمت نفت پایین‌تر از سقف ۳ساله (برنت بالاتر از ۷۰ دلار) بودیم. آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) کاهش قابل توجه موجودی نفت به دلیل توافق اوپک و غیراوپک را اعلام کرد. امری که در کنار چشم‌انداز رشد تقاضا عامل حمایت از نفت است. اما رشد مجدد تولیدات نفت آمریکا در کنار پیش‌بینی اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) از رشد تولیدات شیل به میزان ۱۱۱ هزار بشکه در روز تا ۵۵/  ۶ میلیون بشکه در روز و پیش‌بینی آژانس از فراتر رفتن تولیدات نفت این کشور از ۱۰ میلیون بشکه در روز و رشد پرشتاب تولیدات کانادا و برزیل فشار بر نفت را حفظ کرده است. افت (۵ موردی) تعداد دکل‌های نفتی برای دومین هفته در ۳ هفته اخیر می‌تواند بر بازار اثرگذار باشد.

آینده  نگر بازار

 


گزارش روزانه بازار ارز و طلا را اینجا بخوانید