بازار سهام

تداوم روند نزولی شاخص

دیروز شاخص کل بورس با افت ۵۶۶ واحدی (۶/ ۰ درصدی) در سطح ۹۶هزار و ۲۸ تومان قرار گرفت. در شرایط تعطیلی بازارهای جهانی و با وجود رشد قیمت‌ جهانی کالاها از کف در ساعات پایانی معاملات روز جمعه، شاهد تداوم فضای احتیاطی بازار سهام بودیم. اعلام ممنوعیت افزایش قیمت فولاد در بورس کالا از سوی وزارت صنعت تا پایان خرداد  فشار فروش را بر فولادی‌ها تشدید کرد. همچنین تردیدها نسبت به چشم‌انداز بازارهای جهانی با تشدید نوسانات قیمت‌ها فشار بر فلزی-معدنی‌ها را حفظ کرده است. در نمادهای پالایشی، «شتران» با احتمال افزایش سرمایه با رشد همراه شد. اما سایر پالایشی‌ها در فضای منفی معامله شدند. پس از موج مثبت خودرویی‌ها به ویژه تولیدکنندگان خودروهای سنگین با اخبار نوسازی ناوگان‌ها، تردیدها نسبت به ریسک برجام و عوامل بنیادین عامل تداوم فروش در این نمادها است.  

آینده  نگر بازار

 

بازار ارز

کم‌نوسانی دلار زیر ۴۵۰۰ تومان

دیروز هر دلار آمریکا با افت ۶ تومانی به نرخ ۴۴۹۳ تومان معامله شد. پس از افزایش ۳۸ تومانی نرخ دلار در ۳ روز متوالی هفته گذشته تا نزدیک سقف ۴۵۰۰ تومانی، در روزهای اخیر شاهد احتیاط بازارساز بودیم. بنابراین با اینکه پیش‌تر صرافی بانک‌ها محدودیت‌های معاملاتی از جمله سقف خرید تعیین کرده بودند. اما با تداوم صف‌های طولانی خرید ارز، بازارساز فروش ارز تنها با ارائه پاسپورت و بلیت را عنوان کرد. اما همچنان بالاتر بودن نرخ حواله‌ای درهم با رشد تقاضای آربیتراژی و شناسایی کف قیمتی عوامل حمایت از دلار است. موضوعی که نرخ دلار را در معاملات غیررسمی بالاتر از ۴۷۵۰ تومان حفظ کرده است. پیش‌تر از ابتدای دی رشد تقاضای محافظه‌کارانه، سیگنال‌های ورود نقدینگی با رشد پول (و کاهش شبه‌پول) افزایش ۳/ ۱۷ درصدی دلار را از ابتدای دی تا سقف ۴۹۱۰ تومانی (۲۴ بهمن) رقم زد.

آینده  نگر بازار

 

بازار سکه

حبس بازه‌ای سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با افت 4 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 586 هزار تومان معامله شد. در 6 روز معاملاتی اخیر سکه در بازه 1585 هزار و 1590 هزار تومانی نوسان داشت. پیش‌تر همگام با افت نرخ دلار، سکه تا کف یک میلیون و 488 هزار تومان افت کرد. اما در ادامه توقف حراج سکه و رشد دلار در معاملات غیررسمی (تا 4750 تومان) سکه را با رشد 101 هزار تومانی (طی 9 روز معاملاتی) همراه کرد. با پیش‌خور شدن چشم‌انداز رشد دلار قیمت سکه نزدیک سقف یک میلیون و 600 هزار تومان کم‌نوسان شد. در بازار طلای جهانی، چشم‌انداز افزایش نرخ بهره آمریکا در نشست مارس، فشار را بر طلا حفظ کرده است. برخی کارشناسان شکسته شدن حمایت سطح 1300 دلاری را دور از انتظار نمی‌دانند. همچنان نوسان دلار و طلا بر سکه اثرگذار است.

آینده  نگر بازار

 

بازار طلای جهانی

طلا در انتظار سیگنال‌های آمریکا

هر اونس طلای جهانی با رشد هفتگی 03/ 0 درصدی به قیمت 1/ 1323 دلار معامله شد. رشد شاخص دلار روز پنج‌شنبه با افت یورو (با احتمال تداوم سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی اروپا به دلیل پایین‌تر بودن نرخ تورم از هدف) و افت ین (با تداوم سیاست‌های به شدت انبساطی پولی) افت طلا نزدیک کف ۱۳۱۵ دلاری را رقم زد. روز جمعه با وجود ثبت بیشترین رشد اشتغال آمریکا در فوریه در ۵/ ۱سال اخیر، اما رشد نرخ دستمزد کمتر از پیش‌بینی‌ها با افت شاخص دلار تا حدی از طلا حمایت کرد. رشد بازارهای سهام با چشم‌انداز ملاقات ترامپ و کیم یونگ اون، مانع از رشد قابل توجه طلا شد. نرخ تورم و آمار خرده‌فروشی آمریکا بر طلا اثرگذار است. در نظرسنجی هفتگی کیتکو (از ۱۷ کارشناس) ۱۱ نفر روند نزولی، ۲ کارشناس صعودی و ۴ نفر حرکت خنثی را پیش‌بینی کردند.

آینده  نگر بازار

 

بازار اوراق مسکن

فروکش تقاضای مسکن در ماه‌های پایانی

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۵ (تسه۹۵۱۲) با رشد ۷/ ۰درصدی به قیمت ۶۶ هزار و ۷۴۹ تومان معامله شدند. با وجود نوسان «تسه»ها بالاتر از سطح ۷۰ هزار تومانی، اما کاهش تقاضا از ابتدای اسفند میانگین قیمت اوراق را به سطح ۶۶ هزار و ۹۱۹ تومان رسانده است. با توجه به رابطه قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی وام ۲/ ۲۱ درصد است. مسعود ایزدی، مدیر امور ارتباطات و بازاریابی بانک مسکن افزایش ۳/ ۳۲ درصدی تعداد تسهیلات پرداختی در ۱۱ ماه ابتدای سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته و رشد ۵/ ۴۳ درصدی تعداد تسهیلات ساخت طی ۱۱ ماه اول سال را اعلام کرد. موضوعی که چشم‌انداز خروج عرضه و تقاضا از رکود را تقویت کرده است. با وجود این در ماه‌های پایانی سال با تشدید روند صعودی قیمت مسکن، شرایط احتیاطی افت تقاضای اوراق تسهیلات را رقم زد.

آینده  نگر بازار

 

بازار نفت

خوش‌بینی گلدمن‌ساکس به نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد هفتگی ۹/ ۰ درصدی به قیمت ۰۴/ ۶۲ دلار معامله شد. با وجود سطح مناسب تعهد اوپک به توافق، رشد موجودی نفت تجاری آمریکا در کنار رشد تولیدات این کشور (افزایش ۲۳ درصدی از میانه ۲۰۱۶ تا ۳۷/ ۱۰ میلیون بشکه در روز) فشار را بر نفت حفظ کرد. پیش‌تر آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) چشم‌انداز رشد شتاب عرضه غیراوپک را بیش از شتاب رشد تقاضا در میان‌مدت اعلام کرد. اما گلدمن‌ساکس با خوش‌بینی به رشد تقاضا (۸۵/ ۱ میلیون بشکه در روز) در سال ۲۰۱۸، چشم‌انداز کاهش موجودی نفت تجاری به زیر میانگین ۵ساله در سه‌ماه سوم سال جاری را ارائه داد. همچنین با وجود احتمال کاهش تقاضا با چشم‌انداز جنگ تجاری اما این موسسه اثر عامل مزبور را تدریجی اعلام کرد و طبق پیش‌بینی این موسسه افت شاخص دلار اثر این عامل را جبران خواهد کرد.

آینده  نگر بازار


گزارش روزانه بازار ارز و طلا را اینجا بخوانید