شماره روزنامه ۶۱۰۵
|

  • پیامدهای اجتماعی- اقتصادی جنگل‏‏‏‏‌زدایی

    دنیای اقتصاد -حمید ملازاده: جنگل‏‏‏‏‌زدایی و قطع درختان در مقیاس وسیع، دیگر فقط یک مساله ‏‏‏‏‌زیست‌محیطی نیست و تبدیل به یک بحران اجتماعی و اقتصادی با پیامدهای جهانی شده‌است. ازبین‌رفتن جنگل‏‏‏‏‌ها نه‌تنها به طبیعت آسیب می‌رساند، بلکه معیشت مردمانی را که به این اکوسیستم‏‏‏‏‌ها وابسته هستند را نیز تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. پیامدهای اقتصادی و اجتماعی پدیده شوم تخریب جنگل‌ها به‌طور گسترده‌ای در حال سرایت به جوامع، کشورهای مختلف و اقتصادهای جهان است. این نوشته به بررسی رابطه پیچیده بین ازدست‌رفتن پوشش جنگلی و تاثیرات اجتماعی و اقتصادی آن می‌پردازد و نشان می‌دهد که چگونه این بلای محیط‌زیستی به فقر جهانی، نابرابری و بی‏‏‏‏‌ثباتی اقتصادی دامن می‌زند. برای درک تاثیرات اجتماعی و اقتصادی جنگل‏‏‏‏‌زدایی، ابتدا باید عوامل مرتبط با آن را بررسی کنیم.
  • ردیابی ماهواره‏‏‏‏‌ای انتشار کربن

    دنیای اقتصاد -فاطمه بابالو: مقررات سبز در حال ایجاد رونق بـرای بــخش داده‌های ماهواره‌‌‌‌‌ای است. شرکت‌ها تحت‌فشار هستند تا به ردیابی انتشار گازهای گلخانه‌‌‌‌‌ای در عملیات و زنجیره تامین خود بپردازند. تنظیم‌‌‌‌‌کننده‌‌‌‌‌ها در مورد انتشار دی‌‌‌‌‌اکسید‌‌‌‌‌کربن و سایر گازهای گلخانه‌‌‌‌‌ای مطالباتی دارند. این یک بازار جدید و به‌سرعت در حال رشد است که شرکت‌هایی مانند تراباتیک بریتانیا، کایروس فرانسه و دیگران می‌خواهند به آن خدمت کنند.
  • کاپ مالی و صندوق خالی

    نشست بعدی کاپ۲۹ که گروه ۱۹۸ کشوری کنوانسیون چارچوب سازمان‌ملل در مورد تغییرات آب‌‌‌‌‌و‌‌‌‌‌هوایی‌ آن را امضا کرده‌اند، بین ۱۱ تا ۲۲ نوامبر در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار می‌شود. راه‌های خلاقانه، از سوی بخش‌خصوصی برای تبدیل‌شدن به «کاپ‌مالی»، مطرح شده‌است. ماده‌۶ موافقت‌نامه پاریس می‌تواند راه را برای بازارهای کربن بهتر هموار کند، درحالی‌که صندوق ضرر و زیان هنوز تاثیر معناداری نداشته‌است. در اینجا آنچه را که باید در مورد اجلاس آب‌‌‌‌‌و‌‌‌‌‌هوای سازمان‌ملل درک کنیم و اینکه چرا پیشبرد اولویت‌های کلیدی بسیار مهم است، آمده‌است.
  • راه بی‏‏‏‏‌بازگشت تغییرات اقلیمی

    دنیای اقتصاد -فاطمه بابالو: گرم‌شدن زمین می‌تواند تغییرات گسترده‌ای را در جهان طبیعی ایجاد کند که بازگرداندن آنها حتی غیرممکن است. دانشمندان می‌گویند هنگامی که سیاره را فراتر از سطوح معین‌گرم کنیم، ممکن است تعادل آن از بین برود، اثرات فراگیر خواهد بود و به سختی قابل برگشت است. در ایران قطعی برق به دلیل رشد محسوس تقاضا را شاهد هستیم و به‌نظر می‌رسد این روند ادامه‌دار باشد، اما گرمای هوا در برخی نقاط به رخدادهایی منتهی شده که دیگر راه برگشتی برای آنها حتی در سال‌های آینده نیز وجود ندارد.
  • آگروفارستری؛ امنیت غذایی و تنوع‌زیستی

    دنیای اقتصاد -حمید ملازاده: آگروفارستری(Agroforestry) یا همان جنگلداری زراعی به روشی از کشاورزی گفته می‌شود که در آن درختان و محصولات زراعی یا حیوانات به‌‌‌‌طور همزمان در یک قطعه زمین پرورش داده می‌شوند. در این روش، کشاورزان با کاشت درختان در کنار محصولات زراعی یا چراگاه حیوانات، از مزایای هر دو بهره‌ می‌گیرند. درختان می‌توانند ضمن فراهم‌کردن سایه، خاک را تثبیت و آب را حفظ و به افزایش حاصلخیزی خاک کمک کنند، همچنین درختان می‌توانند زیستگاه‌‌‌‌های مناسبی برای گونه‌‌‌‌های مختلف گیاهی و جانوری ایجاد کنندکه به حفظ و تقویت تنوع‌زیستی کمک می‌کند. این شیوه نه‌‌‌‌تنها تولید محصولات زراعی را افزایش می‌دهد، بلکه با کاهش اثرات منفی کشاورزی بر محیط‌زیست، به ایجاد سیستم‌های کشاورزی پایدارتر و مقاوم‌‌‌‌تر کمک می‌کند.
  • سرمایه‌گذاری سبز

    دنیای اقتصاد -فاطمه بابالو: در عصری که اثرات تغییرات آب‏‏‏‌و‎هوایی به‌طور فزاینده‌ای آشکار می‌شود، ضرورت تغییر به سمت شیوه‏‏‏‌های پایدار هرگز به این اندازه حیاتی نبوده‌است. گذار از وابستگی به سوخت‌های فسیلی به منابع انرژی تجدیدپذیر، پذیرش فناوری‌های سازگار با محیط‌زیست و تلاش برای کشاورزی پایدار، همگی گام‌هایی در جهت درست هستند، با این حال این تلاش‌ها نیاز به پشتوانه مالی قابل‌توجهی دارد؛ اینجاست که سرمایه‌گذاری سبز وارد عمل می‌شود.
  • هیدروژن سبز؛ تضمین انرژی پایدار

    دنیای اقتصاد -حمید ملازاده : از آنجاکه جهان با نیاز فوری به دور‌شدن از سوخت‌های فسیلی و کاهش اثرات تغییرات اقلیمی دست‌وپنجه نرم می‌کند، هیدروژن سبز به‌عنوان یک جزء حیاتی در تلاش برای تضمین آینده انرژی پایدار در حال ظهور است.
  • ادبیات جدید مدیریت پسماند پلاستیکی

    دکتر ابوعلی گلزاری- دکترای مهندسی محیط‌زیست، مدیریت پسماند و مدرس دانشگاه دکتر حسین نعمت‌اللهی- دکترای مهندسی محیط‌زیست و مدیریت پسماند
    مدیریت پسماندهای پلاستیکی یکی از چالش‌های اساسی زیست‌محیطی در ایران است که نیازمند همکاری و هماهنگی بین تمامی ذی‌نفعان است. در این مقاله به بررسی نقش‌‌‌‌ها، اختیارات و چالش‌های پیش‌روی ذی‌نفعان اصلی در این حوزه می‌‌‌‌پردازیم.
  • حمایت سازمان حفاظت محیط‌زیست از پژوهش‌های با موضوع تغییر اقلیم و طبیعت‌‌‌‌‌‌گردی

    معاون آموزش سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: این سازمان امسال به‌‌‌‌‌‌طور ویژه از طرح‌های پژوهشی با موضوع تغییر اقلیم و طبیعت‌‌‌‌‌‌گردی حمایت می‌کند. به گزارش روابط‌عمومی و امور رسانه حفاظت محیط‌زیست کردستان، نورالله مرادی در نشستی با رئیس دانشگاه کردستان با اشاره به افتتاح خانه‌فناور محیط‌زیست در این دانشگاه اظهار کرد: خانه‌‌‌‌‌‌های فناور به‌منظور برقراری پیوند بین دانشگاه و سازمان محیط‌زیست به شکل عملی و کاربردی طراحی شده‌اند. وی اضافه کرد: معتقدیم دانشگاه‌‌‌‌‌‌های هر استان می‌توانند برای احصا و برطرف‌کردن معضلات وچالش‌های محیط‌زیستی استان خود، طرح ارائه کنند و خانه فناور فرصتی برای اجرایی‌کردن این مهم است. معاون آموزش و مشارکت‌‌‌‌‌‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور گفت: خانه‌‌‌‌‌‌های فناور محیط‌زیست فرصتی را ایجاد می‌کنند تا کارگروهی متشکل از دانشگاهیان و همچنین مدیران و کارشناسان سازمان حفاظت محیط‌زیست تشکیل شود و به شناسایی چالش‌های محیط‌زیستی و اقدامات عملیاتی برای رفع آنها پرداخته شود.
  • تاب‏‏‏‏‌آوری اقلیمی با ریزشبکه‏‏‏‏‌های خورشیدی

    دنیای اقتصاد -حمید ملازاده: با تشدید تغییرات آب‌و‌هوایی، شاهد تعدد و شدت بلایای طبیعی هستیم که در حال وارد آوردن فشار قابل‌توجهی به جوامع و زیرساخت‌ها در سراسر جهان هستند. در این شرایط دشوار، انرژی‌های تجدیدپذیر به‌عنوان یکی از عوامل کلیدی در ارتقای تاب‌‌‌‌‌آوری آب و هوا و تسهیل فرآیند بازیابی بلایا به‌‌‌‌‌شمار می‌روند. سیستم‌های انرژی تجدیدپذیر غیرمتمرکز، به‌ویژه ریزشبکه‌‌‌‌‌های خورشیدی، نقش اساسی در تامین برق پایدار در مناطقی که زیرساخت‌های انرژی سنتی آسیب‌‌‌‌‌دیده دارند، ایفا می‌کنند.
  • الزام به سازگاری با تغییرات آب‌‌‌‌‌وهوایی؟

    فاطمه بابالو: تغییرات اقلیمی در حال‌حاضر روی زندگی روزمره مردم قاره‌‌‌‌‌های مختلف تاثیر گذاشته و این روند تا آینده قابل پیش‌بینی‌ ادامه خواهد یافت. انتظار می‌رود اروپا گرم‌‌‌‌‌تر شود، برخی مناطق خشک‌‌‌‌‌تر و برخی مرطوب‌‌‌‌‌تر شوند. این تغییرات نه‌تنها بر سلامت انسان، بلکه بر اکوسیستم‌هایی که به آنها وابسته هستیم نیز تاثیر می‌گذارد. اتحادیه اروپا در حال آماده‌شدن برای زندگی با آب‌‌‌‌‌و‌‌‌‌‌هوای متغیر از طریق اقدامات مختلف توام با سازگاری است که از آن به‌صورت خلاصه به‌عنوان «سازگاری» یاد می‌شود. تغییرات آب‌وهوایی اکنون در حال رخ‌دادن است و حتی اگر به‌طور موثر انتشار جهانی را کاهش دهیم، همچنان بر زندگی ما تاثیر خواهد گذاشت. سیل، خشکسالی، موج گرما و سایر مخاطرات مرتبط با آب‌‌‌‌‌و‌‌‌‌‌هوا در حال تبدیل‌شدن به وضعیتی شدیدتر، طولانی‌‌‌‌‌تر و مکرر هستند. این خطرات اثرات بهداشتی و اقتصادی قابل‌توجهی دارند، به‌ویژه برای برخی از جوامع و مناطق که آسیب‌‌‌‌‌پذیرتر هستند، اما به‌طور کلی، اروپا برای خطرات آب‌وهوایی به‌سرعت در حال رشد، آماده نیست. حوادث آب‌وهوایی شدید مانند توفان، موج گرما و سیل باعث مرگ ۸۵ تا ۱۴۵‌هزار نفر در سراسر اروپا طی ۴۰ سال‌گذشته شده‌است. بیش از ۸۵‌درصد از این تلفات به دلیل موج گرما بوده‌است.
  • نیمه راه اهداف «توسعه پایدار»

    دنیای‌اقتصاد: مجمع عالی سیاسی توسعه پایدار در سازمان ملل‌متحد موسوم به HLPF طی ۲۲ تا ۲۳ سپتامبر ۲۰۲۴ برگزار خواهد شد. پس از اجلاس سران دوره قبل در نیویورک، کشورها متعهد شدند که به اهداف توسعه پایدار سازمان‌ملل (SDGs) سرعت بخشند. چشم‌‌‌‌انداز اقتصاددانان ارشد مجمع‌جهانی اقتصاد نسبت به «تعمیق تجارت بین توسعه و اقدامات آب‌‌‌‌و‌‌‌‌هوایی» هشدار داده‌است.
  • کم‌‌‌‌توجهی قانونی به آلاینده‌‌‌‌های نوظهور

    دنیای‌اقتصاد: بررسی قوانین موجود در کشور گویای این واقعیت است که به‌رغم اشاره کلی به آلاینده‌های هوا، آب و خاک، آلاینده‌های نوظهور مورد‌توجه کافی قرار نگرفته‌اند. این عدم‌توجه در سیاستگذاری برای این دسته از آلاینده‌ها زمینه‌ساز بروز اثرات بهداشتی، محیط‌زیستی و حتی اقتصادی برای کشور شده که باید به آنها توجه‌ و برای آن چار‌‌‌‌ه‌‌‌‌اندیشی کنیم. این جملات چکیده‌‌‌‌ای از تحقیقی است که به‌تازگی مرکز پژوهش‌های مجلس به آن پرداخته‌است.
  • آسیب‏‏‏‌پذیری زنجیره تامین در تغییرات اقلیمی

    دنیای اقتصاد -حمید ملازاده: تغییرات اقلیمی دیگر نگرانی آینده نیستند؛ بلکه تبدیل به واقعیتی انکارناپذیر شده‌اند که در حال ایجاد تحولی شگرف در کره‏‏‏‌خاکی هستند. یکی از محسوس‏‏‏‌ترین تاثیرات بحران آب‏‏‏‌و‏‏‏‌هوا بر زنجیره‌های تامین جهانی است. این شبکه‏‏‏‌ها که کلیه مایحتاج ما از قهوه صبحگاهی گرفته تا اجزای گوشی‌های هوشمند از طریق آنها تحویل داده می‌شود، به‌طور فزاینده‌ای در‌برابر اختلالات ناشی از تغییرات اقلیمی آسیب‏‏‏‌پذیر نشان‌داده‌اند. درک چگونگی تاثیر اختلالات مرتبط با آب‏‏‏‌و‏‏‏‌هوا از جمله حوادث شدید جوی و بالا آمدن سطح آب دریاها بر زنجیره‌های تامین، می‌تواند به آماده‏‏‏‌سازی و سازگاری ما برای مقابله با حوادث آینده کمک کند.
  • اثرات تورمی تغییرات اقلیمی

    دنیای اقتصاد -فاطمه بابالو: به‌طور قابل‌توجهی، تشدید تغییرات اقلیمی و تخریب محیط‌زیست به منبع نوسان قیمت‌ها و نهایتا تورم تبدیل می‌شود. تاثیر شوک‌های آب‌وهوایی بر تورم بر اساس نوع شوک، شدت، سطح درآمد کشورها و رژیم سیاست پولی متفاوت است. تحلیل‌های اخیر نشان می‌دهد که خشکسالی‏‏‏‌های شدید در مقایسه با سایر شوک‌های اقلیمی مانند سیل و توفان، بیشترین تاثیر را بر تورم، به‌ویژه تورم مواد غذایی دارند. سازمان‌ملل در گزارشی به ریسک‌های تورمی ناشی از تغییرات اقلیمی پرداخته و آن را شدید ارزیابی کرده‌است. این فشار تورمی پس از مواد غذایی به هزینه‏‏‏‌ حامل‌های انرژی و برق نیز منتهی شده و با محدودیت در تولید یا رشد نرخ بر تورم اقلیمی اثرگذار می‌شود.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر