هفته پایانی بخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث ۱۴۰۳ خودرو و موتورسیکلت

رپرتاژ آگهی: کاربرد این بیمه برای زمانی‌ است که فردی با وسیله نقلیه خود تصادف کرده و به شخص ثالث آسیب برساند. در چنین موقعیتی است که بیمه شخص ثالث به میدان آمده و براساس حق بیمه و میزان تعهدی که قبلا با توافق بیمه‌گذار مشخص کرده، نسبت به پرداخت خسارات وارده اقدام می‌کند. براساس ماده 2 قانون بیمه اجباری، تمامی دارندگان وسایل نقلیه موتوری موظف به خرید و داشتن این بیمه برای وسیله نقلیه خود هستند و درصورت عدم خرید این بیمه و یا عدم تمدید آن، مشمول جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث می‌شوند. 

بخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث چیست؟

ممکن است برایتان پیش‌ آمده باشد که به دلایل مختلف، بیمه شخص ثالث را برای وسیله نقلیه خود خریداری نکرده و یا آن را تمدید نکرده باشید. متاسفانه هرگونه دیرکرد و یا عدم خرید در این بیمه منجر به تعلق گرفتن جریمه به شما می‌شود و موظف به پرداخت آن خواهید بود. 

زمان آغاز بخشودگی جرائم بیمه شخص ثالث خودرو 1403

هر سال بازه زمانی مشخصی برای بخشودگی جرایم دیرکرد بیمه شخص ثالث برای موتورسیکلت، خودرو، بارکش و سایر وسایل نقلیه موتوری تعیین میشود. با خرید بیمه شخص ثالث در این بازه زمانی، جرایم از بین می‌روند و مالکان از پرداخت آنان معاف و شامل بخشودگی می‌شوند. 

باتوجه به اعلامیه بیمه مرکزی، بازه زمانی طرح بخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث 1403، از 2 شهریور تا 31 شهریور خواهد بود.

بخشودگی شامل کدام وسایل نقلیه می‌شود؟

ممکن است برایتان مجهول باشد که چه نوع وسایل نقلیه‌ای مورد بخشش این طرح قرار می‌گیرند. این بخشودگی شامل وسایل نقلیه‌ای چون موتورسیکلت، خودروی سواری، بارکش، تاکسی، کامیون و… است محدود به نوعی خاص نمی‌شود. توجه داشته باشید که نوع کاربری وسایل نقلیه تنها در تعیین حق بیمه شخص ثالث موثر است و تاثیری در بخشودگی وسیله نقلیه ندارد. یعنی محاسبه جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث وسیله نقلیه شما و بخشودگی آن براساس نوع وسیله مشخص می‌شود، نه براساس کاری که توسط آن انجام می‌گیرد. 

نرخ جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث

نرخ جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث

جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث بر اساس سه عامل تعیین می‌گردد که عبارت است از تعداد روزهای تاخیر، تعیین مبلغ جریمه روزانه و محاسبه جریمه کل. لازم به ذکر است که میزان جریمه روزانه هر وسیله نقلیه متفاوت بوده و جریمه براساس نرخ‌های تعیین شده برای همان وسیله، محاسبه می‌شود؛ نحوه تعیین نرخ جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث روزانه به شرح زیر است:

<< حق بیمه کامل بدون تخفیف ÷ ۳۶۵ = جریمه دیرکرد روزانه >>

نحوه محاسبه بخشودگی جرائم بیمه شخص ثالث خودرو

همانطور که گفته شد، بیمه شخص ثالث یک بیمه اجباری است و بر همین اساس، تمامی مالکان ملزم به خرید این بیمه برای وسیله نقلیه خود هستند و درصورت عدم خرید آن، مشمول جریمه‌ می‌شوند. جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث خودرو براساس فرمول زیر محاسبه می‌گردد:

<< جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث خودرو = جریمه دیرکرد روزانه × تعداد روزهای دیرکرد >>

به عنوان مثال، اگر بیمه شخص ثالث خودروی شما در تاریخ 25 مرداد ماه به اتمام رسیده باشد و در 30 مرداد همان سال اقدام به تمدید آن کنید، پنج روز دیرکرد برایتان محاسبه خواهد شد. حال اگر قیمت حق بیمه شما 4 میلیون و پانصد هزار تومان باشد، تقسیم بر 365 شده و نرخ روزانه جریمه دیرکرد شما حدود 12 هزار تومان است؛ که با ضرب این عدد در تعداد روزهای دیرکرد، یعنی 5، مبلغ کل جریمه شما برای پنج روز دیرکرد حدود 61 هزار تومان خواهد بود. در نتیجه، هرچقدر تعداد روزهای دیرکرد شما بیشتر باشد، مبلغ جریمه شما نیز افزایش می‌یابد.

لازم به ذکر است که طرح بخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث خودرو تنها به بیمه‌نامه‌هایی تعلق می‌گیرد که اعتبار یک‌ساله داشته باشند؛ یعنی بیمه‌نامه‌هایی با اعتبار 3 و 6 ماه شامل طرح بخشودگی نمی‌شوند.

جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث خودرو روزانه ۱۴۰۳

سواری کمتر از ۴ سیلندر

۱۱۲۳۱ تومان

سواری، پیکان، پراید و سپند

۱۳۳۹۶ تومان

سواری بیش از چهار سیلندر

۱۷۶۲۴ تومان

سواری سایر چهار سیلندر

۱۷۶۲۴ تومان

 

جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث انواع بارکش روزانه ۱۴۰۳

بارکش تا ۱ تن

۱۳۸۶۰ تومان

بارکش بیش از ۱ تن تا ۳ تن

۱۶۶۶۸ تومان

بارکش بیش از ۳ تن تا ۵ تن

۲۱۱۲۳ تومان

بارکش بیش از ۵ تن تا ۱۰ تن

۲۷۰۶۴ تومان

بارکش بیش از ۱۰ تا ۲۰ تن

۳۱۴۹۴ تومان

بارکش بیش از ۲۰ تن

۳۳۳۷۶ تومان

 

بخشودگی جرایم بیمه موتورسیکلت

جرایم دیرکرد بیمه شخص ثالث موتورسیکلت نیز همانند دیرکرد خودرو محاسبه می‌شوند و درصورت وجود هرگونه دیرکرد و یا عدم خرید، مشمول حال مالکین موتورسیکلت خواهند شد. مدت اعتبار بیمه‌نامه نیز همانند بیمه‌نامه خودرو حائز اهمیت بوده و تنها درصورت یک‌ساله بودن اعتبار آن، مشمول طرح بخشودگی می‌شود.

جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث موتورسیکلت روزانه ۱۴۰۳

موتور سیکلت گازی

۲۸۰۸ تومان

موتور سیکلت دنده‌ای تک سیلندر

۳۴۳۱ تومان

موتور سیکلت دنده‌ای دو سیلندر و بیشتر

۳۷۶۹ تومان

موتور سیکلت سه چرخ 

۴۰۵۳ تومان

نحوه درخواست و مدارک لازم

استفاده از بخشودگی جرایم دیرکرد بیمه شخص ثالث نیازمند مدارک خاصی نبوده و بدون درخواست انجام می‌شود. به عبارت دیگر، افراد پس از تمدید و یا خرید بیمه شخص ثالث در بازه زمانی اعلام شده توسط بیمه مرکزی، مشمول این طرح شده و جرایم دیرکردشان صفر خواهند شد.

آیا طرح بخشودگی تمدید می‌شود؟ 

مدت زمان طرح بخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث معمولا به صورت بازه‌هایی یک‌ماهه و یا کمتر است که این بازه، توسط بیمه مرکزی مشخص و اعلام می‌شود. تمدید طرح بخشودگی نیز قطعی نیست و به تصمیم بیمه مرکزی بستگی دارد. طرح بخشودگی سال 1403 در بازه زمانی 2 تا 31 شهریور درجریان است و جریمه‌شدگان می‌توانند نسبت به تمدید و یا خرید بیمه شخص ثالث خود اقدام نمایند.

عواقب عدم تمدید و یا نداشتن بیمه شخص ثالث

به دلیل الزامی بودن بیمه شخص ثالث برای تمامی دارندگان وسایل نقلیه موتوری، جرایم و عواقبی نسبتا سنگین در انتظار متخلفین خواهد بود. اولین و بزرگ‌ترین نتیجه، ایجاد خسارتی بسیار زیاد در تصادف فرد با شخص ثالث است که به دلیل نداشتن بیمه، ملزم به پرداخت تمام و کمال خسارات خواهد بود. کارت سوخت نیز برای فرد متخلف صادر نشده و شارژ ماهانه آن واریز نخواهد شد. همچنین، درصورت توقیف خودرو توسط پلیس، وسیله نقلیه توقیف می‌شود و تا پرداخت جریمه و حل مسئله بیمه شخص ثالث، امکان تعویض پلاک و یا انتقال مالکیت آن وجود نخواهد داشت. با توجه به هزینه جریمه و عواقب سنگین این امر، توصیه می‌شود که مالکان وسایل نقلیه هرچه سریع‌تر نسبت به تمدید و یا خرید بیمه شخص ثالث خود اقدام نمایند.

دیرکرد بر روی تخفیف بیمه‌نامه تاثیر می‌گذارد؟

خیر. با تعلق گرفتن جریمه به فرد، وی ملزم به پرداخت آن می‌شود و درصورت عدم پرداخت و یا عدم تمدید و خرید بیمه شخص ثالث، عواقب سنگینی خواهد داشت؛ اما این جرایم تاثیری بر تخفیفات ناشی از عدم دریافت خسارت نخواهند داشت و فرد می‌تواند پس از پرداخت جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث خودروی خود، همچنان از تخفیفات آن استفاده نماید.

آیا به خودروی سرقتی جریمه دیرکرد شخص ثالث تعلق می‌گیرد؟

جرایم دیرکرد بیمه شخص ثالث تنها در دو صورت قابل حذف هستند:

  1. خودرو در پارکینگ باشد، یعنی اگر وسیله نقلیه در زمان پایان اعتبار بیمه‌نامه در پارکینگ عمومی و یا پارکینگ ناجا باشد، جریمه دیرکرد آن با ارائه نامه پارکینگ به شرکت بیمه بخشیده خواهد شد.

  2. خودرو به سرقت رفته باشد، یعنی اگر وسیله نقلیه به هنگام پایان اعتبار و یا زمان تمدید بیمه‌نامه دزدیده شده باشد، جریمه دیرکرد آن با ارائه گواهی سرقت خودرو به همراه مشخصات کامل آن به شرکت بیمه، بخشیده می‌شود

Capture4

چطور از زمان تمدید بیمه‌نامه ها مطلع شویم؟

این روزها با وجود مشغله و درگیری بسیار، معمولا یادآوری تاریخ پایان اعتبار بیمه‌نامه برای افراد کمی دشوار است و همین امر موجب فراموشی زمان پایان اعتبار بیمه‌نامه شخص ثالث و ایجاد خطر و جریمه دیرکرد برای مالکان وسایل نقلیه می‍شود. برای جلوگیری از این اتفاق، می‌توانید از یادآورهایی همچون یادآور راهنمای بیمه استفاده کنید. به این ترتیب که پس از وارد کردن تاریخ و موضوع یادآوری پیش از انقضای بیمه نامه، برای شما پیامک یادآوری ارسال می‌شود.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.