وعده مجلس به صنعتگران

به گفته علی لاریجانی، این پیشنهادها برای حمایت از بخش صنعت است و باید پیگیری شود، همچنین باید چاره‌ای اندیشید تا در درازمدت منابعی برای فعالان در عرصه صنایع کوچک و متوسط ایجاد شود تا آنها با توجه به تلاطم ارزی از حمایت‌های بانکی برخوردار شوند. وی این نکته را نیز مدنظر قرار داد که وزیر صنعت، معدن و تجارت باید استراتژی صنعتی تدوین شده را بازنگری کرده و آن را به‌عنوان مانیفست صنعت در کشور مبنا قرار دهد تا تکلیف کارآفرینان مشخص شود و همه بخش‌ها بدانند در چه حوزه‌های صنعتی سعی داریم حرکت کنیم و قرار است چه مناطق جغرافیایی درگیر باشند. اما در کنار چالش‌هایی که از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت مطرح شد، رئیس مجلس نیز به فساد موجود در بخش‌های اداری اشاره کرد و گفت: گسترش سیستم دیوانی خود به خود فساد ایجاد می‌کند و ما کشوری با ۸۰ میلیون جمعیت هستیم که بخش اعظمی از آن را کارمندان تشکیل داده‌اند و باید همه درآمد خرج سیستم اداری شود. چون منابع کافی وجود ندارد بخش عمرانی ضعیف می‌شود؛ بودجه جاری کشور حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان است در مقابل بودجه عمرانی با محاسبه اوراق مشارکت و امثالهم ۵۰ هزار میلیارد تومان است. به گفته لاریجانی، این عدم تعادل موجب فربه شدن امور اداری و فساد می‌شود،‌ با این شرایط در حال حاضر شاهد گسترش بخش‌های اداری هستیم که هر کدام‌گیری به تولید می‌دهند و این امر باعث می‌شود که تولید‌کننده برای عبور از این سدها کفش آهنی بپوشد.

به گفته وی، با این شرایط اگر می‌خواهید تولید رونق پیدا کند باید در بخش‌های اداری پالایش جدی صورت گیرد؛ در این خصوص نیز در برنامه ششم توسعه ما در قانون برنامه مکلف کردیم که تا پایان سال پنجم ۱۵ درصد ظرفیت اداری کاهش پیدا کند. این میزان باید تا پایان سال دوم برنامه ۵درصد باشد، اما حرکتی نمی‌بینیم به جای آن گسترش بخش‌های اداری را می‌بینیم. لاریجانی براین نکته نیز تاکید کرد که اگر علاجی نشود در آینده مشکل به وجود خواهد آمد و مصر هستیم که دولت کوچک شود، اکنون فرصت خوبی برای این کار است. باید همه بخش‌ها برای کوچک شدن دولت و به دنبال آن کاهش فساد کمک کنند هیچ استثنایی در این باره وجود ندارد البته باید استفاده از تکنولوژی در دولت الکترونیک را نیز پیگیری کرد. رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به اقدامات انجام شده برای بهبود فضای کسب‌وکار به خصوص صنایع کوچک و متوسط گفت: در شرایط سخت فعلی عده‌ای به جای همکاری و کمک به وفاق ملی به خاطر منافع سیاسی نازل‌شان، نقش اپوزیسیون به خود می‌گیرند که انگار از کره مریخ آمده‌اند. در شرایط سخت باید نگاه مسوولانه و طبیبانه داشت.

وی با انتقاد از فضای کسب و کار موجود در کشور عنوان کرد که در حال حاضر در بین مولفه‌های مخل کسب و کار سه مولفه بیشترین مشکلات را برای بخش‌های صنعتی ایجاد کرده است که اولین آن غیرقابل پیش‌بینی بودن قیمت مواد اولیه و تغییرات قیمت است که بخش صنعت را آزار می‌دهد. مشکل دوم دشواری در تامین منابع مالی از بانک‌هاست و مشکل سوم بی‌ثباتی سیاست‌ها و مقررات ناظر بر کسب‌وکار است که قدرت پیش‌بینی برای واحدهای صنعتی را دشوار می‌کند.وی با اشاره به نقدینگی زیاد و مشکلات بانکی در کشور، گفت: موضوع نقدینگی و مسائل بانکی معضل داخلی است و ربطی به بحث خارجی ندارد. نباید همه مسائل را معطوف به مشکلات خارجی کنیم، چون باعث غفلت می‌شود، ضمنا حریف را قدرتمند نشان می‌دهد. بانک‌ها دچار مشکل هستند زمانی از بانک‌ها همچون صندوق استفاده می‌شد که باعث بروز کاستی‌هایی شد. در سال‌های اخیر دولت و مرکز پژوهش‌ها اقداماتی را انجام دادند. خواسته صنعت کشور و بخش‌های مربوط به کسب و کار استفاده درست از بانک‌هاست که این احتیاج به اصلاح بنیادی در بانک‌ها دارد. بانک‌ها به جراحی نیاز دارند. برای آنکه بانک‌ها نقش درستی در اقتصاد ایفا کنند باید کاری کرد.

به گفته رئیس مجلس شورای اسلامی، بانک‌ها به مشکل نقدینگی دامن می‌زنند. خلق پول در کشور توسط بانک‌ها انجام شد که اکنون وضعیت نقدینگی این‌گونه شده است که به سمت ارز، طلا و جاهای دیگر می‌رود که بحث‌های روانی را هم ایجاد کرده است. البته در این باره باید رسانه‌ها مددکار باشند تا افکار عمومی را در چالش‌های اقتصادی هم‌رای کنند. لاریجانی با بیان اینکه باید راه‌های مختلفی را برای کنترل نقدینگی طی کرد، اظهار کرد: مجلس در قانون بهبود فضای کسب و کار تسهیلاتی برای واگذاری طرح‌های عمرانی در نظر گرفت تا اگر کسی طرح نیمه تمام را به پایان برساند دیگر احتیاجی نیست همان ابتدا منابع را تامین کند بلکه بعد از بهره‌برداری این کار را می‌تواند انجام دهد. در بودجه هم آمده که طرح‌های نیمه تمام واگذار شود که خیلی خوب این کار پیش نرفته است. اخیرا در شورای اقتصاد بحث شد که تسهیلات بیشتری همچون معافیت ۱۰ ساله از مالیات برای اجرای طرح‌های عمرانی وضع شود. این کار در کنار کنترل نقدینگی باعث آبادانی کشور می‌شود. راه‌های دیگری باید طی شود تا شاهد تسهیل در امر سرمایه‌گذاری باشیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی آسان کردن فضای کسب و کار را تنها راه تبدیل چالش به وجود آمده به فرصت دانست و گفت: راه‌های دیگر یعنی چانه‌زنی مربوط به حکمرانان است که انجام می‌دهیم. آنچه مربوط به شرایط داخلی است آسان کردن فضای کسب و کار است. ما در این باره قانون داریم که با این وجود اگر کسی تقاضای کسب و کار کند از زمان طرح تقاضا تا اجرای آن فاصله زیادی وجود دارد. باید زمینه برای کسب و کار فراهم‌تر شود اگر احتیاج به تغییر قانون وجود دارد ما آمادگی داریم؛ حتی می‌توانیم قوانین مزاحم را از بین ببریم، ولی به‌طور کلی تعداد مقررات، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها زیاد است که باید کاهش یابد؛ باید مشکلات پالایش شود. وی توجه به صادرات را امری مهم خواند و ادامه داد: تلاطم در نرخ ارز مشکلاتی ایجاد، اما در نهایت به فضای صادرات کمک کرد. در قانون بودجه آمده که مقداری عوارض به واردات اضافه شود تا پشتیبان صادرات شود. تغییر نرخ ارز فضای خوبی برای صادرات ایجاد کرد البته شاید هنوز هم مشکلاتی وجود دارد اما راه‌حل هم هست ما ۱۵ همسایه داریم چین، روسیه و بسیاری از کشورها قبول کردند که با ما کار کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: نباید صادرات را دست کم بگیریم چون به میزان افزایش صادرات، تولید نیز افزایش پیدا می‌کند. صنعت برای کشورمان رکن مهمی در جهت توسعه است باید به صنایع کوچک و متوسط توجه بیشتری شده و خودمان را برای حمایت از آنها موظف بدانیم. به گفته لاریجانی، ما قطعا نیازهای شما را در مجلس شورای اسلامی پیگیری می‌کنیم تا شرایط جدید تبدیل به نقطه قوتی برای ساماندهی اقتصاد شود. لاریجانی با تأکید بر اینکه رئیس‌جمهور وقت آمریکا غنی‌سازی در ایران را پذیرفت و بعد از ۲ سال مذاکرات برخی محدودیت‌ها را پذیرفتیم و گشایش‌هایی در فضای اقتصادی و کسب و کار کشور ایجاد شد، عنوان کرد: برخی رهبران اروپایی بعد از خروج آمریکا از برجام حق را به ایران دادند که از برجام خارج شود؛ همچنین تعدادی از آنها اعلام کردند که حاضرند مسیر جدیدی باز کنند و پای توافق هستند، ما نیز قبول کردیم که مدتی به آنها فرصت دهیم تا ببینیم چگونه به قول‌های خود در زمینه همکاری‌های بانکی، خرید نفت و ارتباط بخش‌های صنعتی عمل می‌کنند. وی با اشاره به اینکه به دلیل توجه به فضای کسب و کار و عدم آسیب پذیری معیشت مردم پیشنهاد اروپایی‌ها را قبول کردیم، ادامه داد: تمام راه‌هایی که می‌توانند از طریق مذاکرات شرایط را تغییر دهند امتحان می‌شود، البته ممکن است به ذهن برخی افراد راهکارهای دیگری برسد.

تدوین بسته حمایت از تولید

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با اشاره به تدوین بسته حمایت از واحدهای صنعتی کوچک و متوسط، تعدیل در مالیات ارزش افزوده، افزایش خط اعتباری واحدهای تولیدی و تامین سرمایه در گردش با نرخ‌های مناسب را از موارد مطرح شده در بسته حمایتی برشمرد وافزود: مالیات امری لازم است اما در شرایط فعلی تولید و بازار، باید به‌طور خاص برای یک دوره کوتاه‌مدت تعدیل شود. وی درخواست کرد: در شرایط فعلی مالیات ارزش افزوده واحدهای تولیدی کوچک و متوسط که حجم قابل‌توجهی از اشتغال کشور را به خود اختصاص داده‌اند، ۶ ماه تا یک سال صفر ‌شود. وی افزود: باید در بهره‌ور کردن صنایع کوچک و متوسط کار را به نحو بهتری پیش برد و در این میان نقاط ضعف را از بین برد، این بخش باید در بازارهای همسایه و دوردست صنایع کوچک و متوسط حضور یابند و تولید برای صادرات از شعارهای پیش‌روی ما است. به گفته شریعتمداری، تاب‌آوری به‌عنوان یکی از شاخص‌های مهم صنایع کوچک بسیار کمتر از صنایع بزرگ است و اگر ضربه‌ای از برون کشور به صنایع کوچک وارد شود، متاسفانه ضربه‌پذیری بسیار بیشتر است. این در حالی است که تکانه‌های ارزی آنها را متاثر کرده است و نیازمند عنایت مجلس برای حل این معضلات هستیم. وی افزود: اگر سامانه نیما درست کردیم بسیاری از واحدهای بزرگ می‌توانند به سرعت خود را با آن تطبیق دهند در حالیکه درخصوص صنایع کوچک این توان را نداریم. اکنون شرایط ما با دوران جنگ قابل‌مقایسه نیست و دفتری را در واحدهای استانی برای رسیدگی به مشکلات واحدهای صنعتی ایجاد کرده‌ایم تا مشکلات ریالی و ارزی را حل کنیم. این عضو کابینه دوازدهم با بیان اینکه واحدهای تولیدی با بازار ثانویه باید تامین اعتبار شوند در حالیکه تا یک هفته قبل ارز مبادله‌ای می‌گرفتند، تصریح کرد: اکنون باید از این صنایع برای تامین مواد اولیه با ارز کنونی حمایت کنیم پس با بسته‌ای حمایت را صورت می‌دهیم.

۱۰ درصد صنایع صادراتی می‌شوند

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ارز دولتی به واردات مواد اولیه کالاهای اساسی تخصیص می‌یابد، گفت: هراندازه که تولیدکنندگان کالاهای اساسی برای واردات مواد اولیه نیاز به ارز ۴۲۰۰ تومانی دولتی داشته باشند، دولت بدون محدودیت تامین می‌کند. معاون وزیر صنعت با بیان اینکه ده درصد از صنایع کوچک را صادراتی خواهیم کرد، گفت: لایحه حمایت از شرکت‌های مدیریت صادراتی را وزیر صنعت به‌زودی به دولت ارائه خواهد کرد و پس از طی مراحل قانونی به مجلس ارائه خواهد شد.

کارگروه ارتقای کوچک‌ها

صنایع کوچک و متوسط در وزارت خارجه نیز دارای صندلی شدند تا به این طریق بتوان چالش فرامرزی بنگاه‌های تولیدی را نیز مرتفع کرد. در این خصوص معاون اقتصادی وزارت خارجه از ایجاد کارگروهی در این وزارتخانه برای ارتقای صنایع کوچک خبر داد و گفت: چارچوب همکاری صنایع کوچک و متوسط ایران و اروپا در دست تدوین است. غلامرضا انصاری در این‌خصوص گفت: امروز نقش و اهمیت صنایع کوچک به‌عنوان موتور محرک اقتصاد پذیرفته شده است، این در حالی است که رفع موانع موجود بر سر راه این بنگاه‌ها می‌تواند منجر به رشد اشتغال شود. به گفته انصاری، باید در شرایط تحریم امکان تامین نیازهای کشور از طریق بنگاه‌های کوچک فراهم شود، حتی صنایع بزرگ نیز باید در این رابطه از پتانسیل‌های صنایع کوچک استفاده کنند.

انصاری با بیان اینکه دستگاه دیپلماسی نیز آماده حمایت از صنایع کوچک است، گفت: معاونت اقتصادی وزارت خارجه نیز در شرایط جدید کاری خود به صنایع کوچک توجه دارد. در این میان در سفرهای اخیر وزیرخارجه نیز از توانمندی صنایع کوچک و بخش خصوصی استفاده شده و این معاونت با ایجاد کارگروه بررسی ارتقای صنایع کوچک درصدد است که به سمت توسعه صنایع کوچک حرکت کند. وی افزود: وجود بیش از ۲۳ میلیون صنعت کوچک و متوسط در اروپا و همکاری آن با صنایع کوچک در دوران تحریم می‌تواند مزیتی برای دور زدن تحریم‌ها بوده و در این راستا دستگاه دیپلماسی در حال تدوین چارچوبی برای همکاری بنگاه‌های کوچک و متوسط ایران و اروپا است. داشتن پشتوانه کارشناسی در اخذ تصمیمات از سوی دولت از جمله مواردی است که رئیس اتاق بازرگانی ایران در این همایش به آن اشاره شد. به گفته غلامحسین شافعی، اقتصاد باید برای فعالان اقتصادی پیش‌بینی‌پذیر باشد و دولت اگر یک تصمیم را با چند روز تاخیر ابلاغ کند، بهتر از اعلام آن بدون پشتوانه کارشناسی لازم است.

شافعی با تاکید بر اینکه حاکمیت در حمایت از صنایع کوچک نقش برجسته‌ای دارد، گفت: تا زمانی که حاکمیت به این جمع‌بندی نرسد که ورود صنایع کوچک به بازارهای جهانی بسیار حیاتی است، کار پیش نمی‌رود و اگر برخی موارد حمایتی به نقطه مطلوب نرسد امکان رشد اقتصادی نخواهد بود.رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: باید شاخص‌های اقتصاد کلان باثبات و آرامش همراه بوده و اقتصاد پیش‌بینی‌پذیر شود، چراکه تولید نیازمند پیش‌بینی است. این در حالی است که اقتصاد نباید منتظر بماند چراکه سرمایه‌گذاری متوقف می‌شود.وی تصریح کرد: وقتی اقتصاد پیش‌بینی‌پذیر نباشد سرمایه به سمت سرمایه‌گذاری تولیدی نمی‌رود و دلالی ارزشمند می‌شود؛ پس تا وقتی ثبات در اقتصاد نباشد صحبت از حمایت از تولید منطقی نیست.به گفته شافعی، بازاریابی برای حضور صنایع کوچک در بازارهای جهانی بسیار مهم است و آنچه به‌عنوان حمایت مالی از صنایع مطرح می‌شود باید هدفمند باشد، سوال اینجاست که آیا حمایت از صنایع بلندمدت باشد یا اینکه کوتاه‌مدت پیش رود؟ وی اظهار کرد: ما اعتیاد حمایتی مادام‌العمر نباید ایجاد کنیم اما باید حمایت هدفمند را در دستور کار قرار دهیم. اما در حوزه توسعه صنعتی باید به این نکته توجه داشت که با نگاه منطقه‌ای به توسعه صنعتی نگاه کرده و اولویت‌بندی کنیم. هنوز در استان‌های مختلف به جمع‌بندی برای اولویت سرمایه‌گذاری در مناطق نرسیده‌ایم. رئیس اتاق ایران ادامه داد: برخی مناطق صنعتی در برخی شهرها بلای جان اقتصاد شده‌اند و در نهایت ظرفیت‌سنجی در توسعه صنعتی باید در نظر گرفته شود و انحصارگرایی در یک رشته صنعتی باید مدنظر قرار گیرد.

 

منطقه ممنوعه حمایت از تولید