سایت امریکایی «کالچرال تریپ» که توصیه‌هایی را در مورد سفر و مقاصد گردشگری به مخاطبان خود می‌کند در گزارشی به ۸ کلیشه ناخوشایند در مورد ایرنیان و ایرانگردی در ذهن مردم برخی کشورهای خارجی پرداخته است، این گزارش را در ادامه بخوانید:

«برای بسیاری، ایران در هاله‌ای از رمز و راز است و این مساله سبب شده بسیاری تصورات غلطی از ایران داشته باشند و کلیشه ‌های نادرستی در مورد ایران و ایرانیان به وجود بیاید. در این مطلب به ۸ کلیشه‌ای که ایرانیان از آن متنفر هستند (که باید بیشترین تلاش را برای انجام ندادن آن داشته‌باشیم) می‌پردازیم.

ایرانی‌ها عرب هستند

برخلاف تصور بسیاری، مردم خاورمیانه یک قومیت ندارند علاوه بر اینکه ایران خود از تنوع شگرف قومیتی برخوردار است، بیشتر ایرانی‌ها فارس هستند و سپس قومیت‌های بسیاری همانند آذری، کرد، عرب، بلوچ و لر بیشتر از یک سوم جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند.

زنان در لرستان

زبان رسمی ایران عربی است

زبان رسمی ایران فارسی است اما در برخی مناطق مانند آذربایجان، مازندران، گیلان، کردستان، لرستان و ... مردم به زبان‌ها محلی خود صحبت می‌کنند، زبان عربی نیز بیشتر در جنوب خوزستان صحبت می‌شود.

مراقب باشید ایران خطرناک است

تا پیش از مدت اخیر بسیاری کشورها توصیه می‌کردند که به ایران سفر نکنید اما بیشتر این توصیه‌ها به خاطر نبود روابط دیپلماتیک بود و نه نگرانی برای امنیت. در واقع نه تنها جرائم خشونت آمیزعلیه خارجی‌ها در ایران بسیار به ندرت اتفاق می‌افتد بلکه از نظر سیاست داخلی بسیار با ثبات است و مقصد امنی برای گردشگران به حساب می‌آید.

مردم ایران از غربی‌ها متنفر هستند

مردم در ایران از غربی‌ها متنفر نیستند، مردم ایران به شدت مهمان نواز هستند و مطمئن باشید که در سفر به ایران به صورت مداوم با دعوت برای شام و دعوت‌های بی پایان برای چای بمباران می‌شوید.

A tourist in Iran takes puff of local hookah

جای دیدنی زیادی در ایران وجود ندارد

بیشتر از این نمی‌توانید درباره در اشتباه باشید! ایران سرزمین وسیعی است و با شگفتی‌های طبیعی معماری نفیس و فرهنگ کهن شگفت انگیز پوشیده‌شده‌است.

Jameh Mosque of Isfahan

مردم سوار خر و شتر می‌شوند

با وجود تحریم‌های بین‌المللی سنگین، ایران در علم و تکنولوژی به ویژه در علومی مانند دانش هسته‌ای، هوافضا، پزشکی و سلول‌های بنیادی پیشرفت قابل توجهی داشته‌است. زندگی در شهرهای بزرگ پیشرفته است. اخیرا در اینستاگرام حساب کاربری بچه‌های پولدار تهران توجه بسیاری را به سبک زندگی بحث برانگیز و پر زرق و برق برخی مردم طبقه بالا ایران جلب کرده‌است.

زنان ستمدیده و از نظرها دور هستند

در روایتی از زنان ایرانی، معمولا گفته می‌شود که شهروند درجه دو هستند و در پشت حجاب پنهان شده‌اند . این باور از واقعیت بسیار دور است، زنان ایران از سال ۱۹۰۷ تحصیل کرده‌هستند و درصد زنان تحصیل کرده در ایران بعد از انقلاب بسیار بالارفته‌ است.

ایرانی‎ها تحصیل کرده نیستند

تحصیلات در فرهنگ ایران جایگاه قابل توجهی دارد که تاثیر آن در نرخ بالای ۵۰ درصدی افرادی که در در سطوح بالا تحصیل می‌کنند دیده می‌شود که جایگاه خوبی در دنیا به حساب می‌آید.

Sharif University of Tehran

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.