شماره روزنامه ۶۰۳۷
|

  • فرجام رقابت‌ها در هفته‌آخر

    رحمن قهرمان‌پور، تحلیلگر انتخابات و سیاست خارجی در یادداشتی اختصاصی در «دنیای‌اقتصاد» پیش‌بینی کرد که طی هفته جاری با توجه به نوع عملکرد نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری در سه مناظره گذشته رشد یک نامزد در نظرسنجی‌ها متوقف خواهد شد.
  • عملگراترین نامزد کیست؟

    دنیای اقتصاد: کمتر از یک هفته دیگر چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری در ایران برگزار می‌شود؛ در روزهای اخیر کاندیداهای ریاست جمهوری هم در مناظره‌‌‌‌ها و هم میزگردهای انتخاباتی تاحدودی رویکرد خود را در قبال مسائل مهم اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و سیاست خارجی بیان کردند. روزنامه «دنیای اقتصاد» در گفت‌وگو با ابراهیم متقی، استاد دانشگاه تهران به بررسی مواضع و دیدگاه کاندیداها در حوزه سیاست خارجی پرداخت. متقی تاکید کرد که محورهای اصلی سیاست خارجی اکثر کاندیداهای ریاست جمهوری مبتنی بر عملگرایی و توجه به نقطه تعادلی در سیاست خارجی بوده است. این امر نشان می‌‌‌‌دهد که در دولت آینده زمینه برای همکاری‌‌‌‌های دوجانبه و چند جانبه ایران با سیاست بین‌الملل وجود خواهد داشت. به گفته متقی قالب‌‌‌‌های ادراکی کاندیداهای ریاست جمهوری ایران عموما بر اساس شاخص‌‌‌‌های منافع ملی ایران تنظیم شده است. در نگرش بسیاری از کاندیداها، چند جانبه‌‌‌‌گرایی برای ارتقای سطح رشد اقتصادی کشور اهمیت دارد و چنین رویکرد و انگاره‌‌‌‌ای از طریق همکاری‌‌‌‌های بین‌المللی و چند جانبه‌‌‌‌گرایی حاصل می‌شود.
  • ۵ دلیل سردی مناظره‌ها

    دنیای اقتصاد-شیرین جمشیدیان: سومین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری دوره چهاردهم شب گذشته برگزار شد، اما به نظر می‌رسد که همچنان این مناظره‌ها نتوانسته‌اند تنور انتخابات را گرم کنند. این وضعیت دلایل متعددی دارد، اما یکی از این دلایل، عدم ارائه برنامه و راهکار برای حل مشکلات موجود از سوی نامزدها است. در همین زمینه با سه نماینده مجلس به گفت‌وگو نشستیم. این نمایندگان مجلس اگرچه بر گرم نبودن تنور انتخابات تاکید دارند، اما دلایل این سردی از نگاه هر نماینده متفاوت است. انارکی، نماینده رفسنجان علت را عدم توجه به مشکلات مردم می‌داند. آزادی‌خواه، نماینده ملایر اما معتقد است که دلیل سردی تنور انتخابات قالب مناظره‌ها است. در حالی‌که فیاضی، نماینده نور می‌گوید انتخابات ناگهانی دلیل این شرایط است.
  • استقبال عطریانفر از مناظره‌های تلویزیونی

    دنياي اقتصاد- فاطمه علي‌اصغر: مناظره‌های انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری، اکنون وارد مرحله جدیدتری شده و بنا به آمار ارائه شده از سوی صداوسیما نزدیک به ۲۰ میلیون مخاطب پیدا کرده‌ است. آیا این مناظره‌ها می‌تواند قشر خاکستری را پای صندوق‌های رای بیاورد؟ محمد عطریانفر، روزنامه‌نگار و سیاستمدار در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» این مناظره‌ها را مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهد.
  • اهداف کانادا از اقدام خصمانه علیه ایران

    دنیای‌اقتصاد: شامگاه چهارشنبه وزیر امنیت عمومی کانادا اعلام کرد کشورش تصمیم گرفته سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در لیست به اصطلاح گروه‌‌‌های تروریستی قرار دهد. اقدامی که پیشتر از سوی ترامپ صورت گرفته بود و در شرایط کنونی کانادا را به عنوان دومین کشور که این اقدام ضدایرانی را انجام داده، پشت سر ایالات متحده قرار می‌دهد. کانادا پیشتر نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست تروریستی قرار داده بود. در این چارچوب؛ دومینیک لبلانک با اعلام این خبر مدعی شد که در نتیجه این تصمیم فرماندهان و نیروهای سپاه پاسداران از ورود به خاک کانادا منع و در صورت حضور در این کشور ممکن است درباره اقامت آنها تحقیق و در صورت لزوم اخراج شوند. لبلانک مدعی شد: «این اقدام پیامی قدرتمند است که نشان می‌‌‌دهد کانادا از تمامی ابزارهایی که در اختیار دارد برای مبارزه با گروه‌‌‌های تروریستی استفاده می‌‌‌کند.» این اقدام و ادعا در حالی رخ داده که سپاه پاسداران همواره خط مقدم‌‌‌ ‎مبارزه با تروریسم در منطقه از جمله ‎داعش بوده است.
  • از نهادگرایی نولیبرال تا آرمان‌گرایی واقع‌بینانه

    دنیای اقتصاد-گروه خبر: با برگزاری باقی‌مانده میزگردهای سیاست خارجی شبکه سوم سیما، محمد‌باقر قالیباف، مسعود پزشکیان و سید‌امیر‌حسین قاضی‌زاده نیز از نقشه راه دیپلماسی دولت آینده خود رونمایی کردند. این سه کاندیدا همچون مصطفی پورمحمدی، علیرضا زاکانی و سعید جلیلی بر اهمیت سیاست خارجی در حل مشکلات داخلی تاکید و البته تفاوت‌های مهم و ظریفی نیز در تحقق روش و چگونگی تحقق منافع ملی ارائه کردند.
  • کمپین برای دو‌قطبی غیر‌سیاسی

    دنیای اقتصاد: انتخابـــات دوره چهاردهم ریاست جمهوری ۷ روز دیگر برگزار می‌شود. در حال حاضر به نظر می‌رسد که انتخابات ریاست‌جمهوری حول سه کاندیدای اصلی یعنی پزشکیان، قالیباف و جلیلی می‌چرخد. در جناح اصولگرا که ۵ کاندیدا برای ریاست‌جمهوری دارند تلاش‌هایی برای وحدت صورت گرفته است که البته تا کنون نتیجه‌ای به دنبال نداشته و از جناح اصلاح‌طلب تنها یک کاندیدا در صحنه حضور دارد. پزشکیان اگرچه تا کنون در مناظره و نشست‌های کارشناسی نشان داده که به دنبال تنش نیست، اما آن‌طور که در گفت‌وگوی «دنیای اقتصاد» با نمایندگان مجلس مطرح شد، پزشکیان رویکردی متفاوت از کاندیداهای جناح مقابل را دنبال می‌کند و پرچم‌دار تغییر است. نوری و نصیرپور، دو نماینده عضو فراکسیون مستقلین مجلس همچنین معتقدند که پزشکیان در نظر‌سنجی‌ها رشد خوبی داشته و پیشرو است.
  • چالش کمپین اصلاح‌طلبان

    دکتر رحمن قهرمان‌پور *
    رحمن قهرمان‌پور، تحلیلگر انتخابات در یادداشت اختصاصی برای «دنیای‌اقتصاد» نوشت: کمپین انتخاباتی یعنی ترس و امید. اصلاح‌طلبان شاید بتوانند مثل گذشته رای‌دهنده مردد و رای‌ندهنده را از قدرت گرفتن اصولگرایان بترسانند، اما نمی‌توانند امید معتبری بدهند که در سایه آن نشان دهند قادر به مقابله موثر با این ترس‌ هستند. سابقه آنها در کسب قدرت بر اعتبار پیام آنها اثر منفی گذاشته است. در نتیجه کسانی که در رای دادن مرددند از خود می‌پرسند آیا این‌بار اصلاح‌طلبان می‌توانند؟
  • قلب اعراب در مشت چین

    دنیای‌اقتصاد: مایکل رابینز، امانی جمال و مارک تسلر در مقاله‌‌‌‌ای مشترک در نشریه فارن افرز نوشتند، چین به‌رغم ارائه حمایت مادی و لفاظی محدود درباره غزه، ذی‌نفع اصلی کاهش شهرت ایالات متحده در میان مردم عرب بوده است. شبکه تحقیقاتی «عرب بارومتر» در بررسی‌‌های ۲۰۲۲-۲۰۲۱ خود نشان داد که حمایت اعراب از چین رو به کاهش است. اما در ماه‌‌های اخیر این روند معکوس شده است. در تمام کشورهایی که پس از ۷ اکتبر مورد بررسی قرار گرفتند، حداقل نیمی از پاسخ‌دهندگان گفتند که دیدگاه‌‌های مثبتی نسبت به چین دارند. هم در اردن و هم در مراکش، متحدان کلیدی ایالات متحده، چین از افزایش حداقل ۱۵ امتیازی در رتبه‌‌بندی مطلوب خود بهره برده است.
  • پاسخ دولتی‌ها به نطق تلویزیونی ظریف

    دنیای اقتصاد: سخنان روز سه‌شنبه محمد‌جواد ظریف در مورد برجام در میزگرد سیاسی مسعود پزشکیان، نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری، طی دو روز گذشته واکنش‌های بسیاری را برانگیخته است. این واکنش‌ها ابتدا از عصر روز سه‌شنبه از سوی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح شد و آنها در جریان سخنرانی‌ها و در برنامه‌های تبلیغاتی‌شان به سخنان وزیرخارجه سابق ایران واکنش نشان دادند‌. برخی از آنها از جمله علیرضا زاکانی حتی وعده دادند که در نخستین مناظره به این سخنان پاسخ خواهند داد. هر چند در واکنشی متضاد با چهار نامزد دیگر از اردوگاه اصولگرایان، مصطفی پورمحمدی یکی از نامزدهای انتخابات که اتفاقا از طیف اصولگرایان سنتی نیز هست در توییتی از سخنان ظریف در نقد اصولگرایان استقبال کرد.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر