معایب کمپرسور روتاری چیست؟ بررسی جامع + مزایا

رپرتاژ آگهی: کمپرسورهای روتاری به دلیل مزایایی مانند عملکرد روان، لرزش و صدای کم، مصرف انرژی نسبتاً پایین و قیمت مناسب، در صنایع مختلف از جمله تبرید و تهویه مطبوع، کاربرد گسترده‌ای دارند. با این حال، این نوع کمپرسورها در کنار مزایای خود، معایبی نیز دارند که در این مقاله به بررسی آنها می‌پردازیم.

کمپرسور روتاری چیست؟

همانطور که در کمپرسورسازان آمده است:

کمپرسور روتاری با نام کمپرسور دروانی یا کمپرسور پیچ نیز شناخته می شوند. ظاهر کمپرسور روتاری به صورت دو محفظه استوانه ای شکل می باشد. این کمپرسورها از دو بخش تشکیل شده اند: که قسمت متحرک (روتور) داخل بخش ثابت قرار دارد و از طریق حرکت چرخشی روتورها عملیات فشرده سازی گاز و یا هوا انجام می شود.

معایب کمپرسور روتاری

چنانچه در سایت تهویه سامان هم میخوانیم:

کمپرسور روتاری مزایای زیادی دارد اما با سهم خود از چالش‌ها روبرو می‌شود. این کمپرسورها بسیار مفید هستند اما از خطرات احتمالی مستثنی نیستند. در این بخش برخی از این معایب را بررسی می‌کنیم و راهبردهایی را برای مقابله با آنها مرور می‌کنیم.

ظرفیت محدود:

یکی از مهم‌ترین معایب کمپرسورهای روتاری، ظرفیت محدود آنهاست. این نوع کمپرسورها برای کاربردهایی با ظرفیت کم تا متوسط مناسب هستند و در صورت نیاز به ظرفیت بالا، باید از کمپرسورهای دیگری مانند کمپرسورهای پیستونی یا اسکرو استفاده کرد.

نیاز به روغن:

برخلاف برخی از انواع کمپرسورها، کمپرسورهای روتاری برای روانکاری به روغن نیاز دارند. این روغن می‌تواند در طول زمان کیفیت خود را از دست بدهد و نیاز به تعویض داشته باشد. همچنین، نشت روغن می‌تواند باعث آلودگی محیط شود.

سایش و پارگی:

سایش و پارگی یکی از عوامل اصلی خرابی در کمپرسورهای روتاری است. این پدیده که در اثر تماس و اصطکاک قطعات متحرک کمپرسور با یکدیگر به وجود می‌آید، می‌تواند منجر به افت عملکرد، کاهش راندمان، افزایش مصرف انرژی و در نهایت خرابی کامل کمپرسور شود.

کمپرسور روتاری

قیمت تعمیرات:

در سایت مایاکول در این مورد چنین آمده است:

در صورت خرابی، تعمیرات مربوطه ممکن است به دلیل نیاز به قطعات خاص، پیچیده و گران قیمت باشد.

کمپرسورهای روتاری از قطعات خاص و منحصر به فردی تشکیل شده‌اند که به طور ویژه برای این نوع کمپرسور طراحی و ساخته شده‌اند. یافتن این قطعات در بازار، به خصوص در مورد مدل‌های قدیمی‌تر، می‌تواند دشوار و پرهزینه باشد.

عمیرات کمپرسورهای روتاری به دلیل ظرافت و پیچیدگی آنها، نیاز به دانش و تخصص فنی بالایی دارد. تعمیرکاران باید به طور کامل با نحوه عملکرد این نوع کمپرسور و اجزای داخلی آن آشنا باشند تا بتوانند به درستی عیب‌یابی و تعمیرات را انجام دهند.

مزایای کمپرسور روتاری

همانطور که در دکتر کول آمده است:

مهمترین مزیت این مدل کمپرسور احتمالا پایین بودن تعداد قطعات متحرک کم است. این تعداد پایین قطعات متحرک باعث می شود کمپرسو در زمان فعالیت سروصدای بسیار کمی تولید کند؛ مسئله ای که در مصارف خانگی جزو مهمترین نکات است.

بازدهی بیشتر:

کمپرسورهای روتاری با به حداقل رساندن اتلاف در شیر تخلیه و استفاده حداکثری از فضای سیلندر، به بازدهی به مراتب بالاتری دست پیدا می‌کنند. این امر به معنای صرف انرژی کمتر و کارایی بیشتر برای شما خواهد بود.

سروصدا و لرزشی ناچیز:

طراحی ساده و بدون قطعات اضافی در کمپرسورهای روتاری، لرزش و سروصدای آزاردهنده را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد. این ویژگی، آنها را به گزینه‌ای ایده‌آل برای مصارف خانگی و محیط‌های حساس تبدیل می‌کند.

اندازه و وزن کم:

کمپرسورهای روتاری به لطف ساختار فشرده و قطعات کمتر، وزنی سبک‌تر و حجمی به مراتب کوچکتر از کمپرسورهای پیستونی دارند. این امر، جابجایی و نصب آنها را آسان‌تر می‌کند و فضای کمتری اشغال می‌کنند.

مصرف برق پایین:

بهینه بودن عملکرد کمپرسورهای روتاری، مصرف برق آنها را به طور چشمگیری کاهش می‌دهد. این موضوع، در بلندمدت، صرفه‌جویی قابل توجهی در هزینه‌های شما به همراه خواهد داشت.

انواع کمپرسور روتاری

کمپرسور روتاری بر اساس ساختار و نحوه عملکرد فشرده سازی هوا به 4 دسته تقسیم بندی می شوند. در ادامه با این چهار مدل کمپرسور بیشتر آشنا می شویم.

کمپرسور اسکرو (Screw Compressor)

پمپ باد اسکرو از دو روتور مارپیچ نر و ماده تشکیل شده است که در جهت مخالف یکدیگر می‌چرخند. هوا بین روتورها به دام افتاده و با چرخش آنها، حجم آن کاهش یافته و هوا فشرده می‌شود. این نوع کمپرسور در دو مدل بدون روغن و روغنی موجود است.

مزایا:

  • ظرفیت بالا (تا 315 کیلووات)

  • مناسب برای کارهای مداوم و سنگین

معایب:

  • پیچیدگی ساختاری بیشتر

  • هزینه بالاتر

کمپرسور اسکرال (Scroll Compressor)

از دو صفحه مارپیچی که یکی ثابت و دیگری متحرک است، تشکیل شده است. با چرخش صفحه متحرک، هوا بین صفحات به دام افتاده و فشرده می‌شود. این نوع کمپرسور به دلیل سادگی و صدای کم، در سیستم‌های تهویه مطبوع و چیلرها محبوب است.

مزایا:

  • صدای کم و لرزش کم

  • ساختار ساده و قابل اعتماد

  • نیاز به روغن‌کاری کم

معایب:

  • ظرفیت پایین‌تر (تا 35 کیلووات)

  • قیمت نسبتا بالا

کمپرسور وان (Vane Compressor)

کمپرسور وان (Vane Compressor) از یک روتور و تیغه‌های متحرک تشکیل شده است. با چرخش روتور، تیغه‌ها به عقب و جلو حرکت می‌کنند و هوا را فشرده می‌کنند. این نوع کمپرسور به دلیل قیمت مناسب و عملکرد قابل قبول، در کاربردهای مختلفی از جمله صنایع غذایی و دارویی استفاده می‌شود.

مزایا:

  • قیمت مناسب

  • ساختار ساده و قابل تعمیر

  • تنوع مدل و ظرفیت

معایب:

  • راندمان پایین‌تر

  • نیاز به روغن‌کاری

  • تولید بیشتر صدا و لرزش

کمپرسور رینگ مایع (Liquid Ring Compressor)

از یک روتور و تیغه‌های ثابت و همچنین مایع (معمولاً آب) برای فشرده سازی هوا استفاده می‌کند. با چرخش روتور، مایع به حرکت درآمده و هوا را به داخل محفظه هدایت می‌کند. این نوع کمپرسور به دلیل قابلیت ایجاد خلا و فشرده سازی همزمان گازها، در صنایع شیمیایی و دارویی کاربرد دارد.

مزایا:

  • قابلیت ایجاد خلا و فشرده سازی همزمان

  • پمپ کردن گازهای مرطوب و خورنده

معایب:

  • پیچیدگی ساختاری

  • مصرف آب بالا

  • نیاز به تصفیه فاضلاب

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.