شماره روزنامه ۶۰۳۳
|

  • ناترازی در چشم‌انداز دو رقیب

    دنیای اقتصاد-کامران کرمی: گروه بین‌‌‌المللی بحران در گزارشی با تبیین چشم‌‌‌انداز احیای روابط دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی به برداشت‌های متفاوت دو رقیب از روندها و فرآیندهای این توافق می‌پردازد و می‌‌‌نویسد: برای تهران، احیای روابط دیپلماتیک با عربستان سعودی چندین مولفه را در بر می‌گیرد. اول؛ دولت سیزدهم متاثر از ماه‌ها ناآرامی در سال ۱۴۰۱، تلاش کرد تا حد امکان بسیاری از جبهه‌های خارجی را آرام کند. تنش‌زدایی با عربستان سعودی پس از هفت سال خصومت، دستاورد مهم این استراتژی بود و احتمالا همچنان در دستور کار جانشین شهید رئیسی قرار دارد. این پیشرفت، همراه با الحاق به سازمان همکاری شانگهای و بریکس در سال ۲۰۲۳، به تهران کمک کرد تا انزوای بین‌المللی خود را پس از شکست در بازگرداندن توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ کاهش دهد و جبران کند. ایران همچنین امیدوار است که احیای روابط با عربستان روابط با سایر کشورهای عربی خلیج فارس را تقویت کند.
  • تحلیل اقتصادی انتخابات

    محمد طاهری: انتخابات ریاست‌جمهوری را می‌شود شبیه یک بازار موقتی دانست که در یک دوره زمانی خاص ایجاد می‌شود. در این بازار میان مردم و سیاستمداران، مبادله شعار و رای صورت می‌گیرد. این انتخابات به نوعی مبادله مطلوبیت میان جامعه و سیاستمداران است. مکان تشکیل بازار انتخابات ریاست‌جمهوری، تمامیت ارضی کشور است. مردم سمت تقاضا را شکل می‌دهند و نامزدهای انتخابات هم در سمت عرضه می‌ایستند. قیمت در این بازار، هزینه‌ای است که مردم حاضرند برای انتخاب نامزد مطلوب خود به صورت رای بپردازند. حضور فرد در انتخابات بر مبنای عقلانیت و تحلیل هزینه-فایده انجام می‌شود. یعنی رای‌دهنده، به فردی رای می‌دهد که او را به بالاترین مطلوبیت رهنمون کند. این فرآیند، صرفاً پولی و مادی یا اجتماعی نیست، بلکه میزان رضایت خاطر فرد در ازای شرکت در فرآیند انتخاب است.
  • لزوم برائت جهانی از رژیم صهیونیستی و آمریکا

    پايگاه اطلاع‌رساني دفتر مقام معظم رهبري: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت کنگره عظیم و پرشکوه حج، «گستره انسانی» و «قوت عاملِ معنوی اسلام» را دو جانبِ فریضه حج خواندند و با اشاره به فجایع غزه که در تاریخ معاصر بی‌نظیر است، تاکید کردند:
  • کف مشارکت در انتخابات

    دنیای اقتصاد: عباس عبدی، روزنامه‌نگار و پژوهشگر درگفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با اشاره به نتایج یک نظرسنجی درباره میزان مشارکت تهرانی‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری از ایجاد موج مشارکت خفته در انتخابات خبر داد و تاکید کرد: اگر افراد مردد به رای‌دهندگان اضافه شوند جمعیت قابل توجهی نسبت به گذشته در انتخابات مشارکت خواهند کرد. براساس برآورد عبدی، میزان مشارکت از ۵۵درصد کمتر نخواهد بود. او در عین حال ابراز امیدواری کرد مرددها برای مشارکت در انتخابات قانع شوند.
  • تبادل زندانیان ایران و سوئد

    ایسنا: عمان از تبادل زندانیان میان ایران و سوئد به واسطه این کشور خبر داد. دولت عمان اعلام کرد که در نتیجه درخواست دولت‌‌های ایران و سوئد از سلطنت عمان برای میانجی‌گری در پرونده زندانیان محصور در دو کشور، تلاش‌های عمان منجر به توافق میان دو طرف برای تبادل زندانیان شد.
  • لغو ویزای تونس برای ایرانیان

    ایسنا: سفارت تونس در ایران در بیانیه‌‌ای درباره مصوبه جلسه اخیر هیات دولت این کشور آفریقایی در ارتباط با لغو روادید برای سفر شهروندان ایرانی به تونس، توضیحاتی را در شبکه اجتماعی فیس بوک ارائه کرد. در متن این بیانیه آمده است: «سفارت جمهوری تونس در تهران به اطلاع می‌‌رساند که بر اساس جلسه هیات دولت که در تاریخ ۲۳ مه ۲۰۲۴ به ریاست نخست‌‌وزیر تونس تشکیل شد، مقرر شد در چارچوب اصل عمل متقابل، از تاریخ ۱۵ ژوئن ۲۰۲۴ (امروز)، ایرانیانی که دارای گذرنامه عادی هستند، از ویزای ورود به کشور تونس به منظور گردشگری در هر ۱۸۰ روز یک‌‌بار به مدت حداکثر ۱۵ روز، به شرط ارائه رزرو تایید شده هتل و بلیت رفت و برگشت، معاف می‌‌شوند.» پیش از این وزارت خارجه تونس خبر داده بود قانون لغو ویزای ورود گردشگران ایرانی و عراقی به این کشور از امروز اجرایی می‌شود. این معافیت، اجازه اقامت تا ۱۵ روز را در یک دوره ۱۸۰ روزه می‌دهد و مسافران برای برخورداری از این معافیت باید یک رزرو هتل معتبر و یک بلیت رفت و برگشت هواپیما ارائه دهند.
  • بیانیه تروئیکای اروپا درباره ایران

    تسنیم: تروئیکای اروپایی در واکنش به اقدامات ایران در پاسخ به صدور قطعنامه سیاسی در نشست شورای حکام آژانس، بیانیه‌‌ای صادر و بدون اشاره به بدعهدی خود در مساله برجام اتهاماتی را علیه ایران بیان کردند. در این بیانیه ضد ایرانی ادعا شده است: ایران با بهره‌برداری از ده‌‌ها سانتریفیوژ پیشرفته اضافی در سایت غنی‌سازی نطنز و همچنین اعلام اینکه هزاران سانتریفیوژ دیگر را در سایت‌‌های فردو و نطنز نصب خواهد کرد، گام‌‌های بیشتری را در توخالی کردن برجام برداشته است. سه کشور اروپایی مدعی شدند: این گام‌‌ها ذخایر اورانیوم غنی‌‌شده و ظرفیت غنی‌‌سازی ایران را که در حال حاضر به‌‌طور قابل‌‌توجهی از محدودیت‌های برجام فراتر رفته، بیشتر خواهد کرد. این تصمیم تشدید بیشتر برنامه هسته‌‌ای ایران است که خطرات قابل‌توجهی برای اشاعه دارد. تصمیم ایران برای افزایش قابل‌توجه ظرفیت تولید خود به‌ویژه در تاسیسات فردو نگران‌کننده است.تروئیکای اروپایی بدون اشاره به عدم‌اجرای تعهدات خود پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و ایستادن به صورت عملی در کنار آمریکا مدعی شدند: ایران طبق معاهده منع گسترش تسلیحات اتمی موظف است به طور کامل توافق‌نامه پادمان خود را که جدا از برجام است، اجرا کند. ما به یک راه‌حل دیپلماتیک برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌‌ای متعهد هستیم.
  • چین هنوز ارزشش را دارد

    دنیای‌اقتصاد: المانیتور در گزارشی به تکرار دوباره مواضع پکن در خصوص جزایر سه‌‌‌گانه و واکنش تهران پرداخت و نوشت ایران می‌تواند از اظهارات چین در مورد جزایر سه‌‌‌گانه ابوموسی و تنب بزرگ و کوچک ناراحت شود یا می‌تواند خشم خود را از چین ابراز و عبور کند و به جای آن بر کسب منافع اقتصادی و سیاسی زیادی که از روابط خود با پکن به دست می‌‌‌آورد، تمرکز کند.
  • افزایش مشارکت در انتخابات اولویت اول است

    پايگاه اطلاع‌رساني دفتر مقام معظم رهبري: رهبر معظم انقلاب اسلامی ظهر دیروز در دیدار صمیمانه با جمعی از جوانان مدال‌آور در المپیادهای دانش‌آموزی و دانشجویی داخلی و جهانی، جوانان نخبه را مایه «امیدواری فراوان، عمیق و حقیقی» خواندند و گفتند: کشور به یک خیزش علمی نیاز دارد و نخبگان جوان عامل اصلی تامین این نیاز ملی هستند.
  • رقابت سه ضلعی پیش از آغاز مناظره‌ها

    دکتر رحمن قهرمان‌پور/تحليلگر انتخابات و سياست خارجي
    در حالی که اصلاح‌طلبان در حال بسیج نیروهای طرفدار خود در بدنه جامعه‌اند؛ جلیلی به دنبال ایجاد موج زیرین به نفع خود در بدنه حزب‌اللهی است و قالیباف هم می‌کوشد اصولگرایان بیشتری را دور خود جمع کند. پور‌محمدی بعد از موج‌آفرینی اولیه تحرک خاصی نداشت و قاضی‌زاده همچنان خارج از بازی اصلی است. زاکانی هم در رقابت با جلیلی تلاش کرد سابقه اجرایی خود را برجسته کند. در برنامه شبکه خبر حمله به دولت روحانی را آغاز کرد، اما همچنان در برقراری رابطه عاطفی و موثر با رای‌دهنده مشکل دارد. در حالی که مطلب جدی می‌گوید، لبخند می‌زند و مخاطب را سردرگم می‌کند. پزشکیان در داخل ستاد با مشکل سازمان‌دهی دست و پنجه نرم می‌کند و در صحنه رقابت بین انتخاب پایگاه رای مردد یا اصلاح‌طلب در تردید است. فیلم او درباره محل زادگاهش بازتاب خوبی در تبریز نداشت. برخی اصلاح‌طلبان از حضور اصلاح‌طلبان امتحان پس داده در ستاد او انتقاد کردند. اصولا اقناع پایگاه رای طبقه متوسط شهری برای همه نامزد‌ها دشوار است. فعلا پزشکیان در دست‌انداز کمپین است و باید دید چگونه در مناظره‌ها بر مشکلات این مسیر غلبه می‌کند. روند محبوبیت پزشکیان رو به رشد است، اما سرعت آن در حدی نیست که بتوان از پیروزی او در مرحله اول سخن گفت.
  • رکود در روابط ایران و عربستان

    دنیای اقتصاد: گروه بین‌المللی بحران در گزارشی با تبیین چشم‌انداز احیای روابط دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی می‌نویسد: از زمانی که ایران و عربستان سعودی روابط خود را در مارس ۲۰۲۳ از سر گرفتند؛ دو رقیب، سفیران خود را تعیین کرده، سفارتخانه‌‌ها را راه‌‌اندازی کرده‌‌اند و دیدارهایی را در سطوح ارشد رد و بدل کرده‌‌اند، اما به نظر می‌رسد پیشرفت بیشتر در مورد جنبه‌‌های مهم روابط دیپلماتیک در بحبوحه اختلافات متوقف شده است.
  • تغییر فرم سیمای انتخابات

    دنیای اقتصاد: صدا و سیما در چهاردهمین دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری از سبک و سیاق جدیدی ازمناظره‌ها و برنامه‌های انتخاباتی رونمایی کرده است. دراین سبک جدید با عنوان میزگرد برای نخستین‌بار هر نامزد می‌تواند با ۲مشاور خود شرکت کند. در سوی مقابل نیز سه کارشناس با تفکرات مختلف در مقابل نامزدها می‌نشینند و سوال‌های خود را با نامزد انتخابات در میان می‌گذارند. سبکی تازه که تاکنون بازخوردهای مثبتی داشته است. میزگردهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دو روز گذشته از جمله این برنامه‌هاست که فضای مجازی را تحت تاثیر خود قرار داده است.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر