همچنین تاکنون خبرهایی در خصوص انصراف مصطفی پورمحمدی هم شنیده نمی‌شود. با این حال باید منتظر امروز و ساعت‌های پایانی تبلیغات ماند. این در حالی است که آن‌طور که نمایندگان مجلس به «دنیای اقتصاد» می‌گویند افرادی از جمله موحدی‌کرمانی، محسن رضایی، عزیز جعفری، مدرسین حوزه علمیه قم و برخی نمایندگان مجلس به دنبال وحدت در جریان اصولگرایی هستند و در این راستا جلسات متعددی برگزار شده است. با این حال شنیده‌های «دنیای اقتصاد» حکایت از این دارد که شورای اجماع با محوریت محسن رضایی به فعالیت خود ادامه می‌دهد و تقریبا همه نشست‌ها در منزل وی برگزار می‌شود. در این جلسات تا‌کنون نامزدها و نمایندگانشان حضور یافته و در مورد لزوم کناره‌گیری نامزدها به نفع یکی از کاندیداها و اجماع میان آنها گفت‌وگو کرده‌اند.

در این جلسات باتوجه به نظرسنجی‌ها که احتمالا انتخابات به مرحله دوم کشیده خواهد شد، اعلام شده که شانس قالیباف برای برنده شدن در مرحله دوم بیشتر از جلیلی است و از او خواسته شده تا به نفع قالیباف کناره‌گیری کند. با این حال روز دوشنبه در آخرین جلسه‌ای که در این خصوص در منزل رضایی با حضور چهره‌های روحانی و نامزدها و نمایندگانشان تشکیل شد، نمایندگان جلیلی با توجه به حضور حامیان این نامزد در میتینگ‌های انتخاباتی و جلو بودن جلیلی در نظرسنجی‌ها در مقابل قالیباف اعلام کرده‌اند که او شانس بالایی برای برنده شدن دارد و از همین رو کناره‌گیری جلیلی را به صلاح نمی‌دانند. در عین حال ظاهرا در جلسه روز دوشنبه تصمیم گرفته شده تا ۴نامزد اصولگرا فعلا در رقابت‌ها حضور داشته و پس از آخرین نظرسنجی‌ها در مورد کناره‌گیری به نفع یک نامزد تصمیم‌گیری شود.

تصمیم‌گیری پس از پنجمین مناظره

علاءالدین بروجردی، نماینده بروجرد در مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» بر لزوم وحدت در جریان اصولگرایی تاکید کرد و گفت: وحدت در میان جریان اصولگرایی اتفاقی است که باید بیفتد. افراد تاثیرگذار در حال بررسی وحدت هستند و قرار بر این است که بعد از مناظره پنجم با توجه به نظرسنجی‌ها؛ افرادی که شانس کمتری دارند به نفع دیگران کنار بروند. منطق سیاسی و اصولگرایی هم حکم می‌کند که نامزدها اجماع کنند و به یک نامزد واحد برسند. او تاکید کرد: حداقل ۳ نفر از نامزدهای اصولگرا کنار خواهند رفت. در غیر این‌صورت به ضرر حیثیت خودشان خواهد بود. بروجردی ابراز امیدواری کرد که در نهایت نامزدهای جریان اصولگرایی به یک نفر برسند. این نماینده مجلس‌ تصریح کرد: شنیدم که محسن رضایی فعال‌ترین عنصر برای رسیدن به اجماع در جریان اصولگرایی است. البته شاید افراد دیگری هم باشند. اجماع نهایی که به یک نفر برسند هدف تعریف شده است و همه باید تلاش کنیم که این اتفاق بیفتد.

مدل وحدت چه باشد؟

همچنین احمد نادری، عضو هیات رئیسه مجلس، وحدت را یک ضرورت دانست و اظهار کرد: وحدت در جبهه اصولگرایی یک ضرورت است. ما هم پیگیر این وحدت بودیم و هستیم. به نظرم باید کاندیداهای مختلف جبهه انقلاب به اجماع و وحدت نظری برسند و با یک مدل وارد انتخابات نهایی شوند و این مدل می‌تواند یک کاندیدا، دو کاندیدا یا سه کاندیدا باشد. باید به آن مدل رسید و تمام تلاش ما همین است تا اجماعی میان کاندیداها ایجاد شود. او ادامه داد: باید دید با توجه به شاخص‌ها چه تصمیمی در جبهه انقلاب گرفته شود و همان‌طور که گفتم ممکن است به یک کاندیدا، دو کاندیدا یا سه کاندیدا برسیم. با توجه به شاخص‌ها، سنجیدن فضا و اتمسفر کلی انتخابات باید به سمت اجماع رفت. این نماینده مجلس‌ در خصوص اینکه چه فرد یا افرادی به دنبال وحدت در میان اصولگرایان هستند، اظهار کرد: دلسوزان جبهه انقلاب فعال هستند. همچنین نمایندگان مجلس و محسن رضایی هم فعال هستند. البته هماهنگی لازم میان ما و آقای رضایی وجود دارد و تبادل نظرها اتفاق می‌افتد و ان‌شاءالله بتوانیم کاندیداها را به اجماع برسانیم. نادری در خصوص جلسات نمایندگان مجلس برای اجماع نامزدهای اصولگرا تصریح کرد: تاکنون و بعد از اعلام تایید صلاحیت‌ها جلسات متعددی برگزار شده است. این جلسات مختلف بعضا با کاندیداها بوده و بعضا چند نفر از کاندیداها در این جلسات حضور داشتند. او در پاسخ به این پرسش که چقدر احتمال اجماع در جبهه انقلاب وجود دارد، گفت: ما امیدوار هستیم که این اتفاق بیفتد و اجماع صورت بگیرد. اما نتیجه دست خداست.

پیامدهای عدم اجماع

محمد سراج، نماینده تهران، نیز گفت: قطعا نتیجه انتخابات را مردم با یک نفر تعیین می‌کنند. اگر کاندیداهای اصولگرا در مرحله اول با هم کنار بیایند هزینه برگزاری مرحله دوم انتخابات به کشور تحمیل نمی‌شود. بنابراین اگر کاندیداهای اصولگرا یک قدم بردارند ما مرحله دوم انتخابات را نداریم و نکته دوم با یک مرحله‌ای شدن انتخابات، دولت زودتر تشکیل می‌شود.  او افزود: اگر اجماع در جریان اصولگرایی صورت نگیرد، انتخابات دو‌مرحله‌ای است. باید نامزدهای جریان اصولگرایی، فضا و میزان مشارکت و میزان رای‌آوری را بررسی کنند و اگر به این نتیجه رسیدند که در مرحله اول اجماع کنند کار تمام است، خب اجماع کنند. به همین دلیل تمام تلاشمان در جبهه انقلاب این است که نامزدهای جبهه انقلاب که در صحنه رقابت حضور دارند با هم اجماع کنند و درنهایت بعد از نظرسنجی یک نفر در میدان بماند. سراج‌ در خصوص اینکه چه کسانی به دنبال وحدت در میان اصولگرایان هستند، تاکید کرد: افرادی که به دنبال وحدت اصولگرایان هستند، فراوان‌اند. مدرسین حوزه علمیه قم، نمایندگان مجلس و رئیس مجلس خبرگان رهبری برای وحدت میان نامزدها تلاش می‌کنند. امیدواریم که اجماع اتفاق بیفتد.

در نامه نمایندگان چه آمده است؟

همچنین محمد‌صالح جوکار، نماینده یزد در مجلس، با تاکید بر لزوم رسیدن به یک کاندیدای واحد در جریان اصولگرایی گفت: عرصه انتخابات عرصه رقابت است و خوب است که این رقابت برای خدمت باشد تا رقابت برای قدرت. وجه تمایز انسانی که می‌خواهد خدمتگزاری کند با کسی که به دنبال قدرت است، این است که خدمت مخلصانه دارد و می‌خواهد مسیری را که شهید رئیسی داشت، دنبال کند. اگر به واقع بحث مسابقه برای خدمت مطرح باشد یقینا نامزدهایی که در صحنه حضور دارند باید با هم ائتلاف کنند، ید واحد باشند و به هم کمک کنند. او ادامه داد: با توجه به توصیه‌هایی که می‌شود امیدوارم که وحدت در جریان اصولگرایی صورت بگیرد. در این راستا نشست‌هایی هم با نامزدها برگزار شده و امیدوارم هواداران نامزدها هم همراهی کنند.

این نماینده مجلس در خصوص اینکه چه کسانی به دنبال وحدت هستند‌، اظهار کرد: برخی نمایندگان مجلس و برخی گروه‌ها به دنبال وحدت هستند. شاید نامزدها هم بپذیرند، اما هواداران باید توجه کنند که این همراهی و همگامی و وحدت به نفع انقلاب است. هفته گذشته امضاهایی در مجلس خطاب به ۴نامزد انقلابی جمع شد که بر اساس آرمان‌های انقلابی که دارند با هم ائتلاف کنند و مسیر را هموار کنند که خدمتگزاری در قوه مجریه قرار گیرد و سایر کاندیداها به آن فرد کمک کنند. ریاست‌جمهوری یک نفر است، ولی دولت بزرگ است و هر کسی می‌تواند بخشی از دولت را در اختیار بگیرد و به مردم خدمت کند. باید توجه کرد که همه آمال و آرزوها و برنامه‌های خودمان را تنها در جایگاه ریاست‌جمهوری نبینیم. جوکار تصریح کرد: صحبت‌های تلفنی از سوی نمایندگان مجلس با کاندیداهای اصولگرا انجام شده است. در جلسه هم‌اندیشی که بیش از ۲۰نماینده حضور داشتند، موضوع وحدت مطرح شد و همگی اتفاق نظر داشتیم که این ائتلاف باید صورت گیرد و ضرورت کار امروز ائتلاف برای خدمت فرداست. حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده شاهین‌شهر در مجلس، نیز‌ با تاکید بر لزوم وحدت در جبهه انقلاب، اظهار کرد: اجماع نامزدهای اصولگرا یک ضرورت است و اگر این اتفاق نیفتد پشیمانی به دنبال خواهد داشت. او در خصوص احتمال اجماع تاکید کرد: اگر نامزدها ضرورت را درک کنند، اجماع صورت می‌گیرد. افراد مختلفی وحدت در میان نامزدهای اصولگرا را دنبال می‌کنند و مطالبه جریان انقلابی، اجماع نامزدهاست. در این راستا جلسات و مذاکراتی انجام شده است و برخی جلسات نیز به صورت محفلی برگزار شده است.

بالاخره کنار می‌روند

محمدرضا رضایی‌کوچی، نماینده جهرم در مجلس، به احتمال کناره‌گیری برخی از کاندیداهای اصولگرا اشاره کرد و گفت: چند کاندیدا در نهایت کنار خواهند رفت و به نظر می‌رسد در نهایت تعداد نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری به ۴ نفر برسد. اما اگر بخواهند جبهه انقلاب موفق شود باید ۵ نامزد کنار بروند و به یک کاندیدا برسند. باید نامزدی در صحنه باقی بماند که توان و تجربه بیشتری داشته باشد و همچنین امکان رای‌آوری بیشتری دارد. او در خصوص اینکه محوریت وحدت در جریان انقلاب را چه فرد یا افرادی دنبال می‌کنند، اظهارکرد: افراد‌ مختلفی به دنبال وحدت در جریان اصولگرا هستند. افرادی همچون محسن رضایی، عزیز جعفری و افراد دیگر به دنبال وحدت در جبهه انقلاب هستند. این نماینده مجلس تصریح کرد: احتمال نمی‌دهم که قالیباف از انتخابات کناره‌گیری کند. همچنین به نظر نمی‌رسد که از ۵ کاندیدای جریان اصولگرایی به یک کاندیدا برسیم.  رضایی‌کوچی با بیان اینکه جلسات متعددی برای وحدت اصولگرایان انجام شده، خاطرنشان کرد: جلسات مختلفی برای وحدت انجام شده و این جلسات هر شب برگزار می‌شود. این جلسات بعضا با حضور کاندیدا‌ها یا همراهان و روسای ستادهای نامزدها به صورت مرتب برگزار می‌شود.  همچنین بهروز محبی نجم‌آبادی، نماینده سبزوار،‌ گفت: برخی از بزرگان ورود کردند و برای ایجاد وحدت در جریان اصولگرایی مذاکراتی را انجام می‌دهند. حتما باید به اتحادی برسیم. البته این اتحاد به معنای حذف کامل دیگری نیست. بلکه به معنای این است که یک عضو با عضو دیگر همراه شود و با یک حضور مشترک در انتخابات بتوانند شرایط بهتری را ایجاد کنند که با خاطر جمعی بیشتری بتوانند کسب آرا کنند. قطعا ضرورت دارد که جریان اصولگرایی به وحدت برسند. او ادامه داد: البته ۵ کاندیدا در جریان اصولگرایی نداریم و پور‌محمدی به اعتدال نزدیک است و مواضعش هم معلوم است. محبی در خصوص احتمال اجماع در جریان اصولگرایی‌ خاطرنشان کرد:

به نفع اصولگرایان است که به وحدت برسند، اما این موضوع به شرایط بستگی دارد. اگر رقیب جریان اصولگرایی در روزهای آینده جهش بیشتری داشته باشد، جریان اصولگرایی محکوم به وحدت است. ولی داداشی، نماینده آستارا در مجلس نیز اظهار کرد: دوستان رایزنی می‌کنند که به وحدت برسند. احتمال وحدت در جریان اصولگرایی زیاد است.