اصولگرایان دو به شک شدند/ انصراف جلیلی بهتر است یا قالیباف؟

براساس تحلیل اقتصانیوز،‌ اگر قالبیاف انصراف دهد ترتیب دیگر آرا همانند شکل پایین خواهد شد. سعید جلیلی ۲ درصد از مسعود پزشکیان جلو خواهد افتاد و انتخابات با احتمال بالا به دور دوم خواهد رفت. اگر مرددها به طور قاطع در ۸ تیر وارد انتخابات شوند و به یک نامزد این دوئل رای دهند، می تواند انتخابات در دور اول تمام شود. به گزارش اقتصادنیوز،‌ درصد مرددین در این حالت ۳۴ درصد است. اگر رای دیگر نامزدهای جبهه انقلاب، یعنی علیرضا زاکانی و قاضی زاده هاشمی هم به حساب جلیلی واریز شود، او تنها برنده دور اول خواهد شد و نمی تواند مانع دو مرحله ای شدن انتخابات شود. 

در صورت انصراف جلیلی، اختلاف دو نامزد اصلی کمتر از یک درصد ولی نسبت مرددین بیشتر خواهد شد. به گزارش اقتصادنیوز،‌ در واقع طبق نظرسنجی ایسپا، با توجه به اینکه اقبال اولیه به جلیلی با اختلاف بیشتر از قالیباف است، انصراف جلیلی احتمالا به شکست اصولگرایان منجر خواهد شد. در این حالت هم آرای دیگر نامزدهای اصولگرا برای پیروزی قالیباف کافی نیست و او حتما نیاز به آرای مرددین خواهد داشت.

در حالیکه فعلا برآوردها نشان می دهد پزشکیان برای کسب آرای مرددین شانس بیشتری دارد. در این حالت هم مرددین نقش اول را در ۸ تیر بازی خواهند کرد. براساس تحلیل اقتصادنیوز،‌ در هر دو حالت، پزشکیان برای پیروزی ۶۰ درصد رای مرددین را می خواهد، و حتی اگر انتخابات دو مرحله ای شود، طبق آخرین نظرسنجی انجام شده پزشکیان شانس بیشتری دارد. با این حال ممکن است این داده ها پس از دو مناظره اخیر و اتفاقات یکی دو روز باقی مانده، باز هم تغییر کند و آرایش نامزدها را بهم بزند.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «جدال سخت در جبهه اصولگرایان/ قالیباف یا جلیلی؛ کدام نقش اول می‌گیرند؟/ سناریوهای ائتلاف در اردوی سوپر انقلابی‌ها+ نمودار» بخوانید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.