درگیری شدید میان مصر و اسرائیل

رسانه‌های عبری از درگیری شدید میان مصر و رژیم صهیونیستی پیرامون مسأله گذرگاه رفح و کنترل ارتش این رژیم بر محور فیلادلفیا خبر می‌دهند.

این روزنامه عبری همچنین فاش کرد قاهره با پیشنهاد جدید رژیم صهیونیستی مبنی‌بر اجازه دادن به شماری از فلسطینی‌های مجروح نوار غزه برای عبور از گذرگاه رفح تحت نظارت و کنترل رژیم اشغالگر مخالفت دارد و پیشنهاد تل‌آویو که قاهره قاطعانه با آن مخالفت دارد، درگیری و اختلافات میان ۲ طرف را افزایش داده است.

روزنامه معاریو در ادامه فاش کرد مقامات مصری بر این باورند که تل‌آویو به ویژه پس از تخریب کامل گذرگاه رفح از سمت فلسطین و ممانعت از تمهیدات لازم برای بازسازی آن یا اجازه دادن به فلسطینیان برای مدیریت آن به صورت کامل، اقدامات اخیر را اتخاذ کرده است.

خبر مرتبط
توافق جدید آمریکا و اسرائیل بر سر ایران/ ماجرا چیست؟

تارنمای آکسیوس بامداد چهارشنبه گزارش داد آمریکا و رژیم صهیونیستی توافق کردند که جلسه مشترک درباره ایران را که پنجشنبه گذشته از سوی کاخ سفید لغو شده بود، ماه آینده میلادی (ژوئیه) برگزار کنند.

طبق گزارش شبکه خبری القاهره، یک منبع عالی‌رتبه اعلام کرد سازمان‌های ذی‌ربط مصر با مسؤولان سازمان ملل برای ورود ۲۲۷۲ کامیون به غزه در طول سه هفته گذشته به غزه هماهنگی لازم را انجام داده‌اند.

منبع مذکور همچنین تاکید کرد کمک‌ها به‌طور موقت از طریق گذرگاه کرم ابو سالم در سمت رژیم صهیونیستی تا زمان راه‌اندازی مجدد گذرگاه رفح ارسال خواهد شد.

این منبع بر مخالفت مجدد مصر با از سرگیری فعالیت گذرگاه رفح با حضور اشغالگران صهیونیستی تاکید کرد.

گذرگاه رفح مرز میان غزه و مصر است که زمینه دسترسی جنوبی نوار غزه با مصر را فراهم می‌کند.

محور فیلادلفیا یا محور صلاح الدین نیز در طول مرز میان باریکه غزه و مصر واقع است‌. طول آن ۱۴ کیلومتر است و از دریای مدیترانه در شمال تا گذرگاه کرم ابوسالم در جنوب امتداد دارد.

ارتش رژیم صهیونیستی از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ جنگ ویرانگری را با حمایت آمریکا علیه غزه آغاز کرده که بیش از ۱۲۳ هزار شهید و زخمی و بیش از ۱۰ هزار مفقودی بر جای گذاشته و همچنین موجب کمبود شدید نیازهای انسانی و مواد غذایی در این منطقه شده و کمبود غذا به ویژه در شمال نوار غزه به سطح قحطی رسیده است.

تل‌آویو با وجود صدور ۲ قطعنامه از سوی شورای امنیت برای متوقف کردن فوری این حملات و نیز حکم‌های دادگاه بین‌المللی دادگستری در خصوص توقف یورش به رفح و ممانعت از وقوع کشتار جمعی در این منطقه و در پیش گرفتن اقداماتی برای بهبود شرایط فجیع انسانی در غزه، باز هم به حملات خود ادامه می‌دهد.


 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.