تداوم 57 سال موفقیت

در این مجمع که با حضور نمایندگان صاحبان ۳۱/ ۷۱‌درصد از سهام این شرکت رسمیت یافت، پس از تلاوت آیات کلام‌الله مجید و نواختن سرود جمهوری اسلامی‌ایران، نخست دکتر وحید باقری مدیرعامل شرکت مادر تخصصی انرژی گستر سینا به‌عنوان رئیس مجمع، اداره جلسه را برعهده گرفت، سپس مهندس اسعد عزیزی، مدیرعامل شرکت نفت بهران، ضمن گرامیداشت پانزدهم تیرماه، پنجاه و هفتمین سالروز تاسیس شرکت نفت بهران گفت: در سال ۹۷ با چالش‌های زیادی رو به رو بودیم و از موانع بسیار سختی عبور کردیم، در ابتدای سال برای واردات مواد افزودنی با حجمی بالغ بر ۹۴ میلیون دلار، ناچار شدیم تا به جای ارز ۴۲۰۰ تومانی از ارز نیمایی استفاده کنیم که منجر به افزایش قابل ملاحظه‌ای در قیمت تمام شده گردید، در ادامه، نرخ لوبکات نیز به شدت افزایش یافت. به‌عنوان مثال هزینه تامین مواد اولیه داخلی از سال ۹۶ تا انتهای سال ۹۷ دو برابر و از آن زمان تاکنون مجددا دو برابر شد. به بیان دیگر از سال ۹۶ تاکنون بر هزینه‌های مربوطه به میزان چهار برابر افزوده شده است.

بهای ملزومات با شتاب بالایی، افزایش یافت و مجموعا ما در شرایط بسیار سختی قرار گرفتیم، در صورتی که از سال ۹۳ تا کنون، فقط توانستیم تنها برای ۹ درصد افزایش قیمت، مجوز دریافت کنیم. در سال ۹۷ با توجه به نرخ بالای تورم، وارد مذاکراتی با وزارت صنایع و سایر نهادهای نظارتی شدیم تا موفق به اخذ مجوز افزایش  قیمت محصولات گشتیم که البته با توجه به استراتژیک بودن این صنعت و وابستگی شدید لجستیک و حمل و نقل کشور به آن، نتیجه بسیار مطلوبی برای گذر از چالش‌های ملی به شمار می‌رود. وی تصریح کرد: در سال ۹۷ به شدت تحت فشار قرار داشتیم اما به‌رغم همه آنها، از تنگناها عبور و آنها را مدیریت کردیم، در بخش صادرات کوشش‌های بسیار خوبی انجام گرفت، هم سبد و هم بازارهای صادراتی خود را متنوع‌تر کردیم و به‌رغم آنکه در شرایط تحریم، رشد صادراتی خیلی سخت است، توانستیم علاوه بر رشد مقداری، به رشد ارزشی در صادرات نیز برسیم.

در پالایشگاه، با تغییر سبد محصولات و مدیریت هزینه و با سرمایه‌گذاری در پروژه‌های جدید با حداکثر سرعت ممکن، شرایط را به منظور کسب محصولات با ارزش بیشتر، از پالایشگاه، تغییر دادیم که این اقدام به منزله قابلیت انطباق با شرایط محیطی جدید، از اهمیت بسیار برخوردار است. بنابراین در همین مورد نیز بهران به‌عنوان یک شرکت موفق در کشور، توانست به‌رغم مشکلات عدیده، به اهداف خود دست یابد. وی در ادامه افزود: اعتقاد داریم که بهران، یک شرکت نوآور و خلاق است که با تغییر در خطوط تولید، تغییر در روش‌های بازاریابی و فروش و نیز با تغییر سبد محصولات، دائما و به‌صورتی مرتب در حال به روز رسانی حوزه خود است. در بعد کیفیت، محصولات سازگار با محیط زیست تولید می‌کنیم و در پالایشگاه با هدف عدم آلوده ساختن آب، هوا و خاک، پروژه‌های خوبی را انجام داده‌ایم و به‌عنوان یک شرکت دوستدار محیط‌زیست و طبیعت فعالیت می‌کنیم. کمپین تبلیغاتی «بهرانیم» با پیام‌های اصلاح فرهنگ ترافیک در جامعه مورد استقبال خوبی قرار گرفت و منجر به افزایش فروش محصولات شد.

تمرکز ما بر فروش «برند محور» بسیار خوب بوده است آنچنان که به‌رغم مرسوم بودن فروش فرآورده‌ها به‌صورت فله در میان رقبا، محصولات خود را در ظروف یک تا بیست لیتری در قفسه‌های فروشگاه‌ها به فروش می‌رسانیم. یکی از تهدید‌های بزرگی که برای کشور اتفاق افتاد، رفتن خارجی‌ها بود که ما این تهدید را به یک فرصت خوب تبدیل کردیم و با عرضه محصولات با سطح کیفی بالا توانستیم در این بخش حضور بیشتری داشته باشیم. عزیزی افزود: افتخارات زیادی کسب کردیم، دریافت گواهینامه و تندیس رعایت حقوق مصرف‌کننده یکی از ارزشمندترین دستاوردها برای شرکت بهران بود. تندیس اصالت کالای ایرانی را گرفتیم، صادرکننده نمونه برتر در استان تهران شدیم، محصولات زیادی از جمله بهران ایساکو را برای هماهنگی با خودروسازان داریم و بحث توسعه فروش مویرگی را به شدت دنبال کردیم، برند سوخت بهران را نیز توسعه دادیم، علاوه بر روغن، در صنعت سوخت نیز فعال هستیم و به‌عنوان یک «شرکت جایگاه دار» فعالیت می‌کنیم و مدعی هستیم که در همه عرصه‌ها پیشتازیم.

17 (2)

در ادامه، مهندس مهناز کاظمی، ‌مدیر برنامه‌ریزی و امور سیستم‌های شرکت نفت بهران به ارائه گزارش عملکرد شرکت در سال 97 پرداخت و پس از قرائت گزارش بازرس قانونی و حسابرس شرکت، آقای حمید نیک نهال، مدیر امور مالی و آقای احسان حدیدی، رئیس امور حقوقی شرکت نفت بهران، همراه با مدیرعامل این شرکت به پرسش‌های مطرح شده پاسخ دادند. در پایان پس از تصویب صورت‌های مالی شرکت و بودجه سال ۹۸، با رای اکثریت سهامداران، بازرس قانونی و حسابرس شرکت مفید راهبر و نیز روزنامه رسمی‌انتخاب شدند و با توجه به سود خالص ۷۲۷ میلیارد تومانی برای شرکت، مبلغ سود هر سهم ۰‌۲۶۴‌ریال، تعیین و اعلام شد. اهم دستاوردهای شرکت نفت بهران در سال ۹۷، به شرح ذیل است:

* فروش بیش از ۴۴۳ میلیون لیتر انواع محصولات و خدمات به ارزش ۲۳۷۱۹ میلیارد ریال که نسبت به سال قبل به ترتیب ۴/ ۷‌درصد افزایش مقداری و ۹/ ۴۳‌درصد افزایش ریالی را نشان می‌دهد.

* صادرات بالغ بر ۴/ ۱۹۷ میلیون لیتر و مبلغ حدود ۹/ ۹۲ میلیون دلار که به لحاظ مقداری ۵/ ۳‌درصد و به لحاظ دلاری ۳‌درصد افزایش نشان می‌دهد.

* تولید بیش از ۲۲۴ میلیون لیتر روغن پایه با ۳‌درصد رشد و تولید ۴۵۸ میلیون لیتر انواع محصول با رشد ۳/ ۱۰‌درصد نسبت به سال ۹۶.

* تولید ۹/ ۳۳ میلیون لیتر پارافین وکس که نسبت به سال قبل ۳/ ۲‌درصد افزایش داشته است.

* کسب رتبه ۶۰ به لحاظ شاخص فروش سال ۹۶ در بین صد شرکت برتر ایران در سال ۹۷ از سوی سازمان مدیریت صنعتی.

* دریافت تندیس واحد نمونه صنعتی استان تهران از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت.

* دریافت گواهینامه برند برتر از سوی سازمان توسعه تجارت در جشنواره برندهای برتر ملی.

* اخذ تندیس «اصالت کالای ایرانی» از سوی سازمان توسعه تجارت به‌عنوان برند برتر ملی در سال ۹۷.

* دریافت تندیس و گواهینامه رعایت حقوق مصرف‌کنندگان برای عملکرد سال ۱۳۹۷ از سوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان.

* دریافت تندیس واحد تولیدکننده برتر ملی از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران.

* دریافت تندیس صادرکننده نمونه استان تهران در سال ۱۳۹۷.

* تدوین برنامه میان مدت ششم شرکت نفت بهران با رویکرد تفکر استراتژیک.

* کسب تقدیرنامه ۳ ستاره از دبیرخانه جایزه ملی تعالی و پیشرفت بر اساس مدل EFQM ویرایش ۲۰۱۳.

* کسب رتبه ۲۱۳ در بین ۳۰۰ شرکت برتر ایران توسط شرکت به‌تام روانکار با ۴۰ پله رشد نسبت به سال قبل.

* کسب رتبه ۳۸۲ در بین ۴۰۰ شرکت برتر ایران توسط شرکت بازرگانی بهران برای اولین بار

شرکت نفت بهران، در سال ۱۳۹۸، به منظور افزایش توان رقابتی و تداوم تولید و فروش خود، طرح‌های توسعه‌ای تعریف شده را با جدیت ادامه خواهد داد که اهم آن شامل موارد ذیل می‌شوند:

* فروش بیش از ۴۰ هزارمیلیارد ریال انواع محصولات

* تولید حدود ۴۶۶ میلیون لیتر انواع محصولات

* تکمیل طرح‌های توسعه خطوط و بهبود کیفیت بسته‌بندی محصولات

* افزایش ظرفیت واحد فورفورال

* مهندسی مجدد کوره‌ها

* طرح جامع انبارها

* احداث مخازن ذخیره

* اصلاح شرایط رینگ آتش نشانی

* تکمیل طرح‌های توسعه و بهبود تصفیه خانه و تامین و نصب تجهیزات پایش آنلاین در راستای مسوولیت‌های اجتماعی شرکت.

17 (4)