افزایش تولید و صادرات سیمان سفید نی ریز در سال 96

در ابتدای این جلسه مدیرعامل شرکت به قرائت گزارش عملکرد هیات مدیره برای سال مالی ۹۶ پرداخت و به سوال اکثر حاضران پاسخ داد. همچنین در پایان این جلسه تقسیم مبلغ ۸۵۰ ریال سود به ازای هر سهم به تایید سهامداران رسید.

مدیرعامل شرکت سیمان سفید نی‌ریز با بیان اینکه بیست و دومین سال فعالیت شرکت در سال اقتصاد مقاومتی – تولید و اشتغال با موفقیت به پایان رسید، گفت: در این سال تولید سیمان نسبت به سال ۹۵ معادل ۲۵ درصد افزایش یافت و در بخش اشتغال نیز با توجه به بازنشستگی ۴۰ نفر از همکاران به همان تعداد نیروی جدید جذب شد.

ماشاء الله کامکار ادامه داد: مدیران شرکت با برنامه‌ریزی دقیق و همت و تلاش کارگران، تکنسین‌ها، کارشناسان، مدیران مجموعه توانستند سال موفقی را پشت سر بگذرانند و عملکرد قابل قبولی ارائه کنند که در این موفقیت حمایت سهامداران نقش موثری داشته است.

وی بیان کرد: در این سال دو سیاست مهم و اصولی از جمله بالا بردن کیفیت و کمیت فروش و کاهش بهای انجام شده مورد تاکید هیات مدیره قرار گرفت که برای اجرای آن برنامه‌ریزی و تلاش فراوانی صورت گرفته است.

کامکار اظهار کرد: در بخش فروش داخلی با هماهنگی سایر تولیدکنندگان رقابت‌های منفی مدیریت شد و از اوایل تیرماه با اعمال افزایش قیمت ۷ درصدی،‌ به‌رغم کاهش فروش داخلی به میزان ۴ درصد حجم ریالی فروش معادل ۱۲ درصد افزایش پیدا کرد.

وی اعلام کرد: در بخش فروش صادراتی، صادرات سیمان و کلینکر به چهارده کشور صورت گرفت و در مجموع تناژ سیمان و کلینکر صادراتی نسبت به سال ۹۵ با افزایش  ۵۵ درصدی همراه بوده و حجم ریالی فروش نسبت به سال قبل ۶۲ درصد افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت سیمان سفید نی‌ریز گفت: با توجه به اطلاعات فوق در بخش فروش داخلی به دلیل بالا بردن کیفیت فروش درآمد خوبی نصیب شرکت شده است و در بخش صادرات نیز با توجه به بالا بودن کمیت و کیفیت فروش درآمد قابل قبولی داشته‌ایم.

کامکار افزود: در رابطه با کاهش هزینه‌ها اقدامات موثری انجام شده که بعضی موارد مهم آن عبارتند از: خرید مواد اولیه شامل کائولن و گچ با قیمت پایین‌تر از شش ماهه دوم سال ۹۵ که با توجه به مدیریت زمان حمل صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای در کرایه حمل مواد اولیه صورت گرفته است. مدیریت زمان تعمیرات اساسی با زمان پیک مصرف برق که باعث اخذ تخفیف از شرکت برق منطقه‌ای به میزان بیش از یک میلیارد ریال شده است. اخذ تسهیلات ارزان قیمت از بانک توسعه صادرات برای کاهش هزینه‌های مالی. مدیریت نقدینگی شرکت به نحوی که مجبور به اخذ تسهیلات گران‌قیمت نشویم.

وی اظهار کرد: در سال ۹۶ استراتژی جدید شرکت تدوین شد که در آن موارد مهمی همچون کاهش قیمت تمام شده ارتقا کیفیت، گسترش بازارهای صادراتی، کاهش مصرف انرژی، کاهش مصرف آب مورد تاکید قرار گرفته است.

کامکار بیان کرد:‌ بر خود لازم می‌دانم در حضور سهامداران از کلیه مدیران، کارشناسان، کارکنان و کارگران شرکت به دلیل عملکرد مطلوب در سال ۹۶ تشکر کرده و به تمامی ذی‌نفعان و سهامداران به امر تداوم روند بهبود و ارتقای روزافزون شرکت در سال ۹۷ اطمینان خاطر بخشم.

13 (7)

تاریخچه شرکت:

شرکت سهامی خاص سیمان سفید نی‌ریز  در تاریخ 15 اسفند 1366 تحت شماره 69262 در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسیده است و از تاریخ 27/ 10/ 1382 به شرکت سهامی عام تبدیل و در تاریخ 31/ 3/ 1384 در سازمان بورس اوراق بهادار تهران مورد پذیرش قرار گرفته است. براساس تصمیم مجمع عمومی فوق‌العاده مورخ 21/ 5/ 1385 محل دفتر مرکزی شرکت از تهران به شیراز انتقال و شماره ثبت شرکت به شماره 20393 تغییر کرده است. همچنین سال مالی شرکت از یکساله منتهی به پایان شهریور ماه هر سال به سال شمسی منتهی به 29 اسفندماه تغییر کرده است.

سرمایه:

سرمایه شرکت در بدو تاسیس مبلغ 100 میلیون ریال (شامل تعداد 10.000 سهم عادی به ارزش اسمی هر سهم 10.000 ریال) بوده که طی چند مرحله به مبلغ 50.000 میلیون ریال (شامل تعداد 50.000.000 سهم عادی، به ارزش اسمی هر سهم 1.000 ریال) در پایان سال مالی منتهی به 31/ 6/ 1385 افزایش یافته است.

جایگاه شرکت در صنعت:

شرکت در صنعت سیمان سفید فعالیت می‌کند. شرکت سیمان سفید نی‌ریز در بین شرکت‌های فعال در این صنعت با حجم فروش معادل ۱۶۱.۴۴۲ تن سیمان حدود ۲۱ درصد از کل حجم فروش را به خود اختصاص داده است. همچنین سهم فروش محصول این شرکت از  کل بازار داخلی به شرح زیر است:

وضعیت تکنولوژی شرکت

کلیه تجهیزات خط تولید شامل ماشین‌آلات مکانیکی، تجهیزات برق و کنترل به استثنای تجهیزات بارگیرخانه و دپارتمان سنگ‌شکن گچ، توسط شرکت NIHON ژاپن که از مشهورترین دارندگان دانش فنی در صنعت سیمان سفید است، طراحی و تامین شده است.

سایر ماشین‌‌آلات و تجهیزات موردنیاز از کشورهای آلمان، فرانسه، سوئیس و آمریکا تامین شده است. تولید شرکت در حال حاضر ۴۸۵ تن کلینکر در روز و محصول تولیدی سیمان سفید است.

 ریسک تجاری:

با در نظر گرفتن اینکه شرکت حداقل بدهی را به طرف‌های تجاری خود (تامین‌کننده‌های مواد اولیه و قطعات) دارد و با توجه به سیاست‌های انقباضی برای خرید مواد و قطعات که به صورت بهینه انجام می‌شود و با توجه به اینکه محصول شرکت پیش‌فروش می‌شود ریسک تجاری را به حداقل ممکن تقلیل داده است.

وضعیت مصرف انرژی در شرکت:

۱- گاز مصرفی به ازای تولید یک تن کلینکر سفید ۱۷۹ مترمکعب

۲- مصرف برق به ازای تولید یک تن سیمان سفید ۱۴۲ کیلووات

 اهم فعالیت‌ها و اقدامات انجام شده شرکت در سال ۹۶:

* قطعی کردن مالیات عملکرد و مالیات بر ارزش افزوده (سال ۹۵)

* توجه به شاخص‌های منابع انسانی، جانشین‌پروری، آموزش‌های کاربردی و ارتقای مهارت‌های کارکنان

* مدیریت و کنترل مستمر هزینه‌ها به ویژه هزینه‌های پرسنلی، کاهش ساعات اضافه‌کاری

* شناسایی و فروش اقلام راکد، نایاب و غیرمولد از جمله قطعات و لوازم یدکی و ...

سایر اقدامات انجام شده:

* طراحی و ساخت و نصب سیستم توزین کلینکر

* خرید و استقرار خودرو آتش‌نشانی

* بتن‌ریزی جاده معدن

* انجام پروژه خرید و نصب سیستم فوم آتشبند در تمام پست‌های برق

* تنظیم و کالیبره کردن سیستم‌های توزین کارخانه

* تعمیر سیستم‌های باسکول کارخانه جهت اخذ گواهی استاندارد

* اصلاح تابلوهای برق کارخانه

* کار روی سیستم ارتینگ و تکمیل بخشی از این پروژه

* راه‌اندازی پورتال فروش اینترنتی

* راه‌اندازی دسترسی به اتوماسیون صنعتی روی تلفن‌همراه

* طراحی و راه‌اندازی وب سایت جدید شرکت

تقدیرنامه:

* دریافت لوح تقدیر و تندیس واحد نمونه صنعتی از سازمان صنعت، معدن تجارت استان فارس

* دریافت لوح تقدیر و تندیس نقره‌ای رعایت حقوق مصرف‌کننده در استان فارس

* واحد برگزیده کیفیت از سوی اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان فارس

برنامه‌های آتی شرکت:

* تولید و عرضه سیمان سفید در کیسه‌های ۵ و ۱۰ کیلویی

* تعویض قطعه مخروطی و زیررینگ ورودی کولر

* سنگ‌زنی رینگ و غلطک ایستگاه‌های کوره

* توسعه انبار نسوز

* بهینه‌سازی و اصلاح ساختار الکتروفیلتر کولر

* احداث حوضچه‌های جدید ذخیره آب‌های سطحی

* تکمیل سیستم ارتینگ و برق‌ گیر در سطح کارخانه

* اجرای سیستم اعلام حریق در پست‌های برق و موتورخانه‌ها

* تکمیل و راه‌اندازی گاز آنالایزر پری هیتر

* ساماندهی و بهبود وضعیت کپسول‌ها و تجهیزات آتش‌نشانی

* تثبیت و توسعه بازارهای داخلی و صادراتی

* راه‌اندازی دوربین‌های مداربسته فاز ۲

* بهبود زیرساخت‌های IT

* اجرای آموزش‌های زیست‌محیطی و فرهنگ‌سازی

* بهره‌برداری از سیستم هوای گرم بدنه کوره برای تامین هوای ثانویه مشعل اصلی در جهت کاهش انرژی حرارتی مصرفی

* تداوم استفاده از مواد افزودنی برای کاهش شدت انرژی مصرفی و بهای تمام شده

13 (1)