استمرار موفقیت «سیمان خاش» در تولید ، بهره‌وری و فروش

مدیرعامل سیمان خاش در ابتدای جلسه به گزارش عملکرد هیات مدیره برای سال مالی ۹۶ پرداخت و گفت: سیمان خاش در سال مالی ۹۶ با عملکرد مناسب خود توانست به‌رغم کاهش شدید اعتبارات عمرانی و کاهش تخصیص اعتبارات عمرانی سال گذشته، سهم بازار داخلی خود را افزایش دهد. خسرو جامعی افزود: سهام شرکت سیمان خاش در سال مالی ۹۶ نسبت به ابتدای دوره به‌رغم رکود حاکم بر بازار افزایش بیش از ۵۰ درصدی داشت که اطمینان خاطر سهامداران از عملکرد این شرکت را دوچندان کرد. وی گفت: سیمان خاش به دلیل واقع شدن در شرق کشور و نزدیکی به کشورهای افغانستان و آسیای میانه از پتانسیل بالایی در صدور تولیدات خود به این کشورها برخوردار است و توجه به کارآیی مدیریت و پرسنل، در آینده و سوددهی آن تاثیرات بسزایی خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت سیمان خاش ادامه داد: آنچه شرکت سیمان خاش را در سال ۹۶ از سایر صنایع سیمانی متمایز می‌سازد، موفقیت این شرکت در کسب عناوین مهم ملی در زمینه تولید و بهره‌وری است.

جامعی با اشاره به اینکه پایداری سود سهام سیمان خاش در چند سال اخیر نشان از برنامه‌ریزی دقیق این شرکت در مدیریت هزینه‌ها دارد، بیان کرد: افزایش فروش محصولات نسبت به سال قبل در حالی که بسیاری از شرکت‌های سیمانی برای حفظ سهم بازار و افزایش جریان نقدینگی وارد رقابت منفی و جنگ قیمتی شدند، این شرکت را از سایر صنایع سیمان کشور متمایز کرده است.وی گفت: کسب رتبه برتر در بین ۴۰۰ شرکت زیرمجموعه شستا برای سومین سال پیاپی، کسب عنوان برترین شرکت سیمانی از سوی انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان کشور و انتخاب «سخاش» به عنوان یکی از ۱۰ شرکت برتر کشور از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال ۹۶؛ از افتخارات مهم شرکت سیمان خاش در سطح ملی است.

مدیرعامل شرکت سیمان خاش افزود: در سالی که رکود اقتصادی گریبانگیر بسیاری از صنایع کشور به خصوص صنعت سیمان بود، شرکت سیمان خاش به ازای هر سهم ۱۶۰۰ ریال سود نقدی بین سهامداران تقسیم کرد. جامعی اظهار کرد:‌ در سال ۹۶ کلیه پروژه‌های توسعه‌ای و زیرساختی شرکت سیمان خاش به مرحله بهره‌برداری رسید.

سرمایه‌گذاری شرکت سیمان خاش در پروژه‌های زیرساختی جدید با اولویت مدیریت مصرف انرژی و حفاظت از محیط زیست در سال آتی ادامه خواهد داشت.

پیام هیات مدیره

بیست و دومین سال فعالیت تولیدی شرکت سیمان خاش را در سالی که به نام اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال مزین بود با اتمام سال ۹۶ به پایان رساندیم. به‌رغم سایه‌افکنی رکود بر اقتصاد و تولید سیمان کشور، دست‌اندرکاران این شرکت با برنامه‌ریزی و همت پرسنل پرتلاش و حمایت سهامداران بزرگوار توانستند از این گذرگاه سخت نیز عبور کرده و به موفقیت‌های چشمگیری دست یابند.

10 (3)

کلیاتی درباره شرکت

شرکت سیمان خاش در تاریخ 24/ 3/ 1365 به صورت شرکت سهامی خاص تاسیس شده و طی شماره 60374 مورخ 24/ 3/ 1365 در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسیده است. شرکت در تاریخ 13/ 02/ 1377 به شرکت سهامی عام تبدیل شده است. با توجه به پذیرش سهام شرکت در تاریخ 26/ 12/ 1381 در سازمان بورس اوراق بهادار تهران، اولین معامله نقل و انتقال سهام در تاریخ 04/ 05/ 1382 صورت پذیرفت.

سرمایه

سرمایه شرکت در بدو تاسیس مبلغ 750 میلیون ریال (شامل تعداد 75.000 سهم، به ارزش اسمی هر سهم 10.000 ریال) بوده که طی چند مرحله به مبلغ 125 میلیارد ریال (شامل تعداد 125.000.000 سهم، به ارزش اسمی هر سهم 1.000 ریال) در سال 1389 افزایش یافته است.

عمده موفقیت‌های کسب شده در سال 96

1- دریافت لوح افتخار و تندیس واحد صنعتی نمونه به عنوان یکی از 10 شرکت برتر کشور از معاون محترم ریاست جمهوری و وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت

۲- دریافت لوح تقدیر شرکت برتر از چهارمین جشنواره رتبه‌بندی شرکت‌های تابعه شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) و انتخاب به عنوان شرکت اول در هلدینگ فارس و خوزستان و سیمان تامین و همچنین شرکت برتر شستا برای سومین سال پیاپی

۳- دریافت تندیس و لوح تقدیر به عنوان واحد نمونه از سوی اداره کل استاندارد استان سیستان و بلوچستان

۴- دریافت تندیس و لوح تقدیر به عنوان واحد نمونه و برتر صادراتی استان از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان

۵- دریافت تندیس و لوح تقدیر به عنوان واحد تولیدی برتر حامی حقوق از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سیستان و بلوچستان برای ششمین سال متوالی

۶- تقدیر از تلاش‌های شرکت سیمان خاش در راستای ارتقای سطح ایمن، بهداشت، محیط زیست و انرژی (HSEE) از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سیستان و بلوچستان

۷- انتخاب به عنوان برترین واحد تولید سیمان کشور در سال ۹۶ و دریافت لوح تقدیر از انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان کشور

۸- ثبت مرکز کارآموزی بین کارگاهی شرکت سیمان خاش طی حکمی با امضای جناب آقای  دکتر سازگارنژاد، معاون وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور

۹- افزایش به ترتیب ۱۵ و ۱۰ درصدی در سود عملیاتی و سود خالص سال ۱۳۹۶ در مقایسه با عملکرد سال مالی قبل؛ همچنین توجه ویژه به امر بازاریابی و فروش با توجه به محدودیت بیش از پیش بازار، مخاطرات فراوان منطقه‌ای، نفوذ رقبای سایر استان‌ها و بعضا رقابت‌های ناسالم حاکم بر بازار داخلی و صادرات، پایش مستمر و بازاریابی گسترده را ایجاب می‌کرد. حفظ و بعضا توسعه سهم بازار داخلی به ویژه تحویل سیمان به پروژه‌های استراتژیک منطقه از قبیل راه‌آهن زاهدان - چابهار، سد کهیر و ... به‌رغم کاهش مصرف سیمان در سال ۹۶ و تشکیل سبد صادراتی از برنامه‌های اجراشده این شرکت است.

توزیع ۹۶۱ هزار تن انواع محصولات که حاکی از پوشش کامل ظرفیت است، همچنین صادرات حدود ۲۵۷ هزار تن انواع محصولات و کنترل قیمت تمام‌شده با رشد ۶ درصد نسبت به سال ماقبل آن از شاخصه‌های ارتقای کمی و کیفی عملکرد است که اثرات آن در ارزش بازار سهم شرکت کاملا مشهود است. تحقق کامل بودجه شرکت در سال ۹۶ و نیل به کلیه اهداف تعیین‌شده، ناشی از عملکرد مطلوب شرکت در این سال مالی بوده و به‌رغم مشکلات حاکم بر بازار سرمایه، ارزش سهام شرکت در سال ۹۶ از ثبات مطلوبی برخوردار بوده و انتظار می‌رود شاهد رشد بیش از پیش و خشنودی بیشتر سهامداران باشیم.

طی سال ۱۳۹۶ به‌رغم مشکلات نقدینگی حاکم بر کلیه واحدهای تولیدی، با بهره‌گیری مناسب از تسهیلات بانکی، مدیریت منابع مالی و تبدیل دارایی‌های غیرمولد در کنار عملکرد اجرایی مناسب، برنامه‌های شرکت به طور کامل عملیاتی و اجرا شده است.

اهتمام و اقدام شرکت در پیاده‌سازی یا تمدید گواهینامه‌ها و سیستم‌های مدیریتی به ویژه مبتنی بر استانداردهای بین‌الملل (ISO) در زمینه‌های مختلف از قبیل مدیریت انرژی، مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه‌ای، مدیریت کیفیت آزمایشگاه، مدیریت ارتباط و رضایت مشتریان و ثبت و پاسخگویی به شکایت مشتریان، اجرای کامل سند راهبردی جدید شرکت با رویکرد حفظ و توسعه بازار در افق پنج‌ساله آتی ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ و بازنگری اهداف راهبردی، پروژه‌های بهبود و شاخص‌های عملکردی در پایان دوره یکساله از اقدامات صورت گرفته در سال ۹۶ است.

وضعیت تکنولوژی کارخانه و مقایسه آن با تکنولوژی موجود در سطح کشور و جهان به شرح زیر است:

در سطح منطقه خاورمیانه شرکت سیمان خاش از تکنولوژی مناسبی برخوردار است که با تعمیرات اساسی و اجرای طرح افزایش ظرفیت به تکنولوژی روز دنیا بسیار نزدیک شده است. اگرچه تغییرات تکنولوژیک در این صنعت بسیار کند است ولیکن شرکت درصدد ارتقای سطح تکنولوژی و بهره‌وری خود است، پروژه‌هایی همچون افزایش ظرفیت بارگیری سیمان، احداث نیروگاه خورشیدی به ظرفیت ۱۰ مگاوات، گازسوزکردن کارخانه و تصفیه آب صنعتی کارخانه، از جمله مواردی است که در این راستا آغاز و تکمیل شده است.

گزارش عملکرد واحد فنی و پروژه

- پروژه گازسوزکردن کارخانه

- لوله‌گذاری خط لوله گاز

- پروژه تصفیه‌خانه آب صنعتی کارخانه

- پروژه ارتقای بارگیرخانه

- پروژه سردرب کارخانه

- پروژه سرند سنگ‌شکن آهک و پروژه بهبود سیستم غبارگیری سنگ‌شکن آهک

- پروژه نیروگاه خورشیدی

10 (2)