پروژه تامین آب از منابع جنوب استان اصفهان تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد

سید رضا مرتضوی در یکصد و چهلمین جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان تصریح کرد: برای پروژه رییس جمهور فقید  یک کمیته سه نفره توسط ایشان( مرحوم ابراهیم رییسی) تشکیل و منابع مالی جدید تعریف شد.

استاندار اصفهان گفت: طرح تأمین آب از خلیج فارس ابتدا به ساکن در دوره قبل مطرح نشده بلکه از دوره پهلوی انتقال آب به فلات مرکزی مطرح بوده و پس از پیروزی انقلاب هرکدام از دولت‌های گذشته مسأله را کم یا زیاد پیگیری کرده است اما شروع عملیاتی پروژه در این دولت اتفاق افتاد، ( گزارش‌ها نشان می‌دهد بهره‌برداری ۲ قطعه از خطوط انتقال آب خلیج فارس از سیرجان به مس سرچشمه و سپس اردکان یزد، آغاز عملیات اجرایی خط سوم انتقال آب خلیج فارس به اصفهان و خط دوم انتقال آب خلیج فارس به مشهد و نیز خط انتقال آب دریای عمان به زاهدان در ۲۴ اسفند ماه ۱۳۹۹ و با حضور رییس جمهور وقت حسن روحانی به صورت ویدئو کنفرانس آغاز شده بود)

وی اضافه کرد: ما برای احیای زاینده رود در پنج محور، ۲۵ برنامه عملیاتی را طرح‌ریزی کردیم که تأمین آب، اصلاح الگوهای مصرف و افزایش ظرفیت بهره‌وری را در آن دیده ایم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان نیز با اشاره به طرح انتقال آب از منابع آب جنوب اصفهان(طرح شهید رئیسی) گفت: آغاز عملیات اجرایی این پروژه از فروردین ۱۴۰۳ و حجم آب انتقالی در فاز نخست ۲۸۰ میلیون متر مکعب و به طول ۲۰۱ کیلومتر (با احتساب انشعابات) بوده است.

مهران زینلیان با بیان اینکه عملیات اجرایی این طرح همچنان در حال انجام است، تصریح کرد: تا کنون ۱۴۸ کیلومتر بازگشایی مسیر و قالب بندی و بتن‌ریزی ۶ مخزن ۳۰ هزار متر مکعبی در ۱۲ جبهه کاری حفاری و خاکبرداری انجام شده است.

وی ادامه داد: طرح تأمین آب از دریای عمان در ۲ فاز سیرجان تا اصفهان و سیریک تا سیرجان در حال انجام است که فاز نخست در مهر ماه ۱۴۰۱ آغاز شده است که حجم آب انتقالی آن ۷۰ میلیون متر مکعب است.

زینلیان زمان آغاز عملیات اجرایی فاز دوم را بهمن ۱۴۰۲ عنوان کرد و افزود: در این فاز احداث آبگیر و آب شیرین کن را داریم و حجم آب انتقالی ۲۰۰ میلیون متر مکعب خواهد بود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان اضافه کرد: مطالعات امکان سنجی و مفهومی طرح، مطالعات پایه و تفصیلی سامانه انتقال آب، خطوط انتقال برق شبکه، مطالعات مکان‌یابی و ارزیابی تفصیلی و عملیات نقشه‌برداری و تملیک مسیر خط انتقال از اقدامات مطالعاتی این طرح بوده است.

وی با بیان اینکه حیات اصفهان در گرو حیات زاینده‌رود است، گفت: اصفهان در سرانه هر نفر در کشور دارای کمبود شدید آب است و باید برنامه‌ریزی منسجمی در این زمینه صورت گیرد.